Jump to content
Annons

Cubase Studio 4


thrinithan (oregistrerad)

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)

Jag har nu fått min Cubase Studio 4 med posten men jag har inte installerat ännu. Varför? Jag skulle gärna vilja veta ifall det är någon här på forumet som kör det, och ifall ni har märkt av diverse irriterande buggar (både buggar som är listade på steinbergs hemsida men även olistade)?

Ifall det nu är så att Studio4 fortfarande är i bäbis stadiet så kommer jag att vänta på ytterligare än update innan jag installerar eftersom jag nu kör Cubase SL3 utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du installerar inte Cubase 4 över Cubase 3 installationen utan kan köra dem bredvid varandra. Så har Cubase lyckligtvis alltid fungerat vilket gör att du kan testköra nyversionen några månader medan du gör det riktiga jobbet i 3'an 😎

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag aldrig testat att köra flera installationer samtidigt. Jag tippar på att du har alla plugins installerade då under "vstplugins" katalogen som ligger direkt under steinberg, ja för att båda installationerna skall hitta dem? Majken, det vorde guld värt om du kunde ta upp i tidningen (alt här) tipps på hur man bäst organiserar sina preset/patcher/loopar/vanliga samples etc i nya C4, ja dvs den fysiska. 😉 (alt tillväga gångssätt man bör använda i tidigare versioner)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppades på att det var fler som ville veta mer om Mediabay. Så i nya numret finns faktiskt ett Cubasetips på två sidor som visar hur man importerar presetbanker i det gamla formatet och taggar upp dem för att göra dem sökbara i nya vstpresets-standarden.

Vad gäller installationen så brukar jag alltid skapa en C:\Program\Vstplugins katalog som är gemensam för alla vst-värdprogram som jag använder.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki, det låter ju toppen!

Kanske dumt att ställa frågor redan nu då men jag är mest lite nyfiken på om alla filtyper (innehållet i mediabay) måste ligga i ett visst träd (ex på c:) för att mediabay skall hitta dem? Själv har jag inte presets, samples etc lokalt utan på flyttbar disk då jag hoppar mellan stationär och laptop då jag jobbar.

Hoppas det fungerar att lägga dem på valfri enhet, då kan man ju jobba på samma sätt som idag, fast med fördelen att man har dem sökbara och taggade i mediabay. (iofs så har jag inte lusläst manualen, det kanske är helt uppenbart där hur vad som är möjligt och inte)

Vill även passa på att tacka för dina cubase tipps-sidor i tidningen, alltid bra läsning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Madvikins (oregistrerad)

Hej

Jag är i samma läge som du: Har fått hem det men väntar liiite till med att installera.

Jag följer uppdateringar/bugglista på www.cubase.net.

Se upp med att tro allt vad som skrivs av de som gnäller där. Det finns nog en och annan som bara är där för att gnälla. En del av de påstådda buggarna finns inte hos någon annan användare tex....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är i samma läge som du: Har fått hem det men väntar liiite till med att installera.

Jag följer uppdateringar/bugglista på www.cubase.net.

Se upp med att tro allt vad som skrivs av de som gnäller där. Det finns nog en och annan som bara är där för att gnälla.  En del av de påstådda buggarna finns inte hos någon annan användare tex....

Ja fast jag har inte fått hem den än.. 😄 Tydligen så går det seeegt att få fram sx3 till C4 uppgraderingen för de som vill köpa över disk.

Men, manualen har ju funnits för download ett tag, så jag menade mest att det förmodligen *hoppas* framgår där vad som gäller och inte.

Hehe, ja vill man garantera sig mot ev jobbiga buggar i början är det till att rocka vidare på sx3 till de släppt någon rättning till...

Forumet på steinberg.net tycker jag är en enda stor katastrof, finns kanske 2% relevant information där, ja om man nu hittar den. Förhoppningsvis blir det bättre support från svenska leverantören i framtiden, ja så man slipper felanmäla på engelska i steinbergs egen "sopstation"... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag har kört cubase 4 i start en vecka. Vissa saker är kanske bättre. Men tendensen är ganska trist.

Det känns om all ny funktionalitet har byggs på "ovanpå" den gamla. Mycket lite av det nya känns vettigt integerat med tidigare funktioner. Många har tydligen problem att köra SX3 projekt. Jag börjar nog tyck att uppgraderingen är ganska dyr för det lilla, och att det tydligen är en del ganska allvarliga problem. Jag har fått ett par krascher, vid några tillfällen har den fått för sig att dra massor av CPU. Den är kanske inte riktigt redo att använda utanför sandlådan ännu. Dvs den gamla

är stabilare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört cubase 4 i start en vecka. Vissa saker är kanske bättre. Men tendensen är ganska trist.

Det känns om all ny funktionalitet har byggs på "ovanpå" den gamla. Mycket lite av det nya känns vettigt integerat med tidigare funktioner. Många har tydligen problem att köra SX3 projekt. Jag börjar nog tyck att uppgraderingen är ganska dyr för det lilla, och att det tydligen är en del ganska allvarliga problem. Jag har fått ett par krascher, vid några tillfällen har den fått för sig att dra massor av CPU. Den är kanske inte riktigt redo att använda utanför sandlådan ännu. Dvs den gamla

är stabilare.

Man får hoppas på att det är vissa "hårdvaror/dåligt kodade gratis plugs" som ställer till det, ja och att man själv inte har just dem.. 😮 Råkar man ha "fel" prylar så är man hängd endå, finns ju ingen att felanmäla till... 😄 Det gäller även att gissa rätt vilka xp tweaks som inte påverkar C4.

Ofta beror ju problemen på att man har trassel med andra saker än själva cubase, ja dvs som gör att programet hänger sig. Tyvärr är det ju så att de inte har någon vettig support om hur de rekomenderar att man skall sätta upp sin kringmiljö för att eliminera dessa problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det ju så att de inte har någon vettig support om hur de rekomenderar att man skall sätta upp sin kringmiljö för att eliminera dessa problem.

Alla registrerade användare är hjärligt välkomna att kontakta vår supprot när de behöver hjälp. Killarna på supportavdelning finns där mellan 11.00-12.30 samt 14.00-1700 och nås på 040-6306970

Redigerat av fredrik @ mi7
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört cubase 4 i start en vecka. Vissa saker är kanske bättre. Men tendensen är ganska trist.

Det känns om all ny funktionalitet har byggs på "ovanpå" den gamla. Mycket lite av det nya känns vettigt integerat med tidigare funktioner. Många har tydligen problem att köra SX3 projekt. Jag börjar nog tyck att uppgraderingen är ganska dyr för det lilla, och att det tydligen är en del ganska allvarliga problem. Jag har fått ett par krascher, vid några tillfällen har den fått för sig att dra massor av CPU. Den är kanske inte riktigt redo att använda utanför sandlådan ännu. Dvs den gamla

är stabilare.

När ser det ut att samla de buggar som kommit in, för den som är intresserad: (gäller 4.01)

http://forum.cubase.net/phpbb2/viewtopic.p...1e39a1d97080faa

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...