Jump to content
Annons

VST i Linux


CryingFreeman

Recommended Posts

Jag Àr lite nyfiken pÄ vad ni kör för VST-plugins, vilka favoriter som finns och sÄ vidare. Jag försöker fÄ igÄng sÄ mÄnga som möjligt under Linux i Rosegarden/Ardour och tÀnkte leta lite tips.

Hittills har jag fÄtt igÄng dessa att köra ordentligt, men vill sÄklart ha flera bra pluggar:

* Native Instruments Xpress Keyboards (FM7Xpress, B4Xpress, Pro-53Xpress)

* Native Instruments Pro 52

* Native Instruments B4

* Native Instruments Guitar Rig

* Native Instruments Vokator

* Native Instruments Kontakt 2.0

* Steinberg GRM Tools och GRM Tools ST

* Steinberg Virtual Guitarist Electric FX* ReFX QuadraSID

* ReFX Plasticz

* ReFX Slayer2

* Edirol Orchestral

* Edirol SuperQuartet

* Synapse Audio Vanguard

* AAS Lounge Lizard

* Big Tick Audio Angelina

* LinPlug Albino

* Absynth 2

* QuadraSid

* Northpole

* Waldorf Attack

* Delay Lama

* Quantum 64

* LittleDuck

* S3

* ErsDrums

* VoxengogooldskoolVerb

* VoxengoEssEQ

* Twox

* Stbox4

* Sr1008

* PlougueRebuilder

* PlogueMixedGrains

* Karlette

* genecomp3

* Endorphin

* Cowdelay

* azimuth

* VoxengoVoxformer

* VoxengoLampthruster

* Voxengoglisseq2

* Voxengoelephant

* Voxengocurveeq

* Dfxscrubby

* Dfxgeometer

* Classiceq

* Classicchorus

* Camelphatfree

* Roomverb

* Xciter4

* Timeshifter2

* Filterone

* detectcomp

* Buzmaxi

* Buzvintagemaxi

* Buzmaxi3

* Abakos

* Cheese Machine

* Arturia CS-80V

* Arturia Moog Modular

* BBE Sonic Maximizer

* FXPansion DR-008

* ProSoniq Orange Vocoder

* LinPlug Albino

* Crystal

* Octopus

* Ambience

* AnechoicRoomSimulator.dll

* BarsStripes.dll

* Big Tick Hexaline.dll

* BLOCKFISH.dll

* Borderliner

* Boss DS-1.dll

* Boss SD-1.dll

* c_fft

* c_superstereo

* c_tuner

* Classic EQ.dll

* Crazy Diamonds

* Cyanide2.dll

* DebaserDemo.dll

* DeeLay_sm.dll

* deloizer095.dll

* dominion v1.2.dll

* Drumatic_22.dll

* endorphin.dll

* Enygmatron

* E-Phonic XPressor.dll

* E-phonic Lofi

* FLOORFISH.dll

* Frohmage.dll

* fft4vst

* Ganymed

* H2O.dll

* JS Vibrato V1.0.dll

* LoopaZoid.dll

* mabento.dll

* MadShifta.dll

* mellowsound

* mda ePiano.dll

* mda Piano.dll

* MjMultibandCompressor.dll

* MjRotoDelay.dll

* Mysteron

* Normailizer (Big Fish)

* Oddity

* ParisEQ.dll

* relofter.dll

* resolator_1.03_demo.dll

* RetroDelay.dll

* sloper.dll

* SoloString_v10.dll

* SupaPhaser.dll

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hehe, ja, det tog en stund att testa ut alla. Men det Ă€r ju inte sĂ„ mĂ„nga om man ser till det totala antalet i vĂ€rlden. 😎 Det Ă€r mĂ„ng kvar att testa.. eh..

Helst hade man ju velat att alla skulle fungera flĂ€ckfritt och för mig har det i princip varit sĂ„. Fram till nu i alla fall.. 😳

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Imponerande att du har orkat! Du borde fĂ„ betalt för det dĂ€r jobbet!! 🙂

Egentligen Ă€r det inte jobbigare Ă€n att köra igĂ„ng dem i Windows eller via Cubase. 😄

Linux har kommit en bra bit pÄ vÀg vad gÀller sÄnt. Det Àr bara att peka ut sitt VST_PLUGINS-bibliotek och typ vÀlja "lÀgg till effekt". Det krÄngliga kan vara att komma dit. :rolleyes:

Ska ta mig an DrumKit From Hell nu, och se hur det vill dansa..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 Ă„r senare...

Jag vet att trĂ„den Ă€r urgammal, sorry, men jag var tvungen att skriva av mig nĂ„gonstans, och trĂ„den verkade passa 🙂

Är det bara jag som Ă€r inkompetent, eller Ă€r det fortfarande ganska bökigt att fĂ„ ordning pĂ„ VST-stödet i Ardour?

HÀr följer en liten sammanstÀllning av vad jag fick gÄ igenom för att fixa det (kom gÀrna med kommentarer, jag har förmodligen gÄtt över Än efter vatten):

Jag köpte nyss ny dator och har de senaste dagarna suttit och anpassat den lite för studiobruk.

Datorn kom med ubuntu 9.04 förinstallerat och jag tÀnkte testa det, eftersom jag inte kört ubuntu (haft debian hittills) och jag var lite sugen pÄ att testa.

Den inbyggda hĂ„rdvaran (ljudkort, webcam, fingeravtryckslĂ€sare, nĂ€tverk, wifi mm.) funkade utmĂ€rkt "out of the box" och grĂ€nssnittet (Gnome) Ă€r helt ok Ă€ven om jag Ă€r mer van vid KDE. Än sĂ„ lĂ€nge har jag inte testat externt ljudkort (eller firewire-porten) eftersom jag inte Ă€ger nĂ„got för tillfĂ€llet, men jag tror inte det skall vara nĂ„gra problem. TĂ€nker skaffa ett Saffire LE sĂ„ smĂ„ningom.

