Jump to content
Annons

vad menas med remix


Itzhak

Recommended Posts

hej igen

vad menas med remix? jag läste på någon demolåt här att det var en remix. betyder de att personen har gjort låten själv eller har man bara mixat om något som redan gjorts tidigare? ja jag begriper inte den här nya musiken riktigt. kan man remixa en gammal remix också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detdär är ju ett ganska brett begrepp vad jag förstår. Ser det nästan lite som att en remix nuförtiden är en cover, där man samplat fraser/slingor från orginalet och stoppat in.

Å andra sidan kallas det ju att göra en remix när man gör en cover (utan att sno något alls) från gamla tv- och datorspelslåtar.

Nån som har en kristallklar formulering?? Har själv undrat över detta lite faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det betyder bara att man har arbetat om låten. Det kan man göra med vilken låt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det betyder bara att man har arbetat om låten. Det kan man göra med vilken låt som helst.

Du menar att man arbetat om en viss inspelning av en låt?

För om jag ändrar 0.3dB på nåt spår i en av mina mixar, visst då blir det ju givetvis en remix (ommixning), men det är väl inte det vi pratar om nu riktigt? Tänkte mer när DJ Nisse kopplar på en kompressor och lägger på en discobastrumma på nån soullåt från 1978.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det betyder bara att man har arbetat om låten. Det kan man göra med vilken låt som helst.

Du menar att man arbetat om en viss inspelning av en låt?

För om jag ändrar 0.3dB på nåt spår i en av mina mixar, visst då blir det ju givetvis en remix (ommixning), men det är väl inte det vi pratar om nu riktigt? Tänkte mer när DJ Nisse kopplar på en kompressor och lägger på en discobastrumma på nån soullåt från 1978.

Kan man verkligen säga att man badar om man bara doppar sig till midjan?

Ja jag menade också att man förändrar en inspelning av en låt så pass mycket att det förändrar karaktär. Är det bara själva "kvalitén" man har förbättrat på en gammal Elvis skiva så brukar man kalla det "remaster" (även om man varit nere på mix nivå och pillat). tror jag iaf :\

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man verkligen säga att man badar om man bara doppar sig till midjan?

Ja jag menade också att man förändrar en inspelning av en låt så pass mycket att det förändrar karaktär. Är det bara själva "kvalitén" man har förbättrat på en gammal Elvis skiva så brukar man kalla det "remaster" (även om man varit nere på mix nivå och pillat). tror jag iaf :\

Aha.. Ser det hela som nåt luddigt som DJ-folk pysslar med. Men du har en poäng i ditt resonemang.

Disco Dan och kompani! Red ut dehär nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Ok... Jag är säker på att det finns ett gäng definitioner på begreppet. Men fenomenet som det är idag etablerades i början av 90-talet bland hiphopproducenter & dj;s. Från början för att göra låtar mer dansvänliga & "hårdare".

Egentligen var det hela ganska enkelt, remixande Dj;s & producenter tog vokalspår och lade nya bakgrunder till & ofta en rapvers, samt förlängde intro & breaks för att förenkla DJ-mixning. Idag är remixandet nästan uteslutande till för DJ:s, för att ge dessa exklusiva spår att kicka på dansgolven, ofta är det idag pophits som remixas till någon form av dansmusik (RnB, House, NuSoul). Dessa släpps förstås även icke-exklusivt som b-spår (läs utfyllnad) på singlar.

Så tillbaks till ordet i sig.

En remix är en vald låt som produceras om.

Simple as that.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan kallas det ju att göra en remix när man gör en cover (utan att sno något alls) från gamla tv- och datorspelslåtar.

enligt mig så är det en cover om man inte har behållt något från orginal låten i form av ljud (samplat) så de flesta c64 remixer är covers, med basta!!

föresten så är c64 "remixar" utan c64-ljud eller åtminståne något c64a likande instrumentinget inget att ha, med vissa undantag! mycket av 64-låtarna bygger på just 64 soundet tycker jag 🙂

Redigerat av Tunnan och Moroten
Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan kallas det ju att göra en remix när man gör en cover (utan att sno något alls) från gamla tv- och datorspelslåtar.

enligt mig så är det en cover om man inte har behållt något från orginal låten i form av ljud (samplat) så de flesta c64 remixer är covers, med basta!!

föresten så är c64 "remixar" utan c64-ljud eller åtminståne något c64a likande instrumentinget inget att ha, med vissa undantag! mycket av 64-låtarna bygger på just 64 soundet tycker jag 🙂

