Jump to content
Annons

Tips för bränning


Arkanos

Recommended Posts

Tjenare folket

Jag skulle vilja bränna ner min musik som jag gjort de senaste åren på cd så man kan pilla fram det om X år och lyssna på det, lätt hänt att det går förlorat med hårddisk-lagring har jag märkt.

Så vad jag undrar är vilken sorts CD-r skiva bör jag satsa på för detta ändamål? och i vilken hastighet bör jag bränna? Har en standard DVD-brännare...

Har hört att CD-r skivor man köper i "vanliga" elektronikaffärer inte har särskilt lång hållbarhet, eller har jag fel? Jag lägger gärna ner en extra slant för att få bra grejer som håller länge, nu har visserligen inte CD-skivan funnits särskilt länge så det är väl kanske ingen som vet, men visst finns det skillnad i hållbarhetskvalitet mellan olika märken och modeller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror inte att man skulle kunna höra skillnaden på en vanlig CD-R och en tryckt CD i ett blindtest, så jag rekommenderar att du köper dom skivorna som passar din plånbok bäst.

Det där med kvalitén och hur länge dom håller är ju lite beroende på hur du hanterar dom, men all data på skivan försvinner inte på tio år iaf. Och om tio år kan du väl göra en ny kopia på skivan :rolleyes:

Bränn alltid i lägsta möjliga hastighet, för att undvika att ljudet skippar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika viktigt om inte viktigare är kvalitén på brännaren. Det finns en anledning varför Plextor används flitigt i ”copierings-towers”.

Att bränna i lägsta hastighet är inte nödvändigtvis alltid bäst (längre) eftersom moderna brännare är byggda för att bränna snabbt, så den vanligaste rekommendationen idag brukar vara att bränna i en sjätte eller tolfte -del av brännarens maximala hastighet.

MVH Gilbert

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att CD-r skivor man köper i "vanliga" elektronikaffärer inte har särskilt lång hållbarhet, eller har jag fel?
Det är inte vilken affär du handlar av som avgör hållbarhet. 😳

Det är svårt att peka på märken också, eftersom många märken har flera typer/modeller av CD-R. T.ex. Sony har både CD-R som lätt blir repiga, och en viss modell av Sony CD-R som tål ganska mycket.

Om man generaliserar, så se upp med de billiga skivorna. De har ofta dålig reflektion och är känsliga för ljus osv.

Jag brukar rekommendera Traxdata, som du hittar hos Clas Ohlson. Billiga men ändå kvalitetsskiva.

Jag lägger faktiskt mina mastringar på Traxdata-skivor, eller en skiva av det superba märket Verbatim.

Låt bränningen ta tid. Välj lägre hastighet i ditt brännarprogram.

(Jag har hört att de flesta nya brännare brukar vara bäst kring 8x, och att en del brännare därför inte bränner i lägre hastigheter än 8x. Men det är inget jag märkt eller kan bekräfta själv.)

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar, jag har en följdfråga:

Vilket program lämpar sig bäst för bränning, har märkt att man kan bränna direkt i Wavelab, vilket är fiffigt för då kan man sätta ut markers var cd-tracksen ska börja och sluta, men är det bättre att bränna i nått program typ nero? och hur funkar det med markers isåfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Verbatim använder jag alltid - men om det handlar om långtidslagring, så ska du också vara beredd att kopiera över materialet på nya skivor efter ett antal år, även om du använder kvalitets-skivor, som andra redan har påpekat...

Om du ska lagra materialet, så är det bättre att bränna som data - och inte som audio - så använd inte Wavelab till det, utan använd Nero - och se till att du skapar en dataskiva och inte en audioskiva...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...