Jump to content
Annons

Liten studio, något att tänka på?


Earfist

Recommended Posts

Ska bygga ett till rum i lägenheten nu, vi ska bygga ihop 2st garderober + en klädkammare. Rummet kommer endast bli ca 4 kvadratmeter, så ett fruktansvärt litet rum. Det kommer att användas som en studio. 3 av väggarna till rummet skall inte rivas, men den som skall rivas och byggas upp tänkte jag ha spånskiva+frigolit(10cm tjock?)+spånskiva. Är det någonting jag kan tänka på innan jag börjar riva och bygga upp igen som på något sätt kan förbättra akustiken/ljudet eller vad som helst. Eller kanske rummet är för litet för att ens försöka?

Well, ingen idé att fråga om råd efteråt iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

får man fråga om takhöjden oxo är runt 2m, isåfall har du ju en liten kub att sitta i och om man letar efter den absolut sämsta förhållandet mellan höjd, bredd och längd så är det ju ett symmetriskt fyrkantigt rum. så om du kan göra rummet mer rektangulärt så vore det kanske bra.. men visst 4kvm är ju kanske inte direkt värt att lägga några pengar på.

a

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Datorn kommer att värma rummet hiskeligt. GItarren slår du i skärmen när du rör på dig. Att sjunga där kommer att låta pyton. Monitorerna kommer fungera medeluselt.

Så alltså: Placera datorn utanför rummet, kör med hörlurar, och gör musik utan riktiga instrument, då kan det ju vara ett riktigt trevligt hobbyutrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste göra prioriteringarna rätt…

Är detta en etta eller tvåa…?

Det första som slår mej är att vända på steken… Bygg en mysig dubbelsäng i garderoben, fixa så du kan stuva undan grejor undersängen som du vill ha undan…

Ta ytan/rummet i lägenheten och hyfsa till akustiken och du är på en mycket bättre väg som jag ser det…

😄🙂

Edit: Jag menar vem behöver 10kvm sovrum... 😱

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn kommer att värma rummet hiskeligt. GItarren slår du i skärmen när du rör på dig. Att sjunga där kommer att låta pyton. Monitorerna kommer fungera medeluselt.

Så alltså: Placera datorn utanför rummet, kör med hörlurar, och gör musik utan riktiga instrument, då kan det ju vara ett riktigt trevligt hobbyutrymme.

Det skall sitta en ventilationsfläkt i rummet såklart, jag spelar ej gitarr och sjunger inte heller 😉. Men att inte få ut bäst effekt av monitorerna suger...

Link to comment
Dela på andra sajter

får man fråga om takhöjden oxo är runt 2m, isåfall har du ju en liten kub att sitta i och om man letar efter den absolut sämsta förhållandet mellan höjd, bredd och längd så är det ju ett symmetriskt fyrkantigt rum. så om du kan göra rummet mer rektangulärt så vore det kanske bra.. men visst 4kvm är ju kanske inte direkt värt att lägga några pengar på.

a

😉

Jao, 2.4m höjd tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste göra prioriteringarna rätt…

Är detta en etta eller tvåa…?

Det första som slår mej är att vända på steken… Bygg en mysig dubbelsäng i garderoben, fixa så du kan stuva undan grejor undersängen som du vill ha undan…

Ta ytan/rummet i lägenheten och hyfsa till akustiken och du är på en mycket bättre väg som jag ser det…

😉🙂

Edit: Jag menar vem behöver 10kvm sovrum... 😉

Det är en trea, och har man en spjälsäng i sovrummet så blir det svårt. Det är grabben som snott mitt 'dator/studio-rum' och gjort det till ett barnrum. Så för båda han och mins skull så sätter jag mig i ett annat rum 🙂 Därav bygge...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste göra prioriteringarna rätt…

Är detta en etta eller tvåa…?

Det första som slår mej är att vända på steken… Bygg en mysig dubbelsäng i garderoben, fixa så du kan stuva undan grejor undersängen som du vill ha undan…

Ta ytan/rummet i lägenheten och hyfsa till akustiken och du är på en mycket bättre väg som jag ser det…

😉  😄

Edit: Jag menar vem behöver 10kvm sovrum...  😄

Det är en trea, och har man en spjälsäng i sovrummet så blir det svårt. Det är grabben som snott mitt 'dator/studio-rum' och gjort det till ett barnrum. Så för båda han och mins skull så sätter jag mig i ett annat rum 😄 Därav bygge...

