Jump to content
Annons

Spelar Oasis falskt på skiva


Zyan

Recommended Posts

Satt o lyssna på Oasis - Dont look back in anger och lattja med, men det lät falskt. Så jag peta lite på pitchbend, kanske +10hz och då lät det rätt.

Spelar de verkligen falskt på skiva? Kan det vara så att de spelar på en skramlig flygel, lite "John Lennon - Imagine stuk" över det och sen stämde de alla andra instrument efter den?

Här är en lagligt demoklipp som jag tog från cdon.se demolyssning, dvs inte hela låten.

(Länken funkar bäst som drag and drop i winamp eller annan spelare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Spelar de verkligen falskt på skiva?

Ja, och detta måste vara tidernas mest överskattade låt 😮

Näää....tidernas mest överskattade låt är Wonderwall... 😆

Men varför spelar de falskt på skivan medvetet?

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Spelar de verkligen falskt på skiva?

Ja, och detta måste vara tidernas mest överskattade låt 😮

Näää....tidernas mest överskattade låt är Wonderwall... 😆

Men varför spelar de falskt på skivan medvetet?

Falskt blir det väl snarare om något i förhållande till resten är ostämt. Nu är väl allting bara annorlunda stämt om jag fattar dig rätt?

Kan ju ha att göra med att herr sångare inte kunde träffa tonerna rätt, o inte ville sjunga falskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör inte att det är falskt.

Menar du att dom inte stämt efter ett A i 440hz? Det gör det inte falskt.

Nu börjar vi närma oss...

Förklara närmare...för när jag spelar med på synthen med mastertune +- 0 så låter det för jävligt.

Edit: Borde inte detta skära i öronen hos folk med absolut gehör?

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hör inte att det är falskt.

Menar du att dom inte stämt efter ett A i 440hz? Det gör det inte falskt.

Nu börjar vi närma oss...

Förklara närmare...för när jag spelar med på synthen med mastertune +- 0 så låter det för jävligt.

Nä att det låter för jävligt har, som DrHans säger, inte att göra med att det inte är stämt i 440 hertz. (Om man nu inte har absolut gehör för då låter det hela förmodligen ännu jävligare.)

Herr Liams röst är falsk här. Vad det beror på har jag ingen aning om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är nog ganska vanligt. Man kommer in i studion och stämmer instrumenten efter flygeln i hörnet.

Alltid lättare att stämma om en gitarr än att stämma en flygel liksom. 😮

Så det är förmodligen inte nån medveten grej...

Däremot blir jag lite konfunderad över Gorillaz - 19-2000 där varje instrumentspår är lite ostämt, men varje spår är olika ostämt och åt olika håll!!

Refrängen ger lite skönt obehag. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar de verkligen falskt på skiva?

Ja, och detta måste vara tidernas mest överskattade låt 😄

Från ett av tidernas mest överskattade band.

När jag var med i coverband så var det ofta så att det var svårt att planka äldre låtar eftersom de inte var pitchade till hundra. Det är nog som Linus säger. Själv står man där med en digital stämmare. Förr i tiden så fick det duga med en tom grötskål och ett gummiband minsann åck åck..

VAd gäller Gorillaz så är jag inte förvånad. Det är säkert medvetet

Och off topic så fattade jag aldrig jämförelsen mellan Blur och Oasis, Blur var ju i en helt annan liga. Oasis var mest ... fåniga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är nog ganska vanligt. Man kommer in i studion och stämmer instrumenten efter flygeln i hörnet.

Alltid lättare att stämma om en gitarr än att stämma en flygel liksom. 😄

Det var min första tanke...

Men är det falskt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och off topic så fattade jag aldrig jämförelsen mellan Blur och Oasis, Blur var ju i en helt annan liga. Oasis var mest ... fåniga. 🙂

Men det sluta med att Oasis drog det längsta strået och tog deras plats 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör inte att det är falskt.

Menar du att dom inte stämt efter ett A i 440hz? Det gör det inte falskt.

Nu börjar vi närma oss...

Förklara närmare...för när jag spelar med på synthen med mastertune +- 0 så låter det för jävligt.

Edit: Borde inte detta skära i öronen hos folk med absolut gehör?

Om alla instrument är stämda efter samma ton blir det ju inte falskt. Sen när du spelar på ditt instrument till som är stämt efter en annan ton så blir det ju falskt ihop. Men om du stämmer ditt instrument i samma läge som dom stämt sina, så kommer det att klinga rätt.

Som någon annan skrev så stämde man väl resten efter flygeln. Inget konstigt med det. Man kan ju inte trolla fram en pianostämmare huxflux.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är nog ganska vanligt. Man kommer in i studion och stämmer instrumenten efter flygeln i hörnet.

Alltid lättare att stämma om en gitarr än att stämma en flygel liksom.  😄

Det var min första tanke...

Men är det falskt då?

