Jump to content
Annons

Fel på ljudkortet


niklas73

Recommended Posts

Då jag spelar in så får jag bara medhörning i höger lur. Är det så att kortet är sabbat för vänster lur (det har sprakat en del då jag kopplat in minitelepluggen ffel). Det går inte att ändra inställningar nånstans på kortet så vitt jag kan se det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Var ställer man in var man spelar in i? Det har fungerat förut. Sigma Tel Audio DX heter kortet, inspelninen blir i en kanal oavsett var jag spelar in (CoolEdit, Ableton eller ljudinspelaren) Spelar in på Mikrofonuttaget (balansen står på mitt men är gråad - den går inte att påverka) och fungerar inte i ett annat program.

och det är itne fel på ljudkortet tror jag för om man drar från högtalarna till ljudkortet blir det stereo så felet måste ligga i micen. Använder en begagnad mic med miniteleplugg.

Det är bara en svart ring på Micens plugg - innebär det mono mic?

Redigerat av niklas73
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar in monoljud (d.v.s. en kanal) på ett stereospår så blir det bara ljud på den ena kanalen alltså höger eller vänster.

Välj monospår istället.

EDIT: Läste lite noggrannare, men det är fortf. samma princip. Om du kopplar in en mick med en monoplug i en stereoingång så får du iallafall bara ljud i en kanal.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

OK! Det hörs INTE i båda lurarna vid uppspelning.Problemet i sig är ju lättlöst - bara att kopiera ena ljudspåret ochlägga det i det andra så har man stereo men det känns som ett extra steg plus att man kanske förlorar något i ljudbild. men om det nu är så att man bara hör i ena luren vid medhrning och sen i båda vid uppspelning - varför gör inte jag det?

Redigerat av niklas73
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet i sig är ju lättlöst - bara att kopiera ena ljudspåret ochlägga det i det andra så har man stereo

Nej, du får ljudet i båda högtalarna - men det är fortfarande mono.

Så spela in mikrofonerna på ett monospår och mixa i stereo, så blir det rätt och du behöver inte "lösa några problem". 😄 Det är ännu lättare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixa i Stereo? Förlåt... jag kan Ableton rätt bra men musikterminologin är inte påplats än. Hur mixar man i Stereo?

Stereo = du har två öron = en musikanläggning/hörlurar har två högtalare (med olika ljud i varje) = en stereoljudfil = 2 st kanaler med ljud d.v.s. vänster + höger

Mono = ex. en mikrofon har ett membran som tar upp ljud = 1 st ljudkanal

Mixa i stereo = i ditt musikprogram kan du panorera dina monokanaler antingen till höger eller vänster + lägga på effekter (ex. reverb) som simulerar en slags stereoeffekt.

Du kan också sätta upp 2 st mikrofoner med olika avstånd eller riktning vid inspelningen och får då en stereoupptagning av ljudet (j.m.f. människans två öron...)

😳 Hoppas det klarnar lite.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltså bara ett ljud nu i vänster kanal (L). Panning till höger ger inget ljud. I Ableton ser man att ljudet bara tas upp i vänster kanal, samma sak i Cool Edit. I Ablöeton ser man att det ligger lite bakgrundsbrus i högerkanalen precis som i vänster då det är tyst. Vad innebär det här?

*sorry om ni är trötta på mig*

Link to comment
Dela på andra sajter

I Ablöeton ser man att det ligger lite bakgrundsbrus i högerkanalen

Men nu är du igång med stereospår igen.

Du ska ha monoinspelning i Live.

livezk2.jpg

Förstår du nu?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...