Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ni som inte hört Aphex Twin sÄ rekommenderar jag starkt att man lyssnar pÄ lÄten "Windowlicker".

Och ni som kÀnner figuren frÄn tidigare.

Hur tusan bygger han upp sina lÄtar? detta blir givetvis en spekulationstrÄd (om inte nÄgon vet svaret ofc).

Annons
Postat

Jag fĂ„r huvudvĂ€rk av den mannens musik, men just Window Licker hookade jag pĂ„ (fast nu fick jag huvudvĂ€rk igen efter att ha lyssnat i mer Ă€n 4 min pĂ„ den đŸ˜Č ). Men gillar "Tour de France" beatet som f--n 😛

TĂ€nkte tipsa om ett band som heter Akufen - pĂ„ deras platta My Way finns nĂ„gra grymma lĂ„tar. Bl a "Deck the house" och "Skidoos", mĂ„ste höras, lite mer dance/house men helskumma grejjer. Har svĂ„rt att fatta hur de lyckas fĂ„ det att sitta ihop. kolla amazon.com, tyvĂ€rr sĂ„ Ă€r lyssningsklippen aldeles för korta för att ge en rĂ€ttvis uppfattning. . . .Shit!!... 56 USD, o sĂ„ kallar dom det för LowPrice 🙂

Ja, ja Deck the house mÄste du bara höra, genialisk.

Den andra plattan (Fabric 17) har jag inte hört, men den verkar mer sansad.

/X

awt (oregistrerad)
Postat

hur menar du med bygger upp ? hur man tror att hans skal och grund idé ser ut ?

han har ju gjort mÀngder av lÄtar sÄ det Àr ju vÀldigt olika, analord serien tex kÀnns ju inte vÀrst konstruerad, oftast enkelt 4/4 med lite sköna harmonier tillsamans med trivsam acid, tror inte han hade nÄgon direkt grund idé eller konstruktion pÄ de lÄtarna utan snarare att han höll sig inom de "analoga acid" ramarna, sÄ blev det som det blev.

Med hans hit lÄtar som come to daddy och windowlicker tror jag dock han har byggt lÄtarna pÄ en rolig grund idé och/eller lite inspelningar, det Àr iofs bara vad jag tror..

De lÄtarna Àr ju iaf lite mer "experimentella" och det kÀnns lite som han tar sin bÄde roliga och riktigt bra grund idé och sedan busar med hela arrangemanget, man kanske ocksÄ kan pÄpeka att nÀr de lÄtarna kom och slog igenom i slutet pÄ 90-talet sÄ lÀt de vÀldigt mycket mer "galnare" Àn vad mÄnga Àr vana vid idag, visst var inte Richard först att göra experimentell musik i den stilen men enligt mÄnga den första som var tillrÀckligt duktig för att kunna slÄ igenom med den, mÄnga av hans mer populÀra lÄtar Àr ju helt klart en bra grund, relativt lÀttlyssnat...

Finns mÄnga elektroniska musiker som baserar sin musik pÄ att det ska vara sÄ "stört/udda" som möjligt (i stil med aphex twin) men om man tar bort alla effekter och tweaks sÄ finns dÀr inget kvar, strippa ner en aphex twin lÄt till bara grunden och ta bort alla effekter och allt "galet" sÄ kommer det fortfarande lÄta tillrÀckligt bra för att man ska kunna lyssna pÄ lÄtarna om och om igen, det Àr kvalité!

SÄ, egentligen Àr vÀl hans musik bara en bra grund idé (med en nypa humor) tillsamans med en lite skruvad utveckling bÄde pÄ programmerings biten sÄvÀl som pÄ "ljud-design" biten (med en nypa humor till)

🙂

Postat

de sjuka med hans uppbyggnad Ă€r att det blir flummiga figurer nĂ€r man visar lĂ„ten i spectral view ( gĂ„r ej med mp3 ) men hĂ€r har ni en bild av hur en lĂ„t ser ut 😉

Aphex_Twin_-_A_Mathematical_Equation_(Spectrogram).jpg

Postat

Uhmmm... om den dÀr bilden stÀmmer Àr det ruggigt koolt!

F.Ö Ă€r nog Alberto Balsam en av dom skönaste lĂ„tarna jag nĂ„gonsin hört!! Men jag har lite svĂ„rt för hans andra grejer. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.