Jump to content
Annons

Phonic P8A


alexfree

Recommended Posts

  • 1 mĂ„nad senare...
Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

tja!

har precis bestÀllt ett par phonic p8a. har provlyssnat nÄgra gÄnger och Àr vÀldigt nöjd med botten oxÄ. eller hela vÀgen för den delen. helt otroligt vad man kan fÄ för 4000 spÀnn idag.

vĂ€ntar spĂ€nt pĂ„ nĂ€sta vecka dĂ„ jag fĂ„r hit dom. 😛

om man ska lita pÄ "mm" sÄ ska dom ju vara riktigt bra för priset. mer prisvÀrt Àn typ alla andra i den prisklassen. Vad tycker ni andra som oxÄ har p8:or?

detta Àr mit första monitorköp, sÄ jag har mest bara gÄtt pÄ vad jag tycker verkar logiskt och vad som lÄter rent och bra. har inte kommit in sÄ mycket i tekniksnacket Àn...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag lÀste inte mm innan jag köpte de utan lyssnade och var mÀktigt imponerad..........

det första jag upptÀckte var hur illa mina egna mix lÀt pÄ högtalarna.....fy fan tÀnkte jag.......men sen lyssnade jag pÄ riktigt producerade skivor och de lÀt skitbra......mycket detalj ÀndÄ upp i frekvenserna och lagom ner i basen....det Àr mycekt lÀttare att kartlÀgga en lÄt....fast de Àr rÀtt tunga och stora, sÄ man mÄste ha ett lite större rum Àn vanligt, jag har mina högtalare 130cm ifrÄn varandra och sjÀlv sitter jag 130cm ifrÄn de......men det tar alltid ett bra tag att lyssna in sig pÄ nya monitorer!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har oxÄ funderat pÄ att köpa dom, vad för typ av musik skapar och mixar ni,

jag hÄller pÄ med HÄrdRock,Rock, blandat Instrumentalmusik.

alexfreedu som har lyssnat pÄ dom skulle dom passa till

min musik smak,jag vet att jag borde Äka Ä lyssna men har nÀstan bestÀmt

mig, för prisets skull och det fakta jag har lĂ€st. 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

svÄrt att sÀga zando, men...

1) bÄde elgitarrer och akustiska gitarrer lÄter vÀldigt bra, bas och trummor ocksÄ.....

2) stereofÀltet Àr vÀldigt tydligt

3) bra instÀllningsmöjligheter

Tack tack alexfree har beslutat mig nu,P8A blir min nĂ€sta inköp 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Observera att P8A ej har volymkontroll, förutom ett -6dB till +6dB -reglage pÄ baksidan.

Gör det egentligen sÄ mycket? Att som saknar volymkontroll menar jag?

Jag Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt inne pĂ„ att införskaffa ett par, men jag har ingen möjlighet att provlyssna. Min lokala musikaffĂ€r inte Ă€r sĂ„ sugen pĂ„ att ta in ett par bara för att jag ska fĂ„ lyssna. 😆 SĂ€g nu att det inte gör sĂ„ mycket och att dom Ă€r svinbra sĂ„ att jag med gott samvete kan gĂ„ ivĂ€g och handla! 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Observera att P8A ej har volymkontroll, förutom ett -6dB till +6dB -reglage pÄ baksidan.

Gör det egentligen sÄ mycket? Att som saknar volymkontroll menar jag?

Jag Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt inne pĂ„ att införskaffa ett par, men jag har ingen möjlighet att provlyssna. Min lokala musikaffĂ€r inte Ă€r sĂ„ sugen pĂ„ att ta in ett par bara för att jag ska fĂ„ lyssna. 😆 SĂ€g nu att det inte gör sĂ„ mycket och att dom Ă€r svinbra sĂ„ att jag med gott samvete kan gĂ„ ivĂ€g och handla! 😛

vad för sorts musik gör du?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Observera att P8A ej har volymkontroll, förutom ett -6dB till +6dB -reglage pÄ baksidan.

Gör det egentligen sÄ mycket? Att som saknar volymkontroll menar jag?

Det beror vÀl pÄ hur man har kopplat dom...

Har du en mixer mellan dator och monitorer, sÄ Àr det mkt enklare att stÀlla nivÄn med mixern Àn att skruva pÄ varje högtalare (och försöka fÄ rattarna i samma lÀge).

Har du dÀremot tÀnkt koppla monitorerna direkt frÄn ljudkortet kanske det Àr sÀmre...? Har för mig att jag lÀst nÄnstans att man pÄverkar ljudkvaliteten med master-regeln i vissa seq-program...?? NÄn som vet vad jag pratar om?

