Jump to content
Annons

Fördröjning på monitor vid lyssning


B@kon

Recommended Posts

Hejsan hoppsan.

Har inte spelat in nu på ett tag och installerade precis om cubase men det blir fördröjning på kanske 2 hundradelar eller så när man lyssnar.

Ska förtydliga lite kanske:

Det är inte inspelningen det blir fel på utan lyssningen när jag ska spela in.

Tex. när man ska sjunga så kommer sången tillbaka 2 hundradelar efter det man sjunger in så man börjar "haka" sig när man sjunger, men själva inspelningen hamnar där den ska..

Letade efter någon kontroll att ställa in upplösning med hopp om att det var det som strulade, men vart samma sak med alla inställningar.

Någon som har nån idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använd gärna sökfunktionen (uppe till höger) och leta efter Latency... 🙂

Du kan komma förbi det genom att använda Direct Monitoring, men då kan du inte lyssna med effekter - och sedan beror det på ditt ljudkort hur Direct Monitoring hanteras också...

Om du vill lyssna med effekter, så kommer du inte runt det - utan får helt enkelt ställa in latency till något som fungerar bra för dig. Ställer du inte det för lågt, så får du i stället problem med sprak och knaster i ljudet. Runt 10ms brukar de flesta stå ut med - men det beror på både ljudkortet och datorn i övrigt var gränsen går.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen korkad fråga, men vart ställer jag in latency?

Har gjort det förr men hittar verkligen inte vart det är :S

EDIT

Såg nu på Device setup att input och output latency står på 50.884 ms

Går inte att ställa in det utan det är inskrivet bara 🙂

Redigerat av B@kon
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe, det enda jag hittar om buffer size är "Retrospective Record Buffer Size" som ligger under Preferences.

Den står på 10000 , och jag testade att ändra till 10, 100 och 1000 och stod fortfarande 50 ms

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe, det enda jag hittar om buffer size är "Retrospective Record Buffer Size" som ligger under Preferences.

Den står på 10000 , och jag testade att ändra till 10, 100 och 1000 och stod fortfarande 50 ms

ändra Samples/buffersize i dina ljudkortsinställningar.

Lägre buffersize = mindre latency = högre belastning

Så försök att hamna precis under 10ms

Kanske testa att starta med typ 512samples

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...