Nej, du har missförstått vad falsk är. Falskt vart det först när du försökte spela till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör inte att det är falskt.

Menar du att dom inte stämt efter ett A i 440hz? Det gör det inte falskt.

Nu börjar vi närma oss...

Förklara närmare...för när jag spelar med på synthen med mastertune +- 0 så låter det för jävligt.

Edit: Borde inte detta skära i öronen hos folk med absolut gehör?

Om alla instrument är stämda efter samma ton blir det ju inte falskt. Sen när du spelar på ditt instrument till som är stämt efter en annan ton så blir det ju falskt ihop. Men om du stämmer ditt instrument i samma läge som dom stämt sina, så kommer det att klinga rätt.

Som någon annan skrev så stämde man väl resten efter flygeln. Inget konstigt med det. Man kan ju inte trolla fram en pianostämmare huxflux.

I en så dyr produktion kan man nog trolla fram det mesta som artisterna behöver...allt från pianostämmare och vitt pulver till lättfotade damer.

Men varför är då 440 standard? Är det bara bestämt att det är rätt stämt?

Stämma efter samma ton? Menar du då en ton på deras flygel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Liams röst är falsk här. Vad det beror på har jag ingen aning om...

Det var väldigt uppmärksamt av dig eftersom det är hans bror Noel som sjunger på låten... 😄

Det var alltså ett falskt påstående...

Så finurligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pratades alltid om amerikansk stämning hemmavid. Har aldrig kollat om det ligger nåt i det, men en googlesökning gav vid handen....

Kanske har med detta att göra?

Despite such confusion, A = 440 Hz is arguably the most common tuning used around the world. Orchestras in the United States and United Kingdom tend to adhere to this standard as concert pitch. In other countries, however, higher pitches have become the norm: A = 442 Hz is common in continental European orchestras, while A = 445 is heard in Germany, Austria, and China.

Läs mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pratades alltid om amerikansk stämning hemmavid. Har aldrig kollat om det ligger nåt i det, men en googlesökning gav vid handen....

Kanske har med detta att göra?

Despite such confusion, A = 440 Hz is arguably the most common tuning used around the world. Orchestras in the United States and United Kingdom tend to adhere to this standard as concert pitch. In other countries, however, higher pitches have become the norm: A = 442 Hz is common in continental European orchestras, while A = 445 is heard in Germany, Austria, and China.

Läs mer...

Åhh faan

Edit: Så om jag ska mixa ihop Wiens gosskör med San Fransico Symphonic Orchestra så måste jag använda autotune på pojkstackarna. 🙂😄

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Och off topic så fattade jag aldrig jämförelsen mellan Blur och Oasis, Blur var ju i en helt annan liga. Oasis var mest ... fåniga.  🙂

Men det sluta med att Oasis drog det längsta strået och tog deras plats 😄

Hehe fööök i like to fööök.

Ni har så fel så fel. Blur suger, Oasis rockar. Oasis skulle ha vart världens största band om inte Liam inte tabbat sig.

Hur kan man göra så bra musik när alla 100 låtar använder sig av samma 4 ackord haha. Noel är ett geni, Liam är bara dum i huvudet och dryg. Sen att han sjunger falskt ibland spelar ingen roll. Han sjunger iallafall med attityd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och off topic så fattade jag aldrig jämförelsen mellan Blur och Oasis, Blur var ju i en helt annan liga. Oasis var mest ... fåniga.  🙂

Men det sluta med att Oasis drog det längsta strået och tog deras plats 🙂

Hehe fööök i like to fööök.

Ni har så fel så fel. Blur suger, Oasis rockar. Oasis skulle ha vart världens största band om inte Liam inte tabbat sig.

Hur kan man göra så bra musik när alla 100 låtar använder sig av samma 4 ackord haha. Noel är ett geni, Liam är bara dum i huvudet och dryg. Sen att han sjunger falskt ibland spelar ingen roll. Han sjunger iallafall med attityd 🙂

Försöker du leka sjörövare och kapa tråden 😄

Tycker om låtar med båda, men Oasis är lite tråkiga på scen. Typ, här är nästa låt. Vet dock inte om blur är bättre. Men visst har de gjort bra musik, älskar Champange Supernova.

Men tillbaka till ämnet, Wernborg, jag har svårt att tro det där med absolut gehör. Det kan inte bara vara bra de det lärt sig höra. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är rätt fånigt av "dom som hör att det är fel".... vadå fel?

Så länge en låt stämmer internt så finns det väl inte att gnälla på?

Löjligt av dom 100% gehör som påstår att dom inte kan höra för att dom mår illa om det är lite snett. Sen är det ju inte långt till nästa ton. Om en låt går i E så är det ju inte långt till D# eller F. Och är det så snett att det hamnar på just på nån av dom intilliggande så kan ju 100% gehör inte säga att låten är inspelad i E fast ner eller uppstämd. Isf kan dom ju höra om det är öppna ackord. Kan man höra det å sen säga att det är i D# eller F så är det ju inte illa.

