Jump to content
Annons

nybörjare av den extrema sorten. HJÄLP!


emobohemo

Recommended Posts

hallå, och tack för att ni tar er tiden.

jag har hållt på med musik ett bra tag och vill nu ta steget till att börja spela in. jag är dock fruktansvärt, nästan pinsamt, dålig på datorer och allt som hör därtill.

jag spelar enbart ackustiska instrument, samt sjunger. jag skulle vilja ha en relativt enkel "studio", men det får hellre kosta lite mer än att det låter skit.

vad behöver jag?

tips om mic, mjukvara och allt därtill uppskattas väldans. jag känner mig fruktansvärt vilse i ljuddjungeln.

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I nya numret av Studio finns ett par sidor som vänder sig till nybörjare om hur man ska spela in genom att använda datorn. Ta dig en titt på det. Jag tror det även fanns rekommendationer om vad man behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lirar akustiska instrument, har en 12´ Powerbook, M-Audio 410, Logic 7 Express, Tsm mt87 mikrofon, samt akg 240s hörlurar... Funka fint för mig... Kan tänka mig att alltihop idag hamnar på ca 15.000...

EDIT:

alltså, funkar fint för mig, vet dock att andra på forumet hellre smittas av pest än att rekomenderar M-Audio 410... menmen.. 😕😏

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

det är lite svårt att ge ordentliga konkreta tips eftersom du inte nämnt något tak för din budget... finns ljudkort från 700:- och uppåt... mikrofoner likaså... och sen behöver du väl ett par hörlurar antar jag.

Ljudkort:

M-Audio Audiophile 24/96 Ett välkänt ljudkort inom hemstudiokretsen... ger väldigt mycket för pengarna

Mikrofon:

Kan egentligen ge dig hur mycket tips som helst men det är nog bättre att jag överlåter det till någon som har bättre koll vad gäller pris/prestanda

Hörlurar:

AKG K240 Studio Använder dessa hörlurar själv och är mycket nöjd med dem även om det finns betydligt bättre och dyrare modeller.

Ett micstativ, en micsladd, ett puffskydd anser jag vara en bra investering till mikrofonen. Detta köper du enklast genom din lokala musikaffär men om du skulle råka vara utan får du lite länkar till samma shop som ovan:

Puffskydd

Stativ

Kabel

Vad gäller mjukvara finns det även där en mängd olika inspelningsprogram såsom Cubase, Fruity Loops, Sonar, GarageBand, Cakewalk, Tracktion... Jag är inte direkt insatt i detta heller men jag kan tillägga att jag använder Cubase och för mitt ändamål funkar det jättebra. Tror det i slutändan handlar om att vänja sig vid ett program och lära sig det ordentligt.

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Mjukvara för en nybörjare har nog först och främst mycket med personlig smak att göra, för att inte tala om pris =) För att det ska bli roligt att jobba kan det vara bra att skaffa ett program som tilltalar just dig i både utseende och användarvänlighet. Detta borde vara bäst att kolla närmare inpå hos en lokal musikaffär (Musikbörsen, 4Sound, Jam, Holmerups (Malmö). Eller kanske du känner någon som kan visa dig?

Ofta är det så att ljudkortens egna mikrofon preamps inte är så lysande... och man tjänar ofta väldigt mycket i ljudkvalitet om man investerar i en separat preamp.

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

När du bestämt dig för vad du ska köpa... eller åtmisntone har en ganska färdig shoppinglista kan du ju gärna posta den här så vi kan stoppa dig om du är helt uppåt väggarna med nånting 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

min första, och förmodligen inte slutgiltiga lista ser ut såhär:

(nu har jag bara varit inne på en sida, men det kanske räcker.)

ljudkort: M-AUDIO

DELTA AUDIOPHILE 2496 828:- eller ESI Juli@ 1450:-

mic och preamp: B1 + VTB-1 Project Pak 2095:-

mjukvara: Steinberg Cubase Studio 4 Student 1995:-

och sedan kabel, stativ och puffsak också.

alla dessa namn, och varubeskrivningar, är som kinesiska för mig.

har jag ens fått någonting rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

okej. jag behöver alltså ett ljudkort, en mjukvara och en mic? man behöver inte mixerbord? eller det ingår kanskei mjukvaran?

vilket ljudkort, vilken mjukvara och vilken mic föredrar ni alla här?

Gå gärna in på min testsite och hämta smakprov på ett gäng micar. 😄

Den jag själv föredrar i budgetklassen, är tveklöst Studio Projects B1. Ska man upp ett snäpp, så kan kanske ADK Hamburg vara ett alternativ - eller Oktava MK319, om man vill ha rysk i stället för kinesisk färgning. 😕

När det gäller mjukvara, så skulle jag köra med Cubase SE. Om du känner att du behöver en större version, så kan du uppgradera till Cubase 4 Studio om det behovet uppstår när du har lärt dig mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

min första, och förmodligen inte slutgiltiga lista ser ut såhär:

(nu har jag bara varit inne på en sida, men det kanske räcker.)

ljudkort: M-AUDIO

DELTA AUDIOPHILE 2496 828:- eller ESI Juli@ 1450:-

mic och preamp: B1 + VTB-1 Project Pak 2095:-

mjukvara: Steinberg Cubase Studio 4 Student 1995:-

och sedan kabel, stativ och puffsak också.

alla dessa namn, och varubeskrivningar, är som kinesiska för mig.

har jag ens fått någonting rätt?

