Jump to content
Annons

Ableton Live 4.1.5 (tror jag)

Recommended Posts

raaBii_la (oregistrerad)
Postat

E d nån som vet huur man använder ableton live 4.1.5 nånting? jah fattar inte en sak och det är hur jag ska kunna lägga beaten inne i programmet. Jag vill göra egen musik men kan inte lägga beaten asså importera den in i programmet hjälp vaa ska jag göra?? Det känns värdelöst att ha en mikrofon och ett ljudkort med inbbyggd mixer och inte kunna spela in något på grund avv att man inte vet huur man ska lägga beaten i programet! Snälla Nån Som Vet Hjälp MiG//;)

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Tryck på Help och sen Lessons och gör dem en efter en

Postat

Du öppnar mappen i Lives fil-browser (till vänster) väljer den loop som du vill använda ock drar över den till arangement window eller Session window (till höger) till det audiospår du vill använda.

Live ställer automatiskt om tempot till lopen beroende på vilken temposetting du har. Vill man att live inte ska ändra tempon klickar man bort warp i clipfönstret.

Vill man spela in själv är det bara att göra det. Stäng av warp om du inte vill ha automatisk tempokorrigering. Eller turn off quantization om det är MIDI.

För att skapa nya ljudspår att spela in på Ctrl+t och midispår Ctrl+Shift+T

raaBii_la (oregistrerad)
Postat
Du öppnar mappen i Lives fil-browser (till vänster) väljer den loop som du vill använda ock drar över den till arangement window eller Session window (till höger) till det audiospår du vill använda.

Live ställer automatiskt om tempot till lopen beroende på vilken temposetting du har. Vill man att live inte ska ändra tempon klickar man bort warp i clipfönstret.

Vill man spela in själv är det bara att göra det. Stäng av warp om du inte vill ha automatisk tempokorrigering. Eller turn off quantization om det är MIDI.

För att skapa nya ljudspår att spela in på Ctrl+t och midispår Ctrl+Shift+T

mm tack såå mycket men asså jag har egna beats allså melodier o sånt jah vill veta huur man lägger in dom på ludspåret när man gör ett. asså först gör jag ett ljudspår sen ska jag lägga in en beat där men det funkar inte. Jag har testat dra o lägga den i en mapp som fiinns i ableton men den visas inte då vaa ska jah göra?

Postat (redigerat)

Clips måste ha rätt format. tex. vara wav-filer eller något annat format som stöds. Du bör även ha samma bitdjup på projektet som de filer du ska dra in du kan dra in filer med lägre bitdjup än projektet men jag är osäker på om det kan vara tvärt om.

Här följer en länk till en film som visar hur browserhantering fungerar och hur man importerar clips.

Clips i Live

Visserligen Live6 men det mesta bör fungera likadant i fyran åtminstone början av filmen.

Redigerat av DivineCo
Postat
E d nån som vet huur man använder ableton live 4.1.5 nånting? jah fattar inte en sak och det är hur jag ska kunna lägga beaten inne i programmet. Jag vill göra egen musik men kan inte lägga beaten asså importera den in i programmet hjälp vaa ska jag göra?? Det känns värdelöst att ha en mikrofon och ett ljudkort med inbbyggd mixer och inte kunna spela in något på grund avv att man inte vet huur man ska lägga beaten i programet! Snälla Nån Som Vet Hjälp MiG//:rolleyes:

dra o släppa funkade völ i 4 ran oxå vad jag kommer ihåg

leta upp mappen och markera filen dra den i i arrenge fönstret så skall det funka

raaBii_la (oregistrerad)
Postat
Clips måste ha rätt format. tex. vara wav-filer eller något annat format som stöds. Du bör även ha samma bitdjup på projektet som de filer du ska dra in du kan dra in filer med lägre bitdjup än projektet men jag är osäker på om det kan vara tvärt om.

Här följer en länk till en film som visar hur browserhantering fungerar och hur man importerar clips.

Clips i Live

Visserligen Live6 men det mesta bör fungera likadant i fyran åtminstone början av filmen.

Ey duu som skicka denna filmen skitsnällt manen faktist d vaa bra hjälp är inte säker på om d funkar som filmen visar har nämligen inte testat än men d verkar ändå vara nått bra;)

raaBii_la (oregistrerad)
Postat

Clips i Live

Oki men huur ändrar man så det blir det formatet dåÅ? e d nt där på egenskaper eller nåt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.