Men då har det ju gått så långt att det är bara löjligt.

Fånigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är rätt fånigt av "dom som hör att det är fel".... vadå fel?

Så länge en låt stämmer internt så finns det väl inte att gnälla på?

Löjligt av dom 100% gehör som påstår att dom inte kan höra för att dom mår illa om det är lite snett. Sen är det ju inte långt till nästa ton. Om en låt går i E så är det ju inte långt till D# eller F. Och är det så snett att det hamnar på just på nån av dom intilliggande så kan ju 100% gehör inte säga att låten är inspelad i E fast ner eller uppstämd. Isf kan dom ju höra om det är öppna ackord. Kan man höra det å sen säga att det är i D# eller F så är det ju inte illa.

Men då har det ju gått så långt att det är bara löjligt.

Fånigt!

Det är inte alls vad absolut gehör handlar om. Så här tex.:

Vi hade en pianolärare som hade absolut gehör. Vi stämde om ett digitalpiano en gång och han slog an första ackordet. Det knöt sig fullständigt och han kunde inte fortsätta spela innan han stämt tillbaka.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Om en låt går i E så är det ju inte långt till D# eller F. Och är det så snett att det hamnar på just på nån av dom intilliggande så kan ju 100% gehör inte säga att låten är inspelad i E fast ner eller uppstämd.

Detta har ju däremot alldeles rätt i. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är rätt fånigt av "dom som hör att det är fel".... vadå fel?

Så länge en låt stämmer internt så finns det väl inte att gnälla på?

Löjligt av dom 100% gehör som påstår att dom inte kan höra för att dom mår illa om det är lite snett. Sen är det ju inte långt till nästa ton. Om en låt går i E så är det ju inte långt till D# eller F. Och är det så snett att det hamnar på just på nån av dom intilliggande så kan ju 100% gehör inte säga att låten är inspelad i E fast ner eller uppstämd. Isf kan dom ju höra om det är öppna ackord. Kan man höra det å sen säga att det är i D# eller F så är det ju inte illa.

Men då har det ju gått så långt att det är bara löjligt.

Fånigt!

Det är inte alls vad absolut gehör handlar om. Så här tex.:

Vi hade en pianolärare som hade absolut gehör. Vi stämde om ett digitalpiano en gång och han slog an första ackordet. Det knöt sig fullständigt och han kunde inte fortsätta spela innan han stämt tillbaka.

Vadå handlar om?

Jag sa bara att det är löjligt av "100% gehör"

"Kan inte spela bara för att det inte är i 440Hz"

Löjligt!

Sen får det vara promille cents i "fel" från 440Hz, påstår ändå att det är löjligt.

Och det stämmer när du säger att "ingen vet ju vad ett A är när de föds"

Link to comment
Dela på andra sajter

"Kan inte spela bara för att det inte är i 440Hz"

Löjligt!

Sen får det vara promille cents i "fel" från 440Hz, påstår ändå att det är löjligt.

Men det var inte det jag menade. Jag menade att han inte kunde spela på ett transponerat piano. Det var fortfarande stämt efter 440 hz.

EDIT: sakfel.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är rätt fånigt av "dom som hör att det är fel".... vadå fel?

Så länge en låt stämmer internt så finns det väl inte att gnälla på?

Löjligt av dom 100% gehör som påstår att dom inte kan höra för att dom mår illa om det är lite snett. Sen är det ju inte långt till nästa ton. Om en låt går i E så är det ju inte långt till D# eller F. Och är det så snett att det hamnar på just på nån av dom intilliggande så kan ju 100% gehör inte säga att låten är inspelad i E fast ner eller uppstämd. Isf kan dom ju höra om det är öppna ackord. Kan man höra det å sen säga att det är i D# eller F så är det ju inte illa.

Men då har det ju gått så långt att det är bara löjligt.

Fånigt!

Det är inte alls vad absolut gehör handlar om. Så här tex.:

Vi hade en pianolärare som hade absolut gehör. Vi stämde om ett digitalpiano en gång och han slog an första ackordet. Det knöt sig fullständigt och han kunde inte fortsätta spela innan han stämt tillbaka.

Vadå handlar om?

Jag sa bara att det är löjligt av "100% gehör"

"Kan inte spela bara för att det inte är i 440Hz"

Löjligt!

Sen får det vara promille cents i "fel" från 440Hz, påstår ändå att det är löjligt.

Och det stämmer när du säger att "ingen vet ju vad ett A är när de föds"

Det handlar inte om att vara löljig. Dom vet hur det skall låta och det klingar fel. Alltså skär det sig i huvudet. Att ha Absolut gehör är långt ifrån en fördel, det ställer till mer problem än nytta som jag förstått det utav dem som jag talat med som har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...