Jump to content
Annons

Vilken utrustning ska man köpa?


lindor

Recommended Posts

Hej!

Jag ska köpa en "mobil" inspelningsutrustning till skolan.

Den ska i huvudsak användas för akustiska inspelningar/dokumentationer av konserter vi gör på skolan.

Basen har jag tänkt mig ska vara en bärbar mac (macbook eller macbook pro).

Sedan är då frågan vad man ska ha för ljudkort/mickar/mjukvara.

Budgeten är runt 20000-25000 förutom datorn.

Är det någon som har några förslag?

// Martin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle satsa på ett Motu-kort, kostar en slant men krånglar lite, har bra AD/DA-omvandlare och hyfsade preampar. Kolla in Motu traveler eller Motu 828 mk II.

Finns det inga preferenser på vilken mjukvara som ska användas (vad har använts tidigare, vad kan lärarna? o.s.v.) så är Logic det självklara valet, skolor har dessutom 50% rabatt på mjukvara från Apple så Logic Pro kostar bara 5000 kr.

Så med ett Motu-kort för ungefär 9000 inkl moms och Logic Pro, så finns det 6-11 tusen kvar att köpa mikrofoner och sladdar och annat bös för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att döma av studios test verkar den där ultralite vara ganska jobbig om man bara är ute efter två kanaler. Massor av kontakter och reglage man inte behöver och en pyttig display. Tapco är en rakt på och den låter bra (Mackie pre-amps...). Men släng lite pengar på dyrare mickar då om det känns bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

lägg på några tusen och köp ett fireface i stället... Låter grymt. Jag har läst och lyssnat på flera a/b-tester mellan fireface och dyrare märken som apogee och dyl... Fireface låter i mina öron hur bra som helst. Och micpreampsen är helt ok...

Vilken dator är väl beroende av vilka slags arr du ska pyssla med.... om du inte ska upp med massor med mjukvaruinstrument och tunga pluggar räcker det långt med en vanlig ibook!

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...