Men är ju grejjen den att det kallas remix i vilket fall som helst ( www.ocremix.org www.vgmix.com osv osv osv)

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan kallas det ju att göra en remix när man gör en cover (utan att sno något alls) från gamla tv- och datorspelslåtar.

enligt mig så är det en cover om man inte har behållt något från orginal låten i form av ljud (samplat) så de flesta c64 remixer är covers, med basta!!

föresten så är c64 "remixar" utan c64-ljud eller åtminståne något c64a likande instrumentinget inget att ha, med vissa undantag! mycket av 64-låtarna bygger på just 64 soundet tycker jag 😆

Men är ju grejjen den att det kallas remix i vilket fall som helst ( www.ocremix.org www.vgmix.com osv osv osv)

ush och fy, det borde de sluta göra 😛 eller sak samma jag får väl lära mig att remix är samma sak som cover 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan kallas det ju att göra en remix när man gör en cover (utan att sno något alls) från gamla tv- och datorspelslåtar.

enligt mig så är det en cover om man inte har behållt något från orginal låten i form av ljud (samplat) så de flesta c64 remixer är covers, med basta!!

föresten så är c64 "remixar" utan c64-ljud eller åtminståne något c64a likande instrumentinget inget att ha, med vissa undantag! mycket av 64-låtarna bygger på just 64 soundet tycker jag 😆

Men är ju grejjen den att det kallas remix i vilket fall som helst ( www.ocremix.org www.vgmix.com osv osv osv)

ush och fy, det borde de sluta göra 😛 eller sak samma jag får väl lära mig att remix är samma sak som cover 🙂

Jag menar inte att nåt är rätt eller fel. Bryr mej egentligen inte heller. Vad man kan komma fram till är att ordet remix betyder helt olika saker beroende på vilken genre man håller på med.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det blev ju verkligen intressant det här.

Så tillbaks till ordet i sig.

En remix är en vald låt som produceras om.

Simple as that.

det var det jag undrade. folk skriver att de har gjort en remix i demoforumet. då vet jag att de inte har gjort låten själva utan bara omarbetar gammalt matrial. detta är säkert något bra men intresserar mig inte om personen inte komponerat eller spelat och sjungt själv. nu förstår jag.

tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

Remix.

Om-mix på svenska grovt översatt...

det är väl egentligen ett sett för DJ's att göra en låt passa deras set... har iaf hört att det va så från början... nu e de väl mer att man kanske hittar nåt skoj element i en låt som man vill framhäva på ett annat set lr va som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
cover är när man uppträder

remix är inspelat

Det där får du nog förklara närmare...hehe

Jag är kanske knarkskadad & dumi huvudet, men det där fattar jag fan inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det blev ju verkligen intressant det här.
Så tillbaks till ordet i sig.

En remix är en vald låt som produceras om.

Simple as that.

det var det jag undrade. folk skriver att de har gjort en remix i demoforumet. då vet jag att de inte har gjort låten själva utan bara omarbetar gammalt matrial. detta är säkert något bra men intresserar mig inte om personen inte komponerat eller spelat och sjungt själv. nu förstår jag.

tack för hjälpen

På vilket sett är en remix mindre intressant för dig?

Jag ser ingen större skillnad på att stuva om gamla slitna ackord och ord tilll en ny "riktig" låt, eller att stuva om samplingar och rytmer och skapa något nytt. Den kreativa aspekten är i mina ögon (öron?) lika stor i båda fallen.

Intressant blir det om det låter nytt, spännande - oavsett om det gjorts "för hand" av ett band som repat och spelat in i studio eller av DJ Nisse som laddat hem instrumentaler och acapellor från internet!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag ser ingen större skillnad på att stuva om gamla slitna ackord och ord tilll en ny "riktig" låt, eller att stuva om samplingar och rytmer och skapa något nytt. Den kreativa aspekten är i mina ögon (öron?) lika stor i båda fallen.

Intressant blir det om det låter nytt, spännande - oavsett om det gjorts "för hand" av ett band som repat och spelat in i studio eller av DJ Nisse som laddat hem instrumentaler och acapellor från internet!

Ord.

Väldigt ord, faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Begreppet "Remix" känns väldigt vagt och missbrukat.

Remix - Ommixat (tillbaka till inspelningstapen och mixa från början) punkt.

När det gällde demoremixen tror jag det var ovanstående som menades...

