Jump to content
Annons

Firewire-fördröjning

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Låt säga att jag har två likvärdiga ljudkort att välja på, varav det ena är pci, det andra firewire.

Hur mycket mer latency kommer firewire bidra med?

För det är väl så att PCI fortfarande är snabbast?

Annons
Postat

PCI kan i teorin vara snabbast, men det är alltid en fråga om drivrutiner. Generellt sett så är det liten eller ingen skillnad mellan PCI och FireWire och beroende på vilket kort du använder så kan det väga över åt endera håll.

/Majken

MrPhil (oregistrerad)
Postat

OK, om jag nu krånglar till det lite.... 😆

Har redan inbyggt FW i min laptop, men inte i min studiodator. Går ju att råda bot på med ett pci-FW-kort som man pluggar i.

Ger det extra fördröjning, eller blir det lika bra prestanda som det FW jag har inbyggt i laptopen?

Postat

Ett PCI-baserat FireWire kort kan både fungera bättre och sämre än ett som sitter på moderkortet. Helt beroende på vilket chipset som används. Så det finns inga enkla svar, men FireWire är så gott som alltid att föredra framför USB och oftast är dessutom likvärdigt med PCI-ljudkort vad gäller processorbelastning vid låg fördröjning.

/Majken

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Tack, tack! 😄

Nu blev det svårt att bestämma sig igen.... jag som trodde jag bestämt mig för en PCI-lösning... 🙂

Postat

En fråga: behöver du FireWire ? Kommer du att använda kortet t.ex. med en laptop ? Om inte så är PCI troligen att föredra; du får bättre prestanda för pengarna. Om du jämför ett PCI och ett FireWire kort i samma prisklass har PCI kortet oftast lägre latency. PCI kortet belastar ofta processorn lite mindre också.

Å andra sidan, om du har råd med ett RME Fireface (400 eller 800) så är det nog tillräckligt bra. För live spelning vill du ha ett kort med < 2ms latency. 5ms är förhållandevis ok med hörlurar, men lägg till lite avstånd till högtalarna så börjar det låta konstigt.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
En fråga: behöver du FireWire ? Kommer du att använda kortet t.ex. med en laptop ? Om inte så är PCI troligen att föredra; du får bättre prestanda för pengarna. Om du jämför ett PCI och ett FireWire kort i samma prisklass har PCI kortet oftast lägre latency. PCI kortet belastar ofta processorn lite mindre också.

E ju vad jag hade kommit fram till oxå, men nu verkar det vara lite hugget som stucket. 😄😆

Det började med att jag tittade på antingen Soundscapes Mixtreme 192 PCI samt Echo:s Layla 3G, o i stort egentligen bestämt mig för SS. (En massa dsp-kraft o mumma ingick, dessutom är jag inkörd på deras grejer)

Men så råkade jag få se Echo Audiofire 12 med 12in/ut ist för 8... o så började man fundera... 🙂

Nä, jag behöver inte FW, men råkar ha det i min laptop, som är mycket nyare än studiodatorn.... Ibland är valmöjligheterna bara i vägen! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.