Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Knyter an till trÄden om E-mu 0404!

Jag stÄr sjÀlv i valet och kvalet inför ett lagom prisvÀrt ljudkort, mest för att kunna dokumentera hemifrÄn med lÄg latency. Tre kandidater dyker upp varje gÄng jag ger mig ut pÄ en surfrunda. Samtliga kort Àr 24/96, 2in 2ut och priserna Àr hÀmtade frÄn Jam och Musikcentralen. Vad jag Àn bestÀmmer mig för Àr det utan tvekan bÀttre Àn mitt sura SB Audigy, brr..

M-Audio Delta Audiophile 2496, RCA-in/ut obal., 1050:-

E-mu 0404, tele-in/ut obal., 1295:-

ESI Juli@, tele bal. och rca obal., 1495:-

Tele kÀnns ju helt klart att föredra framför RCA-kontakter, fast det hÀnger ju klart pÄ vad man ska lasta in!

Är det vĂ€rt att dyka djupare och börja jĂ€mföra ad-omvandlarna pĂ„ korten, kan det skilja sĂ„ mycket i denna prisklassen? Tacksam för synpunkter.

/ Rikard

Annons
Postat

Det beror pÄ vad du tÀnkt anvÀnda ljudkortet till.

Behöver du ASIO eller inte? Vad hittar man ett

M-Audio Delta Audiophile 2496 för 1050 spÀnn nÄgonstans?

Det lÄter billigt, Àr det pÄ beg-marknaden?

SjÀlv har jag köpt ett Maya 44 MK2 frÄn Audiotrak nyligen

för ca 1500 spÀnn som lÄter ok, med teleportar.

http://www.audiotrak.net/maya44mk2.htm

AnvÀnder ocksÄ Audiophile 2496 pÄ en annan burk, som

ocksÄ Àr ok.

Ofta nÀr man köper ett billigt kort brukar man komma pÄ

efter tag att man vill ha fler in/utgÄngar mm, och sÄ trÀder

eftertankens kranka blekhet in... 😳

FramförhÄllnig till kommande behov, och plÄnbok Àr viktigt...

Postat

man kan vÀl sÀga att audiophile 2496 har Àldre ad och da omvandlare men de duger mer Àn vÀl...., bÄde Emu 0404 och esi juli@ Àr likvÀrdiga kort, dÀr kanske drivrutinerna inte Àr sÄ optimerade som pÄ audiophile kortet

Postat

MusikaffÀr i VÀxjö (tror de har en i Linköping mÀ'!) - Musikcentralen (Musikdata->Ljudkort)

Jag ska bara ha det hemma för inspelning av lite gura/bas och sÄ kanske köra nÄt VST-i typ B4 och Groove Agent. Har tillgÄng till polarnas prylar i vÄr studio sÄ det behöver inte vara nÄt superdupermegahitech, men det hade varit gött att ha nÄt hyfsat hemma ibland. LÄter pÄ er som Audiophile till det priset hÄller mÄttet.

Postat

Jag skulle vĂ€nta en mĂ„nad och se om EMU's powerfx wrapper dyker upp som gör det möjligt att köra dsp effekterna direkt i ett VST kompatibelt vĂ€rdprogram, detta kan helt klart vara till fördel för 0404 kortet. Lite dspkraft pĂ„ ett ljudkort för dryga tusenlappen Ă€r vĂ€l inget man tackar nej till? 😎

/Majken

Postat

Nu nÀr ÀndÄ det hÀr ljudkortet (EMU 0404) diskuteras igen, sÄ vill jag passa pÄ med en frÄga...

Kan man uppgradera versionen av Cubasis som medföljer ljudkortet till Cubase SE enligt det dÀra erbjudandet som MI-7 har?

Postat

HĂ€r orkas inte vĂ€nta! Det blev ett Audiophile2496 idag. Smack rĂ€tt in i burken, kadĂ€ng med drivarna och sĂ„ var man igĂ„ng. Smidigt! KĂ€nns stabilt som faein redan.. ÅterstĂ„r bara en mic-preamp, men det fĂ„r bli nĂ€sta mĂ„nad! 😉

Grundtal (oregistrerad)
Postat

Vart har du hittat Audiophile 2496 för det priset? Ska kanske tjacka det i veckan xD

Postat

Vart har du hittat Audiophile 2496 för det priset? Ska kanske tjacka det i veckan xD

Jo, det ska jag berĂ€tta för dig. Min lokala musikaffĂ€r har sĂ€nkt priset pĂ„ det lite i förvĂ€g (enligt honom), det ska tydligen sĂ€nkas i augusti eller sĂ„. Men hos Musikcentralen i VĂ€xjö hittar du det för 1050:-, klicka i menyn till vĂ€nster pĂ„ Musikdata->Ljudkort och blĂ€ddra ner en smula. De erbjuder Ă€ven webshopping om du inte rent fysiskt kan ta dig till VĂ€xjö eller Linköping eller var de nu etablerat sig. 😉

Kör hÄrt! Kortet funkar kalas, obefintlig latency, sÄ nu ska det kirras vst-pluggar!