I min familj skulle grabben fått garderoben... Med säng i taket... byggd som en borg... Vad som helst men inte musikrummet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är säker. Det kommer att bli varmt och svettigt när du suttitt där ett tag.

En pc sprutar ut värme. Stärkare blir varma. Lite av klausofobi känsla efter ett tag.

Om du har ambitioner. Skaffa en extern replokal/studio. Mitt motto är att ju mer space du har runt omkring dig. Desto bättre. Hade själv ett sk förråd i min förra lgh (utan fönster) som jag gick och trodde skulle bli min första hemstudio på ca 6 kvadrat. Det blev inte så. Där åke cykel mm in som det var tänkt för från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller med spaceman att det inte är att rekommendera en sån lokal pga... ja det han sa.. 😉

jag sitter nu i ett rum som e cirka 15-20 kvm stort, o jag tycker det är trångt som fan!!!

satsa stort!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är säker. Det kommer att bli varmt och svettigt när du suttitt där ett tag.

En pc sprutar ut värme. Stärkare blir varma. Lite av klausofobi känsla efter ett tag.

Om du har ambitioner. Skaffa en extern replokal/studio. Mitt motto är att ju mer space du har runt omkring dig. Desto bättre. Hade själv ett sk förråd i min förra lgh (utan fönster) som jag gick och trodde skulle bli min första hemstudio på ca 6 kvadrat. Det blev inte så. Där åke cykel mm in som det var tänkt för från början.

Ventilationen är klar, så jag räknar inte med att det skall bli ett problem. Jag har ambitioner, men inte dollars. Självklart hade jag skaffat en extern studio om jag hade haft dollars till det men så ligger det inte till i dagsläget. Jag använder ej akustiska instrument, inte ens en synth. Jag gör allt i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa en USB/FW hub med ett par meter kabel samt en väldigt lång skärmkabel o så ställer du datorn utanför rummet.. det lär göra så att du slipper oljud samt lite värme.. 😏

det e inte phonic p8a du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa en USB/FW hub med ett par meter kabel samt en väldigt lång skärmkabel o så ställer du datorn utanför rummet.. det lär göra så att du slipper oljud samt lite värme.. 😕

det e inte phonic p8a du menar?

Vet inte om jag har möjlighet till att ställa datorn utanför, det återstår att se 😎

Jag menade såklart p8a. Men när jag nu funderat lite så ska jag inte köpa p8a utan istället storleken mindre, p6a. En 8"are i det rummet blir antagligen för överflödigt och det kommer studsa bas hejvilt i ett litet betong-rum. Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja man får ju ta till det man har i lokalväg 😱 Själv har jag för närvarande ca:5 kvadratmeter.

Ta och försök att dämpa rummet så mycket du kan iomd att det är betongväggar och såpas litet utrymme. E väll kanske svårt att bygga "riktig akustik"i ett sånt litet rum.

Men vad fasen...Det är ju det man har reverb till för....att simulera akustik 😉

Du kanske kan hitta nått riktigt tjockt tyg och hänga på väggarna.

Och om du har tänkt att ha nån hylla/bokhylla kan det ju vara bra att ha den på väggen bakom dig,alltså mitt emot högtalarna, så tror jag att den kan funka lite som en diffusor.

Kör på P6A, skulle det kännas för klent kan du ju säkert komma över en liten subbas sedan. Eller om du köper ett par lurar med mycket bas i och har och jämför med.

Fast det är ju bara vad jag hade gjort själv 😛

Lycka till med bygget!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja man får ju ta till det man har i lokalväg 😲 Själv har jag för närvarande ca:5 kvadratmeter.

Ta och försök att dämpa rummet så mycket du kan iomd att det är betongväggar och såpas litet utrymme. E väll kanske svårt att bygga "riktig akustik"i ett sånt litet rum.

Men vad fasen...Det är ju det man har reverb till för....att simulera akustik 😲

Du kanske kan hitta nått riktigt tjockt tyg och hänga på väggarna.

Och om du har tänkt att ha nån hylla/bokhylla kan det ju vara bra att ha den på väggen bakom dig,alltså mitt emot högtalarna, så tror jag att den kan funka lite som en diffusor.

Kör på P6A, skulle det kännas för klent kan du ju säkert komma över en liten subbas sedan. Eller om du köper ett par lurar med mycket bas i och har och jämför med.

Fast det är ju bara vad jag hade gjort själv 😲

Lycka till med bygget!!!

