Jump to content
Annons

VST i Linux


CryingFreeman

Recommended Posts

Jag är lite nyfiken på vad ni kör för VST-plugins, vilka favoriter som finns och så vidare. Jag försöker få igång så många som möjligt under Linux i Rosegarden/Ardour och tänkte leta lite tips.

Hittills har jag fått igång dessa att köra ordentligt, men vill såklart ha flera bra pluggar:

* Native Instruments Xpress Keyboards (FM7Xpress, B4Xpress, Pro-53Xpress)

* Native Instruments Pro 52

* Native Instruments B4

* Native Instruments Guitar Rig

* Native Instruments Vokator

* Native Instruments Kontakt 2.0

* Steinberg GRM Tools och GRM Tools ST

* Steinberg Virtual Guitarist Electric FX* ReFX QuadraSID

* ReFX Plasticz

* ReFX Slayer2

* Edirol Orchestral

* Edirol SuperQuartet

* Synapse Audio Vanguard

* AAS Lounge Lizard

* Big Tick Audio Angelina

* LinPlug Albino

* Absynth 2

* QuadraSid

* Northpole

* Waldorf Attack

* Delay Lama

* Quantum 64

* LittleDuck

* S3

* ErsDrums

* VoxengogooldskoolVerb

* VoxengoEssEQ

* Twox

* Stbox4

* Sr1008

* PlougueRebuilder

* PlogueMixedGrains

* Karlette

* genecomp3

* Endorphin

* Cowdelay

* azimuth

* VoxengoVoxformer

* VoxengoLampthruster

* Voxengoglisseq2

* Voxengoelephant

* Voxengocurveeq

* Dfxscrubby

* Dfxgeometer

* Classiceq

* Classicchorus

* Camelphatfree

* Roomverb

* Xciter4

* Timeshifter2

* Filterone

* detectcomp

* Buzmaxi

* Buzvintagemaxi

* Buzmaxi3

* Abakos

* Cheese Machine

* Arturia CS-80V

* Arturia Moog Modular

* BBE Sonic Maximizer

* FXPansion DR-008

* ProSoniq Orange Vocoder

* LinPlug Albino

* Crystal

* Octopus

* Ambience

* AnechoicRoomSimulator.dll

* BarsStripes.dll

* Big Tick Hexaline.dll

* BLOCKFISH.dll

* Borderliner

* Boss DS-1.dll

* Boss SD-1.dll

* c_fft

* c_superstereo

* c_tuner

* Classic EQ.dll

* Crazy Diamonds

* Cyanide2.dll

* DebaserDemo.dll

* DeeLay_sm.dll

* deloizer095.dll

* dominion v1.2.dll

* Drumatic_22.dll

* endorphin.dll

* Enygmatron

* E-Phonic XPressor.dll

* E-phonic Lofi

* FLOORFISH.dll

* Frohmage.dll

* fft4vst

* Ganymed

* H2O.dll

* JS Vibrato V1.0.dll

* LoopaZoid.dll

* mabento.dll

* MadShifta.dll

* mellowsound

* mda ePiano.dll

* mda Piano.dll

* MjMultibandCompressor.dll

* MjRotoDelay.dll

* Mysteron

* Normailizer (Big Fish)

* Oddity

* ParisEQ.dll

* relofter.dll

* resolator_1.03_demo.dll

* RetroDelay.dll

* sloper.dll

* SoloString_v10.dll

* SupaPhaser.dll

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hehe, ja, det tog en stund att testa ut alla. Men det är ju inte så många om man ser till det totala antalet i världen. 😎 Det är mång kvar att testa.. eh..

Helst hade man ju velat att alla skulle fungera fläckfritt och för mig har det i princip varit så. Fram till nu i alla fall.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Imponerande att du har orkat! Du borde få betalt för det där jobbet!! 🙂

Egentligen är det inte jobbigare än att köra igång dem i Windows eller via Cubase. 😄

Linux har kommit en bra bit på väg vad gäller sånt. Det är bara att peka ut sitt VST_PLUGINS-bibliotek och typ välja "lägg till effekt". Det krångliga kan vara att komma dit. :rolleyes:

Ska ta mig an DrumKit From Hell nu, och se hur det vill dansa..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Jag vet att tråden är urgammal, sorry, men jag var tvungen att skriva av mig någonstans, och tråden verkade passa 🙂

Är det bara jag som är inkompetent, eller är det fortfarande ganska bökigt att få ordning på VST-stödet i Ardour?

Här följer en liten sammanställning av vad jag fick gå igenom för att fixa det (kom gärna med kommentarer, jag har förmodligen gått över ån efter vatten):

Jag köpte nyss ny dator och har de senaste dagarna suttit och anpassat den lite för studiobruk.

Datorn kom med ubuntu 9.04 förinstallerat och jag tänkte testa det, eftersom jag inte kört ubuntu (haft debian hittills) och jag var lite sugen på att testa.

