Jump to content
Annons

Billiga ljudkort!


Rix

Recommended Posts

Knyter an till tråden om E-mu 0404!

Jag står själv i valet och kvalet inför ett lagom prisvärt ljudkort, mest för att kunna dokumentera hemifrån med låg latency. Tre kandidater dyker upp varje gång jag ger mig ut på en surfrunda. Samtliga kort är 24/96, 2in 2ut och priserna är hämtade från Jam och Musikcentralen. Vad jag än bestämmer mig för är det utan tvekan bättre än mitt sura SB Audigy, brr..

M-Audio Delta Audiophile 2496, RCA-in/ut obal., 1050:-

E-mu 0404, tele-in/ut obal., 1295:-

ESI Juli@, tele bal. och rca obal., 1495:-

Tele känns ju helt klart att föredra framför RCA-kontakter, fast det hänger ju klart på vad man ska lasta in!

Är det värt att dyka djupare och börja jämföra ad-omvandlarna på korten, kan det skilja så mycket i denna prisklassen? Tacksam för synpunkter.

/ Rikard

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på vad du tänkt använda ljudkortet till.

Behöver du ASIO eller inte? Vad hittar man ett

M-Audio Delta Audiophile 2496 för 1050 spänn någonstans?

Det låter billigt, är det på beg-marknaden?

Själv har jag köpt ett Maya 44 MK2 från Audiotrak nyligen

för ca 1500 spänn som låter ok, med teleportar.

http://www.audiotrak.net/maya44mk2.htm

Använder också Audiophile 2496 på en annan burk, som

också är ok.

Ofta när man köper ett billigt kort brukar man komma på

efter tag att man vill ha fler in/utgångar mm, och så träder

eftertankens kranka blekhet in... 😳

Framförhållnig till kommande behov, och plånbok är viktigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

man kan väl säga att audiophile 2496 har äldre ad och da omvandlare men de duger mer än väl...., både Emu 0404 och esi juli@ är likvärdiga kort, där kanske drivrutinerna inte är så optimerade som på audiophile kortet

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikaffär i Växjö (tror de har en i Linköping mä'!) - Musikcentralen (Musikdata->Ljudkort)

Jag ska bara ha det hemma för inspelning av lite gura/bas och så kanske köra nåt VST-i typ B4 och Groove Agent. Har tillgång till polarnas prylar i vår studio så det behöver inte vara nåt superdupermegahitech, men det hade varit gött att ha nåt hyfsat hemma ibland. Låter på er som Audiophile till det priset håller måttet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vänta en månad och se om EMU's powerfx wrapper dyker upp som gör det möjligt att köra dsp effekterna direkt i ett VST kompatibelt värdprogram, detta kan helt klart vara till fördel för 0404 kortet. Lite dspkraft på ett ljudkort för dryga tusenlappen är väl inget man tackar nej till? 😎

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när ändå det här ljudkortet (EMU 0404) diskuteras igen, så vill jag passa på med en fråga...

Kan man uppgradera versionen av Cubasis som medföljer ljudkortet till Cubase SE enligt det dära erbjudandet som MI-7 har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här orkas inte vänta! Det blev ett Audiophile2496 idag. Smack rätt in i burken, kadäng med drivarna och så var man igång. Smidigt! Känns stabilt som faein redan.. Återstår bara en mic-preamp, men det får bli nästa månad! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundtal (oregistrerad)
M-Audio Delta Audiophile 2496, RCA-in/ut obal., 1050:-

Vart har du hittat Audiophile 2496 för det priset? Ska kanske tjacka det i veckan xD

Link to comment
Dela på andra sajter

M-Audio Delta Audiophile 2496, RCA-in/ut obal., 1050:-

Vart har du hittat Audiophile 2496 för det priset? Ska kanske tjacka det i veckan xD

Jo, det ska jag berätta för dig. Min lokala musikaffär har sänkt priset på det lite i förväg (enligt honom), det ska tydligen sänkas i augusti eller så. Men hos Musikcentralen i Växjö hittar du det för 1050:-, klicka i menyn till vänster på Musikdata->Ljudkort och bläddra ner en smula. De erbjuder även webshopping om du inte rent fysiskt kan ta dig till Växjö eller Linköping eller var de nu etablerat sig. 😉

Kör hårt! Kortet funkar kalas, obefintlig latency, så nu ska det kirras vst-pluggar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundtal (oregistrerad)
M-Audio Delta Audiophile 2496, RCA-in/ut obal., 1050:-

Vart har du hittat Audiophile 2496 för det priset? Ska kanske tjacka det i veckan xD

Jo, det ska jag berätta för dig. Min lokala musikaffär har sänkt priset på det lite i förväg (enligt honom), det ska tydligen sänkas i augusti eller så. Men hos Musikcentralen i Växjö hittar du det för 1050:-, klicka i menyn till vänster på Musikdata->Ljudkort och bläddra ner en smula. De erbjuder även webshopping om du inte rent fysiskt kan ta dig till Växjö eller Linköping eller var de nu etablerat sig. 🙂

Kör hårt! Kortet funkar kalas, obefintlig latency, så nu ska det kirras vst-pluggar!

Härligt! Blir nog att införskaffa sig ett sådant! Om det är en generell prissänkning kanske man kan tjöta i en affär i Stockholm xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kortet verkar populärt, men vad använder ni för adaptrar för att koppla in mick för inspelning direkt till kortet? Finns ju ingen tele och alla adaptrar försämrar ju ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom en lämplig mik-preamp! Även om kortet hade haft teleingångar så är det linjenivå. En mik har betydligt lägre nivå och måste pressas upp lite, i exempelvis en schyst preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, det funkar så. Då är det bättre att satsa på ett kort med inbyggda mickpreampar isåfall om man vill ha det så smidigt/billigt som möjligt med andra ord. Är det därför vissa kort har tele-ingångar, för att de har inbyggda mickpreamps?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, det funkar så. Då är det bättre att satsa på ett kort med inbyggda mickpreampar isåfall om man vill ha det så smidigt/billigt som möjligt med andra ord. Är det därför vissa kort har tele-ingångar, för att de har inbyggda mickpreamps?

Tele-ingångar i kombination med mikrofoner klingar karaokemikrofon från den lokala bensinstationen.

Ljudkort med inbyggda preamps har generellt XLR-ingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok 😮

Jag tänkt ekomma billigt undan men får nog köpa det här:

- M-Audio Delta Audiophile 2496

- Alto Mic Tube

- Röde NT3

Det borde funka rätt bra för mina "låga" krav.

Fast det vore trevligt att höra det man spelar in samtidigt som man gör det i lurarna. Klarar man det med dom grejerna eller behöver jag gå upp ett snäpp på skalan och köpa tex en M-box med 0 i latency då?

Blir det motsvarande kvalite annars med en Alto och Audiophile jämfört med mbox?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni? Jag har en Alto på gång för 500kr beg nu nämligen och vet inte vad jag ska satsa på. Vill helst ha en Mbox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pelle Ramberg (oregistrerad)

Jag anser att du bör satsa på EMU:s senaste tillskott, det är ett säkert och mkt användbart kort. Du har mycket valmöjligheter till ett bra pris för alla typer av användare, Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...