😕

Jag klyddade med mitt svar medan du redan var klar... 😄

Du har fått ihop saker som är helt ok att börja med i alla fall. Programmet är klockrent om du kan köpa studentlicens - och med Studio4 kommer du troligen inte att behöva något annat senare heller, så det är ännu bättre än mitt förslag med SE. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

jag tycker att det ser ganska bra ut. Kolla bara upp så att du får rätt kablar också... så att du sen när du fått grejjerna märker att du inte kan koppla in din VTB1 i ditt ljudkort 😕

Har du planerat att spela in gitarr och sånt genom mikrofonen också? Har du några högtalare/stereo som du kan koppla ditt ljdukort till så att du får ljud?

Kanske denna kan vara intressant så att du får en direktutgång för dina hörlurar.. om du ska ha såna?

Samma som Audiophile 24/96 fast extern med firewire anslutning

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

mikrofonen och preampen är jättebra och jag är säker på att du kommer bli nöjd med dem!

Ljudkort går alltid att diskutera men i slutändan ska det ju funka både praktiskt och ekonomiskt för dig. Ett externt ljudkort är på många sätt lite smidigare (enligt mig) eftersom du då får volymratt för ljudutgången och en separat utgång för hörlurar (även den många gånger med egen volymratt)

Hur mycket kan du tänka dig att lägga ut på ett ljudkort? Kan slänga ihop en liten lista åt dig med eventuella ljudkort men det blir mycket enklare om jag vet i vilken prisklass jag ska leta?

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man inte spela in instrument direkt i mickrofonen? så gör man väl när man sjunger, eller är jag helt ute och cyklar igen som vanligt?

och hur viktigt är det med hörlurar av bra kvalitet?

Visst spelar du in akustiska instrument med mikrofonen också - och inte bara sång...

Vad du ska ha för lurar, beror på hur de ska användas. Om du ska ha dem som monitorlyssning medan du spelar in, så vill du ha slutna lurar - men om du ska ha dem att mixa med, så ska du hellre ha öppna lurar. Jag rekommenderar dock att du mixar i högtalare i stället för lurar...

Mina favoritlurar är Ultrasone Proline750 (slutna) eller Proline2500 (öppna) - men de kanske ligger lite utanför rätt prisklass? Ultrasone överlag är mycket bra, så de kan du gärna titta på...

Link to comment
Dela på andra sajter

oj. det är så svårt att sätta en gräns eftersom det känns onödigt att köpa ett billigt som man inte blir nöjd med. men jag antar att jag får lägga en gräns vid 2000:-.

oh, vad jag blir glad av er hjälp! jag höll på att bli galen av alla siffror och facktermer.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
kan man inte spela in instrument direkt i mickrofonen? så gör man väl när man sjunger, eller är jag helt ute och cyklar igen som vanligt?

och hur viktigt är det med hörlurar av bra kvalitet?

ja det går jättebra att spela in gitarr och andra akustiska instrument med mikrofon 😕

Hörlurar är ju ett tillbehör som gör allting lite lättare... T.ex. som du ska spela in sång till en låt med gitarr. Då vill du ju gärna höra den gitarren medans du sjunger kanske? Och om du då låter högtalarna spela upp gitarren medan du spelar in kommer ju mikrofonen att snappa upp både din sång och det som dina högtalare spelar upp... Med hörlurar slipper du det problemet till 90%.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Här kommer några ljudkort som kostar ca 2000:-

Externa ljudkort

Edirol Ua-25

EMU 0202

ESI U46

Lexicon Alpha Studio

M-Audio Audiophile Firewire

Presonus Inspire

Interna ljudkort

ESI Juli@

M-Audio Delta Audiophile 192

M-Audio Delta Audiophile 24/96

Sådär... jag överlåter till andra att tipsa om just vilka kort som är bäst för pengarna men där har du lite att tänka på i alla fall 😛

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för allt mina nyfunna vänner! nu ska jag försvinna iväg och ta en fika med en vän och berätta om mina planer. jag ska gå in och kolla i lite musikaffärer samt försöka få min lillebror att lägga in lite pengar till mig i utbyte mot att han får leka rapartist lite då och då. kanske kan locka min pappa med samma erbjudande. haha!

ni får gärna forstätta att tipsa mig om allt som har med ämnet att göra eftersom jag är så hopplös med det.

tack, tack, tusen tack och åter tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...