Jump to content
Annons

Spårkvård


Print

Recommended Posts

Tjip!

Med risk för att bli klassad som en mes, en språkfjant, en sån där nördig kille som inte hade några kompisar under högstadiet, en översittare, en... ja, ni hajjar, så måste jag påpeka att många av er som postar inlägg på forumet skriver skitdålig svenska.

Särskrivningar, stavfel, syftningsfel och total ignorans över vad som är objekt och subjekt förekommer i rent för många inlägg.

Vad ska vi göra åt detta problem? Lär inte folk sig svenska i skolan längre? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Håller med om att det kan vara riktigt rutten svenska ibland. Å andra sidan framgår det nästan alltid vad folk vill ha sagt så för min del kvittar det...

EDIT: Stavfel! 🙂

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

den jobbigaste felstavningen jag läste var nog "pist of evil ninja cat" istället för pissed off. Jag fattade inte vad han menade innan jag läst det högt för mig själv.

En önskan är ju att folk läser igenom och inte skriver ord som nätvärk, skälv, jittar eller dunnderhånung.

Link to comment
Dela på andra sajter

den jobbigaste felstavningen jag läste var nog "pist of evil ninja cat" istället för pissed off. Jag fattade inte vad han menade innan jag läst det högt för mig själv.

En önskan är ju att folk läser igenom och inte skriver ord som nätvärk, skälv, jittar eller dunnderhånung.

🙂

Men vi kan ju inte förbjuda dom som har problem med att skriva/stava att göra sina röster hörda. Vissa personer (nämner inga namn) skriver som krattor, men jag tror inte dom gör det medvetet; dom har helt enkelt problem med skrift. Likt förbannat har dom minst lika bra saker dom vill ha sagt som alla de övriga välstavande medlemmarna på forumet.

EDIT: Grammatisk miss.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

yepp. Man ska inte strunta i att skriva av rädsla att bli påhoppad av rättstavningspoliserna, men jag tycker dock att man skall läsa igenom det man skrivit innan man skickar postar. Det tar ju inte lång tid för den som skriver att läsa jämfört med att flera hundra personer kanske skall läsa samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men va fan! Ska det vara så svårt att skriva ihop ett ord?

Klart att jag fattar vad folk menar, men det är irriterande att hela tiden behöva tolka texten lite extra bara för att folk inte kan skriva.

Mixer bord, ljud kort, gitarr förstärkare... mäkta irriterande! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vi kan ju inte förbjuda dom som har problem med att skriva/stava att göra sina röster hörda.

Det är inte det som problemet handlar om! Det är ju inte bara här på forumet man märker av tendensen, den spåkliga degenerationen gör sig ju påmind nästan överallt i dessa dagar... Jag har svårt att tänka mig att 9 av 10 svenskar har "läs- och skrivsvårigheter", så det måste bero på något annat. Varför kan vi inte stava längre?

Finns det ingen som vill värna om det svenska språket? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Varför kan vi inte stava längre?

Finns det ingen som vill värna om det svenska språket?  🙁

Ja, det kan man fråga sig. Kan det bero på att folk i allmänhet läser mindre? Slapp svenskundervisning? Vi borde införa aga inom just svenskundervisningen. Särskrivning ger två rapp med linjalen över fingrarna, användandet av ordet "våran" ger fem rapp och social utfrysning i minst två dagar och skriver man t ex " jag är längre än dig" får man utstå spöstraff på det lokala torget.

... eller kanske inte... 😠

Redigerat av Print
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, särskrivningar är lite irriterande, men lugna ner er några snäpp nu! Jag tror att alla fattar vad ett "ljud kort" och "mixer bord" är. Ta upp denna tråden på skrivihop.nu istället för där passar den bättre.

Om t ex Åke kan hjälpa mig med ett problem jag har så skiter jag fullständigt i om han särskriver ord eller stavar fel. Tror ingen gör det medvetet här, utan deras kunskaper gällande det svenska språket är tyvärr inte bättre och det är ingenting vi kan göra någonting åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, särskrivningar är lite irriterande, men lugna ner er några snäpp nu! Jag tror att alla fattar vad ett "ljud kort" och "mixer bord" är. Ta upp denna tråden på skrivihop.nu istället för där passar den bättre.

Om t ex Åke kan hjälpa mig med ett problem jag har så skiter jag fullständigt i om han särskriver ord eller stavar fel. Tror ingen gör det medvetet här, utan deras kunskaper gällande det svenska språket är tyvärr inte bättre och det är ingenting vi kan göra någonting åt.

Passar inte det mesta under "Off topic"?

Klart att jag föstår vad folk menar, men jag ser inte felet i att påpeka det. Jag tror inte att folk har så dåliga kunskaper i svenska, utan att det är lathet och ointresse som står bakom det mesta som blir fel. Om lite mer tid och intresse hade lagts på varje inlägg hade svenskan varit klockren, tror jag.

Snälle Åke borde helt enkelt tänka lite, lite mer på sitt språkbruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att tänka mig att 9 av 10 svenskar har "läs- och skrivsvårigheter", så det måste bero på något annat. Varför kan vi inte stava längre?

Jag tror att det är för att vi i dagens läge kan läsa vad många skriver. För tio år sedan så läste man ju endast saker som var skrivna av författare och journalister i stort sätt.

