Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Har länge funderat på att det skulle vara bra att ha ngn grunka för att på ett smidigt sätt kunna spela in rep och spelningar digitalt med hyfsat bra ljud.

Tex om det fanns en Mp3-spelare som har både line-in och mic-in. Men vad jag vet finns det ingen?

Den här gör ju jobbet: http://www.rolandus.com/products/productde...px?ObjectId=757

Men den funkar inte så bra som mp3/media-spelare. Dessutom är den på tok för dyr.

Några tips?

EDIT: Kom på att det kanske finns någon adapter för att kunna koppla in mini-tele mikar till line-in?

mvh :: mattias

Redigerat av Multirobot
Annons
Postat (redigerat)

iRiver H320 för 2485:-

Bra ljud, 20 GB hårddisk, line in och kan spela in till vanliga wav-filer.

Koppla med USB till datorn likt ett vanligt USB-minne.

Inga krav på några program ala iTunes osv.

Redigerat av Linus
Postat

Nä, det där är iPod utan FairPlay/DRM osv. - men iTunes gäller fortfarande.

Sen förstår jag inte vad hacket har med ämnet att göra? 😠:rolleyes:

Dels kan du inte spela in i hög ljudkvalitet med iPoden, och dels sker inte överföringarna mellan spelare och dator lika lätt.

Postat
Vet du hur ljudkvalitén är på den?

Det är mycket bra klass, och ingen anledning till oro.

Postat (redigerat)

I ditt läge skulle jag nog spana in en MiniDisc. Sony har ju sina Walkman-modeller som även funkar som mp3-spelare. MD är skitsmidigt på många sätt.

Har själv en Sony Walkman-MD som är några år gammal som jag har använt just i inspelningssyfte (med en elektret-mic), och jag är väldigt nöjd. Dock kan jag inte uttala mig om själva mp3-spelarfunktionen eftersom det inte fanns när jag skaffade min.

Redigerat av gsol
Postat

Jag kör själv en HiMD - Minidisc som kan spela in okomprimerad PCM.

En vanlig 74-minuters MD-skiva blir ca 250 MB formaterad som HiMD.

En HiMD-skiva rymmer 1 GB.

Fördel? Billig. Bra ljud. Smidig.

Nackdel? Du måste använda Sonys buggiga programvara SonicStage för att tanka över till datorn som wav-filer. Finns endast till PC.

Därför skulle jag rekommendera en iRiver nu när de sjunkit i pris.

Postat (redigerat)

Nä, det där är iPod utan FairPlay/DRM osv. - men iTunes gäller fortfarande.

Sen förstår jag inte vad hacket har med ämnet att göra? 🥰😄

Dels kan du inte spela in i hög ljudkvalitet med iPoden, och dels sker inte överföringarna mellan spelare och dator lika lätt.

Nja, det var du som tog upp det där med iTunes. Dessutom skrev jag att det var en parantes i mitt inlägg.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att till iPod-prylarna kräver programmet iTunes för att tanka mellan dator och spelare?

Redigerat av Wernborg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.