Över till VST-biten...

Jag testade först att köra Ardour (2.7.1) frÄn Ubuntu Jaunty. Den har inte inbyggt VST-stöd, sÄ jag installerade DSSI-VST. DSSI-VST finns inte som fÀrdigt paket av nÄgon anledning, alltsÄ var det till att kompilera sjÀlv, men det var inte jÀttesvÄrt. NÀr jag sen testade att lÀgga till effekter via Ardour funkade det, men det var snudd pÄ oanvÀndbart. VST-pluggens GUI laddades inte utan ersattes av ett förenklat gui frÄn Ardour. Jag Àr inte heller sÀker pÄ om sjÀlva pluggarna funkade, fick ingen respons i ljudet. Amplitube 2 var helt oanvÀndbart, det dök upp som en stor matris av input-boxar för olika vÀrden...

Sagt och gjort skippade jag DSSI-VST och kikade lite mer pÄ Ardour 2.8 som har inbyggt VST-stöd (via FST och Vestige). Fanns tyvÀrr inget paket för Jaunty, men dock för test-versionen "Karmic". Hittade ocksÄ ett paket pÄ getdeb för Interpid (tror jag) som jag testade, men VST-stödet verkade inte vara aktiverat dÀr. Efter lite efterforskningar insÄg jag att man mÄste anvÀnda 32-bitarsversionen av Ardour för att fÄ VST-stödet att funka.

Nu började jag bli lite matt, jag kör 64-bitars ubuntu. Skam den som ger sig, det vara bara till att fixa en 32-bitars "chroot". Som tur Àr hittade jag en bra instruktion. Jag följde den, med nÄgra smÄ Àndringar (jag gjorde separat "binds" för /dev/shm och /dev/pty i fstab för att jack och synaptic skulle trivas bÀttre). Inte sÄ svÄrt faktiskt. NÀr jag ÀndÄ var igÄng med en chroot tÀnkte jag att det var lika bra att uppgradera den till Karmic och det gick ganska smÀrtfritt. SÄ nu kör jag alltsÄ 64-bitars Jaunty och 32-bitars Karmic parallellt (och ganska sömlöst, har tom menyval sÄ jag kan starta 32-bitarsprogram direkt i gnome).

NÀr jag nu kommit sÄ hÀr lÄngt tÀnkte jag att det bara Àr att installera Ardour 2.8, tuta och köra... NÀnÀnÀ... Den version som finns i ubuntu har inte VST-stöd inbyggt, trots att 2.8 anvÀnder "vestige"-headern istÀllet för Steinbergs SDK och alltsÄ skall vara fri att distribuera. Det var bara att bita ihop och kompilera sjÀlv. Lite stökigt mÄnga dependencies (som jag inte orkar rÀkna upp hÀr), men allt fanns tillgÀngligt i arkiven, det vara bara att köra lite "trial and error" tills allt som behövdes fanns med. LV2-stödet lyckades jag dock aldrig fÄ snurr pÄ, trots anstrÀngningar. Jag sket i det sÄ lÀnge eftersom det verkar ganska fÀrskt. Satte igÄng kompileringen och gick och la mig.

I morse var kompileringen klar. Jag fixade lÀnkar mellan chrooten och det vanliga systemet och sen kunde jag starta med "ardourvst32". Och kolla! Det funkade! Med GUI och allt. Amplitube sÄg ut som det var tÀnkt och lÀt alldeles utmÀrkt.

Nu Àr jag glad som en lax, men jag blev lite frustrerad pÄ vÀgen kan man sÀga. Förmodligen finns det mycket enklare sÀtt att köra VST-pluggar pÄ, har ni nÄgra tips?

Kanske gör jag nÄgot litet skript för ovanstÄende, det borde gÄ att fixa ganska enkelt. Vill gÀrna slippa göra det igen och kan jag bespara nÄgon annan jobbet Àr det bara en bonus. Förhoppningsvis tar sig ubuntu-paketeraren i kragen snart och slÄr pÄ VST (och LV2) som standard, sÄ slipper man i alla fall det sista steget. Kanske skulle man lÀgga upp en buggrapport om det...

PS: Jag glömde lÀgga med en viktig lÀnk: Kompatibiltetsinfo för VST-pluggar under linux.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 Ă„r senare...

Har hoppat helt till linux nu. Kan ju vara intressant att se vilka pluggar folk anvÀnder och hur bra de fungerar. Inte minst eftersom ardour slÀpps i v. 3 med midi stöd snart.

Kan ju iaf sÀga att Addictive Drums fungerar utmÀrkt! TyvÀrr Àr det den enda pluggen jag hunnit testa Àn sÄ lÀnge.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns kommersiella burkar för att köra VST:er, tex denna http://www.museresearch.com/receptor2.php den har linux som OS. Typiskt riktigt bra för de som har en VST som de absolut vill köra live men inte riktigt litar pÄ att windows dator presterar. DÀr finns Àven en ganska omfattade lista om vilka VST:er som fungerar i linux. Typiskt sÄ det helt kört med de som har USB donglar och sÀkert andra kopieringsskydd som anvÀnder windows funktioner. Jag tror att samtliga NI produkter fungerar bra. Och vissa tillverkare har slÀppt speciella versioner för dessa linux burkar.

*lÀser pÄ muse webben*

Tydligen ingÄr ilog dongle i nÄgra av modellerna sÄ alla kopieringsskydd pajar tydligen inte för linux.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...