Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om jag nu vill göra ljudet av ett stränginstrument vars stålsträngar plockas vid spel varmare, mera närvarande - vilka sätt finns det att göra det på? Oberoende av pluggmärken. Jag använder främst de medföljande effekterna i Sonar PE 5.2.

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)
varmare

eq

mera närvarande

Kompressor

EDIT: Vad värme är kommer, vänta.

Så:

post-66-1162125073.jpg

Redigerat av maxmaxmax
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Tack max!

.. nu får jag PM av folk som säger att KRISP är längre upp och att VÄRME är längre ner. men jaja

Postat
Tack max!

.. nu får jag PM av folk som säger att KRISP är längre upp och att VÄRME är längre ner. men jaja

😄

Alla vet ju att värmen börjar vid 220 Hz, på din bild ser den ju ut att börja vid 3-400.

Postat
Alla vet ju att värmen börjar vid 220 Hz, på din bild ser den ju ut att börja vid 3-400.

Jasså? 😄

Själv tycker jag att det börjar bli olidligt varmt när det närmar sig 40-45. Nu snackar jag Celsius iofs. Har jag missat nåt? 🙁

😆

F'låt! 😆

Postat
Tack max!

Jag brukar testa mig fram med extrema värden först. EQ värmen var inte alls det jag sökte, däremot gjorde kompressorn suset för närheten.

Postat (redigerat)

Hegobald:

det jag menade med värme är närhet....att rösten/instrumentet känns mycket nära inpå.....nästan viskandes/spelandes bredvid en.

Redigerat av Solfeggio
Postat

För att ge ett seriöst svar så för att få bra närhet vid viskande sång

och pluttinuttigt spelande så är nog kombinationen av

Mic / Preamp mer viktig än vilken kompressor eller EQ du i digitalmiljö använder.

Tex en Neumann U47 genom Neve 1073 är en populär lösning.Om en lite dyr kanske.

Men ju bättre kvalitet du har på signalen in i dator desto bättre kvalitet kommer det vara ut oxå.

Citat från Farbro Barbro

" Det finns inga genvägar till det perfekta ljuuuuudet "

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.