Vad gäller vad alla andra har sagt har dom säkert rätt... jag har ingen aning... sysslar med helt annan musik... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser ingen större skillnad på att stuva om gamla slitna ackord och ord tilll en ny "riktig" låt, eller att stuva om samplingar och rytmer och skapa något nytt. Den kreativa aspekten är i mina ögon (öron?) lika stor i båda fallen.

Intressant blir det om det låter nytt, spännande - oavsett om det gjorts "för hand" av ett band som repat och spelat in i studio eller av DJ Nisse som laddat hem instrumentaler och acapellor från internet!

Ord.

Väldigt ord, faktiskt.

Japp..

Men förstår Itzhaks tankegång. Själv lägger jag stor vikt vid de sångmässiga och instrumentella (kan man säga så?) prestationerna. Skit samma i om det är världens mest uttjatade akordvända eller melodislinga. Framförs det på ett sätt som tilltalar mig så tycker jag det kan vara hur bra som helst ändå. Ärlighet och hängivelse ska lysa igenom i musiken, då kan det bli bra på riktigt oavsett om det är världens mest banala komposition och en urdålig mix inspelad med behringerpreamps och allt vad nu folk tycks lägga ner massa tid att fundera över här på forumet.

Alltså (för att inte misstolkas) vill inte säga emot Mannex alls, jag håller med så mycket det bara går, men tänkte bara slå ett slag för instrumentalismen (och då tänker jag inte på det tekniska planet) och uttrycket i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser ingen större skillnad på att stuva om gamla slitna ackord och ord tilll en ny "riktig" låt, eller att stuva om samplingar och rytmer och skapa något nytt. Den kreativa aspekten är i mina ögon (öron?) lika stor i båda fallen.

Intressant blir det om det låter nytt, spännande - oavsett om det gjorts "för hand" av ett band som repat och spelat in i studio eller av DJ Nisse som laddat hem instrumentaler och acapellor från internet!

Ord.

Väldigt ord, faktiskt.

Japp..

Men förstår Itzhaks tankegång. Själv lägger jag stor vikt vid de sångmässiga och instrumentella (kan man säga så?) prestationerna. Skit samma i om det är världens mest uttjatade akordvända eller melodislinga. Framförs det på ett sätt som tilltalar mig så tycker jag det kan vara hur bra som helst ändå. Ärlighet och hängivelse ska lysa igenom i musiken, då kan det bli bra på riktigt oavsett om det är världens mest banala komposition och en urdålig mix inspelad med behringerpreamps och allt vad nu folk tycks lägga ner massa tid att fundera över här på forumet.

Alltså (för att inte misstolkas) vill inte säga emot Mannex alls, jag håller med så mycket det bara går, men tänkte bara slå ett slag för instrumentalismen (och då tänker jag inte på det tekniska planet) och uttrycket i sig.

Håller med dig om att det ofta blir bra om hängivelse lyser igenom!

Om det som träffar min trummhinna tilltalar mig är det bra, oavsett hur ljuden tillverkats. Sedan refererar man naturligtvis till den musikstil och de ljud man gillar och är van vid, vilket gör att det kan bli svårt att ta till sig musik som skapats på ett annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Remix = Omproducering av ett stycke musik, detta innehåller så gott som alltid element från originalinspelningen. Ibland kan förändringar vara så stora att det är svårt att höra att det är baserat på samma material som original låten.

Exempel: Peter Gabriel - Growing Up (första hälften är originalet, andra hälften är Trent Reznors remix)

Cover = Någons tolkning av en annan artists låt, innehåller oftast ingenting från originalinspelningen.

Exempel: The Cure - Lovesong (första hälften är originalet, andra hälften är Snake River Conspiracy's cover)

Recreation = Pratas det sällan om och då endast i elektronisk musik. Någon återskapar en låt vilket gör att resultatet skiljer sig något från en remix. Termerna är dock väldigt snarlika och gränsen är väldigt luddig. Hamnar nånstans mittimellan Cover och Remix.

------------------------------

Det kanske förklarar saken, eller kanske inte. Det är åtminstone min syn på det hela 😏

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ska komplicera saken och föra in ännu fler begrepp så bidrar jag med dessa: 😏

Versions - samma låtbakgrund/rytm används flera gånger med olika artister och viss ommixning

Mix - en dj mixar ihop en eller flera låtar (gärna med samma låtbakgrund/rytm)

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Om man nu ska komplicera saken och föra in ännu fler begrepp så bidrar jag med dessa: 😏

Versions - samma låtbakgrund/rytm används flera gånger med olika artister och viss ommixning

Mix - en dj mixar ihop en eller flera låtar (gärna med samma låtbakgrund/rytm)

Men det är ju inga vedertagna begrepp som används i proffisionella sammanhang, utan ord som används internt.