Jag tycker det är kul att alla får vara med 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det införas en regel (ok, så långt hoppas jag att ni inte vill gå) skulle det förmodligen sluta med att aktiviteten drogs ner drastiskt på forumet. Anledningen till att jag är på detta forumet är att just att det är riktigt bra fart på saker och ting här. Det tar sällan mer än 10 minuter innan man får en kommentar tillbaka, och det gillar jag.

Ni som skriver ordentligt: Kontrollerar ni stavning och läser noga igenom det ni skrivit? Jag gör det aldrig. Skulle jag råka se ett fel så ändrar jag givetvis, men annars skriver jag på utan att reflektera över formuleringar och stavfel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är för att vi i dagens läge kan läsa vad många skriver. För tio år sedan så läste man ju endast saker som var skrivna av författare och journalister i stort sätt.

Jag tycker det är kul att alla får vara med 😠

word

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det införas en regel (ok, så långt hoppas jag att ni inte vill gå) skulle det förmodligen sluta med att aktiviteten drogs ner drastiskt på forumet.

Inga regler!

Men det är kul att diskutera.

Link to comment
Dela på andra sajter

utfrysning i minst två dagar och skriver man t ex " jag är längre än dig" får man utstå spöstraff på det lokala torget.

Bara för att vara riktigt petig -- Svenska akademien har godkänt användandet av objektform av subjektet i t.ex. frasen "längre än dig". Den gamla skolan vill ju givetvis se det som "längre än du (är)", men båda formerna är alltså korrekta idag.

Så daska dig med rottingen själv en stund nu för att du inte var påläst! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

utfrysning i minst två dagar och skriver man t ex " jag är längre än dig" får man utstå spöstraff på det lokala torget.

Bara för att vara riktigt petig -- Svenska akademien har godkänt användandet av objektform av subjektet i t.ex. frasen "längre än dig". Den gamla skolan vill ju givetvis se det som "längre än du (är)", men båda formerna är alltså korrekta idag.

Så daska dig med rottingen själv en stund nu för att du inte var påläst! 😎

😎 Den måste allt svida lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

utfrysning i minst två dagar och skriver man t ex " jag är längre än dig" får man utstå spöstraff på det lokala torget.

Bara för att vara riktigt petig -- Svenska akademien har godkänt användandet av objektform av subjektet i t.ex. frasen "längre än dig". Den gamla skolan vill ju givetvis se det som "längre än du (är)", men båda formerna är alltså korrekta idag.

Så daska dig med rottingen själv en stund nu för att du inte var påläst! 😎

Jag har aldrig sagt att jag är den mest pålästa, ej heller att jag inte kan ha fel,. Tyckte det var kul att uppmärksamma språkbruket, och det verkar jag ju inte vara ensam om då det blev en jävlar fart på er andra.

Svenska akademien kan ta sig i röven! Så, nu fick jag det sagt. 😎

Det skulle inte förvåna mig om fiolk snart börjar skriva "längre än dig är"... det gäller att vara medveten om funktionerna i språket och varför man skriver som man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle inte förvåna mig om fiolk snart börjar skriva "längre än dig är"...

Ja fiolk kan skriva dom mest hemska saker...

Seriöst, alla språk förändras. Skulle det inte göra det är det första tecknet på att det kommer att dö ut (tror jag Fredik Lindström sa i värsta språket nån gång). Så som du vill att språket ska vara var helt otänkbart för 50 år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För en annan som hade 2:a i svenska blev det helt plötsligt allvar att hänga här... 😎

Det händer ibland att man blir osäker på om saker o ting ska hänga ihop eller skrivas med bindesstreck... då byter jag formulering istället... man vill ju inte bli grupperad som total anal-fabet.

...

...

...

...

... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

För en annan som hade 2:a i svenska blev det helt plötsligt allvar att hänga här... 😎

Det händer ibland att man blir osäker på om saker o ting ska hänga ihop eller skrivas med bindesstreck... då byter jag formulering istället... man vill ju inte bli grupperad som total anal-fabet.

...

...

...

...

... 😎

Du är ju ett praktexempel på en som då förmodligen skulle hålla käften istället för att dela med dig av dina kunskaper om det skulle florera en massa språkpoliser på forumet.

Skriv på precis hur du vill!!! Alla fattar vad du vill ha sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ju ett praktexempel på en som då förmodligen skulle hålla käften istället för att dela med dig av dina kunskaper om det skulle florera en massa språkpoliser på forumet.

Skriv på precis hur du vill!!! Alla fattar vad du vill ha sagt.

Nej, inga språkpoliser på forumet. Det är ju bara jobbigt. Skriv på precis som du vill, med risken att bli klassad som lite obildad. 😎 Vi förstår dig självklart ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Seriöst, alla språk förändras. Skulle det inte göra det är det första tecknet på att det kommer att dö ut (tror jag Fredik Lindström sa i värsta språket nån gång). Så som du vill att språket ska vara var helt otänkbart för 50 år sen.

Naturligtvis måste språket förändras! Emellertid bör man kanske sträva efter förändring som innebär utveckling. Ovan nämnda förändringar innebär dock i slutändan ingenting annat än förvirring. En "sjö nära tomt" är inte detsamma som en "sjönära tomt", "kassa skåp" behöver inte nödvändigtvis syfta på "kassaskåp" och "bakverk" innebär inte tvunget "bakvärk".

De språkliga konventionerna har vi instiftat för att vi ska kunna förstå varandra och om vi slopar dessa och alla börjar skriva och stava efter eget behag så tror jag att vi kommer få svårt att kommunicera på sikt... Och vad ska vi då använda språket till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...