Å andra sidan tror jag att man fĂ„r leta ganska mycket efter monitorer med volymknapp. De enda som jag trĂ€ffat pĂ„ Ă€r Genelec, och dĂ„ pratar man ju om lite andra priser...

Jag Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt inne pĂ„ att införskaffa ett par, men jag har ingen möjlighet att provlyssna. Min lokala musikaffĂ€r inte Ă€r sĂ„ sugen pĂ„ att ta in ett par bara för att jag ska fĂ„ lyssna. 😆 SĂ€g nu att det inte gör sĂ„ mycket och att dom Ă€r svinbra sĂ„ att jag med gott samvete kan gĂ„ ivĂ€g och handla!  😛

Du BORDE absolut lyssna innan du köper!! Eller Ätminstone se till att det Àr öppet köp, sÄ att du fÄr lÀmna tillbaks dem om du inte Àr nöjd. Kan inte affÀren stÀlla upp pÄ det, sÄ kanske du ska handla nÄn annanstans...?

Monitorer Àr bland det mest subjektiva som finns, sÄ det Àr möjligt att du inte alls gillar vad du hör, Àven om du sett att en massa andra hyllar just det mÀrket.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag spelar in pop (indie-, twee- osv.), alt. country och lite rock.

Jo dÄ, sjÀlvklar ska jag köpa dom pÄ öppet köp.

Ang. volymkontroll sÄ kör jag med porta och skall alltsÄ bara koppla in dom i den.

dÄ Àr du ju bara att köpa, prova och sen avgöra om de passar!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

lyssnade och analyserade precis rammstein (die Sonne) i P8A och jag mĂ„ste sĂ€ga att fast att det Ă€r rĂ€tt kletigt och fullt i mitten frekvenserna kan man dock skiljer Ă„t vad som ligger pĂ„ vilket frekvensband.....det bĂ€sta Ă€r de tvĂ„ riktiga elgitarrer som Ă€r fullt vĂ€nster- och högerpanorerade, MÄKTIGT!

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag spelar in pop (indie-, twee- osv.), alt. country och lite rock.

Jo dÄ, sjÀlvklar ska jag köpa dom pÄ öppet köp.

Ang. volymkontroll sÄ kör jag med porta och skall alltsÄ bara koppla in dom i den.

dÄ Àr du ju bara att köpa, prova och sen avgöra om de passar!!!

Done! FĂ„r dom nu i veckan! Yes! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är P5A Ă„ P6A lika bra som denna till skyarna höjda P8A. Är sugen pĂ„ lite mindre Ă„ smidigare 🙂

Jag sjÀlv sitter pÄ ett par P5A, och jag kan sÀga att de Àr helt ok!

De fĂ€rgar ej ljudet, Ă€r klara och fina i de flesta frekvenser 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

suuugen oxÄ pÄ att tjacka dem! provlyssnade dem idaag....Àr mÀktigt impadd för det prisen! slÄr ut lÀtt M-Audio's BX 8...om jag inte har helt fel!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Oki. detta kanske inte Ă€r rĂ€tt trĂ„d att skriva detta i men eftersom det finns en gemensam nĂ€mnare: Phonic P8A sĂ„ fĂ„r det blir sĂ„ Ă€ndĂ„. 🙂

Sitter nu hĂ€r med mina nyinköpta Phonic Ă„ njuter. 🙂 Men nu har jag istĂ€llet en annan fundering. Kanske man skulle ta Ă„ fixa sig en liten linemixer. SĂ„ att man kan leka lite med sina inspelningar analogt. Och dessutom kunna kontrollera volymen utanför datorns lilla vĂ€rld...

Behöver iofs inte va en linemixer. gĂ„r bra med "vanlig" miser med, men 12 kanaler vill jag nog ha iaf. med reglar. inte rattar. 🙂

Jag har 8 in och 8 ut pÄ mitt ljudkort sÄ lite gruppindelningar skulle man ju kunna göra i projekten nÀr det börjar nÀrma sig masteringen. Eller vad tycker ni? Jag mixar alltid direkt i Cubase annars men det skulle nog va ganska nyttigt och framför allt smidigt att kunna kontrollera det externt oxÄ.

SĂ„ efter allt detta babbel sĂ„ Ă€r dĂ„ frĂ„gan om jag skulle skaffa en linemixer? Förslag? OxĂ„ smidigt att kunna koppla in fler kĂ€llor till mina monitorer sĂ„ man slipper dra om sladdar varenda gĂ„ng man vill lyssna pĂ„ nĂ„got utan att behöva dra igĂ„ng datorn... HĂ€nger ni med? hehe... inte jag heller. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...