Jag hoppas verkligen att alla här vet vad en mix är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Recreation = Pratas det sällan om och då endast i elektronisk musik. Någon återskapar en låt vilket gör att resultatet skiljer sig något från en remix. Termerna är dock väldigt snarlika och gränsen är väldigt luddig. Hamnar nånstans mittimellan Cover och Remix.

/Majken

I andra sammanhang kallat remake, väldigt ofta förväxlat med remix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ska komplicera saken och föra in ännu fler begrepp så bidrar jag med dessa:  😏

Versions - samma låtbakgrund/rytm används flera gånger med olika artister och viss ommixning

Mix - en dj mixar ihop en eller flera låtar (gärna med samma låtbakgrund/rytm)

Men det är ju inga vedertagna begrepp som används i proffisionella sammanhang, utan ord som används internt.

Jag hoppas verkligen att alla här vet vad en mix är...

Det kanske inte är begrepp som används professionellt inom den genre du är verksam i, men definitivt inom min.

Jag är övertygad om att i sammanhanget remixer/remakes/versions mm så vet inte alla här vad som skiljer t.ex. en remix från en mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Om man nu ska komplicera saken och föra in ännu fler begrepp så bidrar jag med dessa:  😏

Versions - samma låtbakgrund/rytm används flera gånger med olika artister och viss ommixning

Mix - en dj mixar ihop en eller flera låtar (gärna med samma låtbakgrund/rytm)

Men det är ju inga vedertagna begrepp som används i proffisionella sammanhang, utan ord som används internt.

Jag hoppas verkligen att alla här vet vad en mix är...

Det kanske inte är begrepp som används professionellt inom den genre du är verksam i, men definitivt inom min.

Jag är övertygad om att i sammanhanget remixer/remakes/versions mm så vet inte alla här vad som skiljer t.ex. en remix från en mix.

Ok i det sammanhanget så...

Men en mix är ju en mix i vilket sammanhang som helst, om du fattar vad jag menar.

När jag gör mixskivor brukar jag kalla det just det; Mixskiva, DJ-Mix, Megamix, Crossmix o.s.v.

Min genre är Urban & Soulful/deep House.

Tror inte att många som du säger "jag har gjort en mix" till tror något annat än att du har mixat klart en låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ska komplicera saken och föra in ännu fler begrepp så bidrar jag med dessa: 😏

Versions - samma låtbakgrund/rytm används flera gånger med olika artister och viss ommixning

Mix - en dj mixar ihop en eller flera låtar (gärna med samma låtbakgrund/rytm)

Detta är ju så genrebundet.

När jag gör en mix så mixar jag en låt som spelats in, dvs ställer ljud och nivåer mellan alla instrument, lägger på effekter och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ska komplicera saken och föra in ännu fler begrepp så bidrar jag med dessa:  😉

Versions - samma låtbakgrund/rytm används flera gånger med olika artister och viss ommixning

Mix - en dj mixar ihop en eller flera låtar (gärna med samma låtbakgrund/rytm)

Men det är ju inga vedertagna begrepp som används i proffisionella sammanhang, utan ord som används internt.

Jag hoppas verkligen att alla här vet vad en mix är...

Det kanske inte är begrepp som används professionellt inom den genre du är verksam i, men definitivt inom min.

Jag är övertygad om att i sammanhanget remixer/remakes/versions mm så vet inte alla här vad som skiljer t.ex. en remix från en mix.

Ok i det sammanhanget så...

Men en mix är ju en mix i vilket sammanhang som helst, om du fattar vad jag menar.

När jag gör mixskivor brukar jag kalla det just det; Mixskiva, DJ-Mix, Megamix, Crossmix o.s.v.

Min genre är Urban & Soulful/deep House.

Tror inte att många som du säger "jag har gjort en mix" till tror något annat än att du har mixat klart en låt.

Ah titta nu fick vi ännu fler härliga termer 😏 Vad är en crossmix?

Om jag säger "jag har gjort en mix" till någon som likt mig är inne på dancehall/reggae kommer det förmodligen tro att jag gjort en mix på till exempel den aktuella Scoobay-rytmen där jag mixat ihop flera artisters versioner av just den rytmen/låtbakgrunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...