Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Om man ska fixa en smidig men fortfarande högkvalitativ lösning på en någorlunda portabel inspelningsutrustning, vilken anser ni då vara den bästa? Det står mellan RME Fireface 800 och Yamaha 01X.

Att Yamahas DM2000-preamps håller kvalité, det råder det inga tvivel om men hur står sig Octamicens till dom? Hur är det med AD/DA? Är även den samma som DM2000 (på 01x:ns sida). Hur står den sig mot RME:s? Den ena har fördelen med lite fler ingångar, den andra att man får lite reglar som dessutom kan användes som livemixer. 01X:en kan dessutom expanderas med flera i88X för att få ADAT, ytterliggare 2 DM2000-preamps och 8 analoga I/O. Fireface:t kan ju iofs expanderas med OctaMic för extra ingångar.Att RME har stabila drivare är välkänt faktum men hur är det med 01x?

Tyck till! Vilket är mest flexibelt för ett portabelt system!

Redigerat av saverman
Annons
Postat

Jag kan nog påstå att FF800 slår Yamahat med hästlängder. Dessutom så får du 4 mikpreamps i FF800 och 2 i Yamaha. Sen hur mycket du kan bygga ut Yamaha vet jag inte. Men med FF800 kan du koppla på två till på samma firewirekabel. Plus att varje FF800 har dubbla adat in/ut. Om du kör med Octamik D. Det gör att du har 60 mikpreamps med en kvalité som slår det mesta. Utöver det så har du alla andra s/pdif in/out gånger 3, + 18 lineingångar och mer där till.

Det blir ju apdyrt förstås. Men det är iaf taket på vad du kan klara av med RME´s fireface. Och som sagt en proffskvalité!

Postat

I88X innehåller 8 line (in och ut), ADAT I/O, midi-portar och lite annat jox. Klart att det bara är 2 preamps. Det är ju där den tappar.

Har redan ägt en Octamic så jag vet att den är riktigt bra. Men hur menade du när du skrev att man får 60 preamps? Får inte riktigt ihop matten där. (Inte ens om jag räknar med dom 3xADAT som sitter på mitt HDSP9652... 🙁

Postat (redigerat)

Hehe okej 😱 . JO det jag menade var:

Om utbyggnaden av FF800:

Du kan alltså ha 3 st fireface800. Och på varje fireface har du 2x adat IN

Allstå du kan koppla 2 st Octamic D på varje Fireface 800.

Och det ihop blir 60 kanaler XLR in med preamp. Utöver det så tillkommer ju alla andra anslutningar som sitter på firefacet. 😱

Fast om man ska vara så yber så är nog RME's MADI man ska sattsa på isf. 🙁 $$$$

Redigerat av KillwithSkill
Postat
I88X innehåller 8 line (in och ut), ADAT I/O, midi-portar och lite annat jox. Klart att det bara är 2 preamps. Det är ju där den tappar.

Har redan ägt en Octamic så jag vet att den är riktigt bra. Men hur menade du när du skrev att man får 60 preamps? Får inte riktigt ihop matten där. (Inte ens om jag räknar med dom 3xADAT som sitter på mitt HDSP9652... 🙁

Nej det verkar orimligt. Top 20 verkar det väl bli? Om man inte har s/pdif också, då kan det väl bli 22...

Postat
Hehe okej 😄 . JO det jag menade var:

Om utbyggnaden av FF800:

Du kan alltså ha 3 st fireface800. Och på varje fireface har du 2x adat IN

Allstå du kan koppla 2 st Octamic D på varje Fireface 800.

Och det ihop blir 60 kanaler XLR in med preamp. Utöver det så tillkommer ju alla andra anslutningar som sitter på firefacet. 😆

Fast om man ska vara så yber så är nog RME's MADI man ska sattsa på isf. 😮 $$$$

Haha! Ja, du tänkte så. Vet inte om jag har lust att lägga närmre 40 papp på Fireface-moduler. 😄 Men tanken var ju god. 🙁

Jag anade när jag la fram diskussionen att det skulle luta mot RME. Själv alltid jobbat bra med RME-produkter men var osäker på vad Yamaha:n gick för. Brukar ju köra på RME kopplat till DM2000, därav jag undrade vad ni tyckte om 01x:n.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.