Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har ett problem. Jag har precis uppdaterat min hemmastudio lite och har köpt en Röde NT1a och en micpreamp som heter "tubepre". Jag har bestämt mig för att köra gamla Logic 5.5.0. Programmet registrerar signalen från micen och jag ser aktiviteten i mixern i logic alltså.

För det första så känner inte logic av micen när den sitter i "line in 1" på ljudkortet utan bara på "Line in 2". Sedan så får jag bara ordentligt bra ljud som jag kan lägga effekter osv på i "mono-läge". Inte i Stereo; där får jag bara diskant och exempelvis reverb hörs nästan inte alls. Jag har skummat igenom inställningar i "Audio-preferences" och dolat som fan men får det inte att synka! Finns det någon som kanske upplevt samma typ av problem som kan ge några tips?

Tacksam för ALLA svar!

Ps. kör PC kan vara bra att veta =S...

Annons
Postat

Härligt att höra att du kör det gamla sjunkande slagskeppet 🙂

så det här måste vi få ordning på !

Fast det verkar ju lite knepigt :rolleyes:

- Vad är det för ljudkort du har och vad använder du för drivrutin?

- Får du bra med signal in enl kanalens nivåmätare?

Några tips då:

Kolla på ljudkortets mixer / inställningar om det är något där som är mutat / "routat" fel. etc

I Logic, Se till att det är en monokanal.

Och välj rätt input, testa även andra inputs, ibland kan de vara "förskjutna" i förhållande till ljudkortets fysiska inputs.

Testa att ljudkortet och micken funkar som de ska med annat inspelningprogr du har tillgängligt.

Ja det va väl vad jag kan komma på för stunden.

/X

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.