Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallo alla.....

Nu tycker ni sÀkert "Vilken jÀvla n00b som inte kan nÄnting om mastering"

tyck sĂ„ gĂ€rna 😳

Meeeeen, Jag undrar bara en sak..

Vad gör en mastering egentligen? Och hur hör man skillnaden om lÄten Àr masterad eller inte? Och vad krÀvs det för att bli en bra mastering?

Allt jag hört Àr om kompressor osv,,bla bla bla,,Men det Àr vÀl inte bara mastering?

Jag har alltid undrat det,, och jag vet det finns en del snubbar hĂ€r pĂ„ forumet som kan en massa, sĂ„ jag tĂ€nkte passa pĂ„ Ă„ frĂ„ga 😉😄

Tack pĂ„ förhand! 😠

Annons
Postat

Och denna post borde egentligen vara postad i "Mastering" trÄden,,

Sorry,, Kan nĂ„n mod vara sĂ„ snĂ€ll och flytta denna trĂ„den, eller Ă€r det ok om den stĂ„r hĂ€r? 😠😳

Postat

jag försöker fÄ det att lÄta sÄ bra som möjligt i Sonar (ev. sÄ mixar jag ner det till en wav fil)sen sÄ anvÀnder jag Izotope Ozone 2 till mastring,det finns endel bra presets.men varning Izotopen drar mycket CPU.

Postat

MÄnga tror att Mastering Àr att maximera den subjektiva volymen, sÄ att allt lÄter sÄ kraftigt som möjligt... SÄ enkelt Àr det inte!

Mastering handlar om att hitta en lagom balans av kompression, eq och vad man nu kan hitta pÄ i slutfasen, som passar till lÄten. Det handlar ocksÄ om att fÄ ett nÄgorlunda enhetligt sound pÄ en hel skiva och att lÀgga lÄtarna i en vÀl avvÀgd ordning. Det Àr nÄgot som Àr vÀldigt komplext och tar tid att lÀra sig att göra bra.

Alla kan köra sin slutmix genom en maximizer-plugg - men det Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n alla som behĂ€rskar konsten att lĂ€gga lagom mycket av effekten... 😉

Postat

efter att man mixat ner hela lÄten/skivan till ett spÄr sÄ jobbar man med ljudet och rundar av. man lÀgga pÄ vilka effekter man vill, handlar om att slutstÀlla sjÀlva ljudbilden och fÄ den som man vill. efter matering sÄ ska det bara vara att brÀnna ut pÄ skiva. sista skedet helt enkelt. eller har jag fel?

Postat

Ja, det Àr vÀl som Claes sÀger. FÄ en snygg balans helt enkelt. Vi brukar t.ex tycka att vÄra lÄtar lÄter bra i vÄr studio, sedan nÀr man lyssnar i bilen eller i nÄgon annan studio sÄ upptÀcker man att det inte lÄter lika bra. Men med en bra mastering Àr ju tanken att det ska lÄta bra överallt. Testa och öva! Man lÀr sig efter ett tag. Jag Àr absolut inget proffs, men det lÄter bÀttre och bÀttre. Annars kan man lÀmna det till en "riktig" mastering-studio. Det blir ofta riktigt bra och behöver inte kosta skjortan.

Postat
  unbornichen sa:
efter mastering sÄ ska det bara vara att brÀnna ut pÄ skiva. sista skedet helt enkelt. eller har jag fel?

det ska Ă€ven finnas nĂ„got som heter cd mastering, ... Ă€r dock inte sĂ€ker om det faller under den samma kategorin som mastring av sjĂ€lva produkten 😳

Postat
  Claes sa:
...eller sÄ menar man PQ-kodningen - men den görs som regel vid masteringen, sÄ jag tror inte att det finns nÄgon anledning att prata om CD-mastering som ett separat begrepp.

det va min tanke med.

men med överflödet av information och dokument pĂ„ nĂ€tet sĂ„ dyker det alltid upp nĂ„got som inte riktigt gör mig klokare, som i detta fall 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.