Den inbyggda hårdvaran (ljudkort, webcam, fingeravtrycksläsare, nätverk, wifi mm.) funkade utmärkt "out of the box" och gränssnittet (Gnome) är helt ok även om jag är mer van vid KDE. Än så länge har jag inte testat externt ljudkort (eller firewire-porten) eftersom jag inte äger något för tillfället, men jag tror inte det skall vara några problem. Tänker skaffa ett Saffire LE så småningom.

Över till VST-biten...

Jag testade först att köra Ardour (2.7.1) från Ubuntu Jaunty. Den har inte inbyggt VST-stöd, så jag installerade DSSI-VST. DSSI-VST finns inte som färdigt paket av någon anledning, alltså var det till att kompilera själv, men det var inte jättesvårt. När jag sen testade att lägga till effekter via Ardour funkade det, men det var snudd på oanvändbart. VST-pluggens GUI laddades inte utan ersattes av ett förenklat gui från Ardour. Jag är inte heller säker på om själva pluggarna funkade, fick ingen respons i ljudet. Amplitube 2 var helt oanvändbart, det dök upp som en stor matris av input-boxar för olika värden...

Sagt och gjort skippade jag DSSI-VST och kikade lite mer på Ardour 2.8 som har inbyggt VST-stöd (via FST och Vestige). Fanns tyvärr inget paket för Jaunty, men dock för test-versionen "Karmic". Hittade också ett paket på getdeb för Interpid (tror jag) som jag testade, men VST-stödet verkade inte vara aktiverat där. Efter lite efterforskningar insåg jag att man måste använda 32-bitarsversionen av Ardour för att få VST-stödet att funka.

Nu började jag bli lite matt, jag kör 64-bitars ubuntu. Skam den som ger sig, det vara bara till att fixa en 32-bitars "chroot". Som tur är hittade jag en bra instruktion. Jag följde den, med några små ändringar (jag gjorde separat "binds" för /dev/shm och /dev/pty i fstab för att jack och synaptic skulle trivas bättre). Inte så svårt faktiskt. När jag ändå var igång med en chroot tänkte jag att det var lika bra att uppgradera den till Karmic och det gick ganska smärtfritt. Så nu kör jag alltså 64-bitars Jaunty och 32-bitars Karmic parallellt (och ganska sömlöst, har tom menyval så jag kan starta 32-bitarsprogram direkt i gnome).

När jag nu kommit så här långt tänkte jag att det bara är att installera Ardour 2.8, tuta och köra... Nänänä... Den version som finns i ubuntu har inte VST-stöd inbyggt, trots att 2.8 använder "vestige"-headern istället för Steinbergs SDK och alltså skall vara fri att distribuera. Det var bara att bita ihop och kompilera själv. Lite stökigt många dependencies (som jag inte orkar räkna upp här), men allt fanns tillgängligt i arkiven, det vara bara att köra lite "trial and error" tills allt som behövdes fanns med. LV2-stödet lyckades jag dock aldrig få snurr på, trots ansträngningar. Jag sket i det så länge eftersom det verkar ganska färskt. Satte igång kompileringen och gick och la mig.

I morse var kompileringen klar. Jag fixade länkar mellan chrooten och det vanliga systemet och sen kunde jag starta med "ardourvst32". Och kolla! Det funkade! Med GUI och allt. Amplitube såg ut som det var tänkt och lät alldeles utmärkt.

Nu är jag glad som en lax, men jag blev lite frustrerad på vägen kan man säga. Förmodligen finns det mycket enklare sätt att köra VST-pluggar på, har ni några tips?

Kanske gör jag något litet skript för ovanstående, det borde gå att fixa ganska enkelt. Vill gärna slippa göra det igen och kan jag bespara någon annan jobbet är det bara en bonus. Förhoppningsvis tar sig ubuntu-paketeraren i kragen snart och slår på VST (och LV2) som standard, så slipper man i alla fall det sista steget. Kanske skulle man lägga upp en buggrapport om det...

PS: Jag glömde lägga med en viktig länk: Kompatibiltetsinfo för VST-pluggar under linux.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Har hoppat helt till linux nu. Kan ju vara intressant att se vilka pluggar folk använder och hur bra de fungerar. Inte minst eftersom ardour släpps i v. 3 med midi stöd snart.

Kan ju iaf säga att Addictive Drums fungerar utmärkt! Tyvärr är det den enda pluggen jag hunnit testa än så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns kommersiella burkar för att köra VST:er, tex denna http://www.museresearch.com/receptor2.php den har linux som OS. Typiskt riktigt bra för de som har en VST som de absolut vill köra live men inte riktigt litar på att windows dator presterar. Där finns även en ganska omfattade lista om vilka VST:er som fungerar i linux. Typiskt så det helt kört med de som har USB donglar och säkert andra kopieringsskydd som använder windows funktioner. Jag tror att samtliga NI produkter fungerar bra. Och vissa tillverkare har släppt speciella versioner för dessa linux burkar.

*läser på muse webben*

Tydligen ingår ilog dongle i några av modellerna så alla kopieringsskydd pajar tydligen inte för linux.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...