Stardust Postat 13 november 2006 Postat 13 november 2006 Hejsan !! Jag är ny här på forumet och vill därför börja med att säga HEJ till alla. Nu så till mitt problem. Jag vet inte riktigt om det hör hemma just i ämnet studiobygge men "here goes" : Inte för så länge sen köpte jag en Rolan JV 1080. Jag har kopplatt den till min Alesis Quadrasynt via MIDI IN/OUT och det har funkat bra. När jag sen ska köra med min SEQ och med dessa två då funkar det inte riktigt som jag vill. Grejen är att när jag trycker på tangenterna på synten då spelas det stycket in på SEQ, fast utan något ljud från modulen. Jag hör inte när jag spelar. När jag sen spelar upp det inspelade stycket då hörs ljudet. En sak som jag märkt är när , innan SEQ programet startat då går det att spela på synten och modulen ger utslag. Så fort jag kommit in i SEQ då slutar modulen att ge utslag. Är detta inte lite sjukt ???? Varför blir det fel ?? För några år sen så testade jag en annan modul och kopplade den till min synt och till SEQ och då funkade det felfritt. Varför funkar det inte nu ?? Hoppas nån kan hjälpa mig ....
hegobald Postat 13 november 2006 Postat 13 november 2006 Hallå!!!! Du är ny här i forumet.. Du har postat samma meddelande i 2 helt olika forum.. Cubase samt Studiobygge.. Hmmm... Vad har det här med studiobygge att göra??? Jag citerar dig nu.. "Grejen är att när jag trycker på tangenterna på synten då spelas det stycket in på SEQ, fast utan något ljud från modulen. Jag hör inte när jag spelar. När jag sen spelar upp det inspelade stycket då hörs ljudet. " Näe.. Det är väl självklart va?. Du har spelat in MIDI och det är sen styrsignal.. Du måste ju också koppla det mot nåt som låter 😄 Lägg en vettig VSTi på det spår du spelar in på så kanske du kan höra nått.. ( det är skillnad mellan VSTi och ett Audio-spår) Kolla mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Studio_Technology
Stardust Postat 14 november 2006 Trådstartare Postat 14 november 2006 Hallå!!!! Du är ny här i forumet.. Du har postat samma meddelande i 2 helt olika forum.. Cubase samt Studiobygge.. Hmmm... Vad har det här med studiobygge att göra??? Jag citerar dig nu.. "Grejen är att när jag trycker på tangenterna på synten då spelas det stycket in på SEQ, fast utan något ljud från modulen. Jag hör inte när jag spelar. När jag sen spelar upp det inspelade stycket då hörs ljudet. " Näe.. Det är väl självklart va?. Du har spelat in MIDI och det är sen styrsignal.. Du måste ju också koppla det mot nåt som låter 😳 Lägg en vettig VSTi på det spår du spelar in på så kanske du kan höra nått.. ( det är skillnad mellan VSTi och ett Audio-spår) Kolla mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Studio_Technology Ok. Men jag har ju redan min synt och min modul och mitt datorprogram (SEQ). Det har fungerat vid tidigare tillfällen. Men nu funkar det inte. Jag kan inte höra mig själv när jag spelar in på SEQ (realtid). Bara när jag ska spela upp det jag har spelat in på SEQ.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.