Grundtal (oregistrerad)
Postat

Jo, det ska jag berĂ€tta för dig. Min lokala musikaffĂ€r har sĂ€nkt priset pĂ„ det lite i förvĂ€g (enligt honom), det ska tydligen sĂ€nkas i augusti eller sĂ„. Men hos Musikcentralen i VĂ€xjö hittar du det för 1050:-, klicka i menyn till vĂ€nster pĂ„ Musikdata->Ljudkort och blĂ€ddra ner en smula. De erbjuder Ă€ven webshopping om du inte rent fysiskt kan ta dig till VĂ€xjö eller Linköping eller var de nu etablerat sig. 🙂

Kör hÄrt! Kortet funkar kalas, obefintlig latency, sÄ nu ska det kirras vst-pluggar!

HÀrligt! Blir nog att införskaffa sig ett sÄdant! Om det Àr en generell prissÀnkning kanske man kan tjöta i en affÀr i Stockholm xD

Postat

m-audio prissÀnker pÄ bred front, pga hÄrdnande konkurrens, frÄn EMU, ESI, MAYA etc.

Postat

Det kortet verkar populÀrt, men vad anvÀnder ni för adaptrar för att koppla in mick för inspelning direkt till kortet? Finns ju ingen tele och alla adaptrar försÀmrar ju ljudet?

Postat

Genom en lĂ€mplig mik-preamp! Även om kortet hade haft teleingĂ„ngar sĂ„ Ă€r det linjenivĂ„. En mik har betydligt lĂ€gre nivĂ„ och mĂ„ste pressas upp lite, i exempelvis en schyst preamp.

Postat

Jaha, det funkar sĂ„. DĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att satsa pĂ„ ett kort med inbyggda mickpreampar isĂ„fall om man vill ha det sĂ„ smidigt/billigt som möjligt med andra ord. Är det dĂ€rför vissa kort har tele-ingĂ„ngar, för att de har inbyggda mickpreamps?

Postat
Jaha, det funkar sĂ„. DĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att satsa pĂ„ ett kort med inbyggda mickpreampar isĂ„fall om man vill ha det sĂ„ smidigt/billigt som möjligt med andra ord. Är det dĂ€rför vissa kort har tele-ingĂ„ngar, för att de har inbyggda mickpreamps?

Tele-ingÄngar i kombination med mikrofoner klingar karaokemikrofon frÄn den lokala bensinstationen.

Ljudkort med inbyggda preamps har generellt XLR-ingÄngar.

Postat

Ok 😼

Jag tÀnkt ekomma billigt undan men fÄr nog köpa det hÀr:

- M-Audio Delta Audiophile 2496

- Alto Mic Tube

- Röde NT3

Det borde funka rÀtt bra för mina "lÄga" krav.

Fast det vore trevligt att höra det man spelar in samtidigt som man gör det i lurarna. Klarar man det med dom grejerna eller behöver jag gÄ upp ett snÀpp pÄ skalan och köpa tex en M-box med 0 i latency dÄ?

Blir det motsvarande kvalite annars med en Alto och Audiophile jÀmfört med mbox?

Postat

Vad tror ni? Jag har en Alto pÄ gÄng för 500kr beg nu nÀmligen och vet inte vad jag ska satsa pÄ. Vill helst ha en Mbox.

Postat

audiophile har precis sÀnkts till 1050:- kolla pÄ hhtp://www.halmenmusik.se

om man kör mac funkar ju inte emu, sÄ ni vet det, annars e ju dsp coolt.

Pelle Ramberg (oregistrerad)
Postat

Jag anser att du bör satsa pÄ EMU:s senaste tillskott, det Àr ett sÀkert och mkt anvÀndbart kort. Du har mycket valmöjligheter till ett bra pris för alla typer av anvÀndare, Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.