Är det verkligen en bra idé med en subbas i ett rum på 4kvm och 2,4m takhöjd? Det tycker jag verkar som problem lång väg. Det måste ju vara smartare med mindre närfältare och ett par hörlurar för att få bättre koll i bottnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på P6A, skulle det kännas för klent kan du ju säkert komma över en liten subbas sedan.Eller om du köper ett par lurar med mycket bas i och har och jämför med.

Jag menade ju att han kunde testa först med P6A. Och sedan om Han tycker att det är för dålig bas kan han ju köpa till en sub.

Själv tänker jag skaffa en sub, även om det inte blir bra akustikmässigt så avslöjar det ju en del vad som händer under 55hz vilket är smärtgränsen på P6A.

Det skall ju låta bra i en anläggning som spelar ner till 20hz också

Redigerat av Blodis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på P6A, skulle det kännas för klent kan du ju säkert komma över en liten subbas sedan.Eller om du köper ett par lurar med mycket bas i och har och jämför med.

Jag menade ju att han kunde testa först med P6A. Och sedan om Han tycker att det är för dålig bas kan han ju köpa till en sub.

Själv tänker jag skaffa en sub, även om det inte blir bra akustikmässigt så avslöjar det ju en del vad som händer under 55hz vilket är smärtgränsen på P6A.

Det skall ju låta bra i en anläggning som spelar ner till 20hz också

Grejen är att om (läs: när) du får problem med stående vågor kommer du sannolikt luras snarare av för lite bas än för mycket, även om den kommer bli överdriven på sina håll.

Jag tror knappast att du skulle få bättre koll på basen med en sub i ett sådant rum; snarare tvärtom.

EDIT: Basfällor leder med andra ord ofta, olikt vad namnet kanske antyder, till en mer framträdande basåtergivning, inte tvärtom.

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det med stående vågor köper jag. Tycker basen låter konstigt i mitt lilla rum. Måste backa bak till väggen för att uppleva dom lägre hz.

Men skulle jag ha bättre kontroll med ett högtalarsystem som spelar bara ner till ca 70hz då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med stående vågor köper jag. Tycker basen låter konstigt i mitt lilla rum. Måste backa bak till väggen för att uppleva dom lägre hz.

Men skulle jag ha bättre kontroll med ett högtalarsystem som spelar bara ner till ca 70hz då?

tänk då på att 20 Hz har en våglängd på cirka 17m..

för att få ett rum som klarar av att spela basfrekvenser naturligt måste man ha stort.. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med stående vågor köper jag. Tycker basen låter konstigt i mitt lilla rum. Måste backa bak till väggen för att uppleva dom lägre hz.

Men skulle jag ha bättre kontroll med ett högtalarsystem som spelar bara ner till ca 70hz då?

tänk då på att 20 Hz har en våglängd på cirka 17m..

för att få ett rum som klarar av att spela basfrekvenser naturligt måste man ha stort.. :rolleyes:

Man hör ju basen ända ner tills man inte hör längre även i ett litet rum, så man måste inte ha ett stort rum för den sakens skull - men problemet är att de stående vågorna hamnar längre upp i frekvens och alltså kommer in och bråkar med musikfrekvenserna i väldigt hög grad om man har ett litet rum - och DET ställer verkligen till problem. 😛 Det finns en anledning till att kontrollrummen ofta är ordentligt tilltagna i proffsstudios. Det blir så mycket enklare när man inte behöver tänka på stående vågor i den utsträckning som man annars måste... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

jag sitter på 2,5 - 3 kvm. visst, det är nte optimalt....men jag störs inte särskilt mycket av det. lyssna på annan musik så får du ändå skaplig referens för hur det låter i dina monitorer. för sångpålägg tar jag ut mikrofonen till det större närliggande rummet. funkar OK.

peterpop

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. rummet håller på att byggas nu iaf och jag har kommit på en fråga. Då 2 av väggarna går utåt lägenheten (granne/trapphus) och de resterande 2 väggarna går in i lägenheten undrar jag lite hur bör jag placera högtalarna så att det blir så lite som möjlig bas in i (min) lägenhet? Väggarna från lägenheten till grannen/trapphus är av betong. Lite rajtantajtanformulering men hoppas ni förstår.

Jag fick tipset av min kompis att köpa P8A och istället sänka basen lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa gullfiberplattor o klä in i tyg o sätt upp i taket...!! behöver inte vara så svårt som det låter.. sätter du dom lite längre ner kommer dom ta lite längre ner i frekvenserna.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...