Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har skaffat en MRS-1608(ZOOM digitalporta) och en WK3700(Casio keyboard) vill kunna styra dessa från min PC-dator där jag har ett ESI Juli@ ljudkort medMIDI in och ut. Portan har en inbyggd trum/bas -maskin som kan midi styras.

Hur skall jag koppla ihop detta? Räcker det att "kabla" ihop dessa tre enheter (ingång till näst utgång till ingång osv.) eller måsta jag ha en särskild MIDI-växel kopplad till datorn med flera seperata in/ut gångar på. Tack på förhand!

//Gnizz

Annons
Postat

Beror lite på exakt hur du vill att det ska funka...

Jag skulle koppla såhär:

Dator MIDI-ut -> keyboard MIDI-in

Dator MIDI-in -> keyboard MIDI-ut

keyboard MIDI-thru -> porta MIDI-in

På så sätt kan du styra allt från datorn och även spela från keyboarden.

(Men glöm inte att du även måste använda ljudkablar, MIDI är ju midi och inte ljud... 😕)

Postat

Keyboarden har tyvärr ingen midi trough (inte portan heller) så då måste jag antagligen ha en separat växel. Tack iaf, nu vet jag lite mera.

Postat

Misstänkte nästan det...

Men har du tänkt använda ljuden i keyboarden, eller enbart ha den som kontroller till mjukvarusynthar och ljuden i portan? Om inte, så kan du ju faktiskt koppla såhär istället:

dator MIDI-ut -> porta MIDI-in

keyboard MIDI-ut -> dator MIDI-in

Annars kan du ju bara skaffa ett enkelt USB->MIDI-interface (och köra med det och ljudkortets MIDI), finns för typ 3-400kr.

Postat

Det är ju en tänkbar variant, får kolla vilket som låter bäst.

Annars hade jag tänkt jobba såhär:

Först lägga trum/bas-spåret på datorn, sedan

Playback trummor, medan jag lägger keyboardspåret på datorn, sedan

Redigera keyboardspåret på datorn, sedan

Playback trummor/bas samtidigt med playback keyboard medan portan spelar in

ljudet från enheterna.

Det var iaf idén från början... vill gärna ha möjlighet att redigera keyboardinspelningen då jag är rätt kass på klaviaturinstrument. Spelar gitarr men vill kunna fylla ut lite med synth/keyboard.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.