Jump to content
Annons

Skriva låttext utan att kunna de?:P

Recommended Posts

MrPutte (oregistrerad)
Postat

Tjenare!

Är prajtans ny på det här forumet. Verkar va ett kul ställa att hänga på.

---

Min "fråga" --

Jag älskar att skriva låttexter och har gjort det sen jag ungefär va 10år och i dag är jag 20år.

Men jag har aldrig bryt mig om att sätta musik på texterna då jag skriver bara för att få ut känslor på nått sätt.

Jag har väll igentligen inte så bra förutsättningar då jag..

- aldrig spelar ett instrumet, och har inte en aning om hur man gör

- är totalt värdelös på engelska

- är totalt värdelös på svensk gramatik

- har alldeles för mycket annat för mig

😄🙂

och därför vet ja inte alls om det passar med nån musik till mina texter eftersom jag aldrig provat.

MEN har nu tänkt att försöka få ut lite mer av mitt skrivande och få till min första färdiga låt.

😄

Så hur ska jag gå till väga för att lära mig grunderna i att skriva musik? har verkligen inte en aning hur det går till..

Sen en sak till, kan man lägga upp lite texter här eller tar någon dom då?

tack på förhand!

mvh patrik

Annons
Postat

En variant är ju att du sammarbetar med någon (varför inte här?). Vet att det finns många här på forumet som sprutar ur sig musik men som har väldigt svårt att skriva texter. Om du samarbetar med någon av dessa så kan det ju inte bli annat än bra 🙂 .

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Det är ingen som tar dina texter, det behöver du inte oroa dig för på något vis.

Lägg upp dom här så ska jag komma med handfasta, konstruktiva råd för att göra dig till en superherowriter!

MrPutte (oregistrerad)
Postat
En variant är ju att du sammarbetar med någon (varför inte här?). Vet att det finns många här på forumet som sprutar ur sig musik men som har väldigt svårt att skriva texter. Om du samarbetar med någon av dessa så kan det ju inte bli annat än bra 😲 .

ja det kanske skulle vara nått

MrPutte (oregistrerad)
Postat
Ang. om någon tar texterna, man ska väl posta ett brev eller något till sig själv och sedan inte öppna dte? Eller hur är det?

😲

MrPutte (oregistrerad)
Postat
Det är ingen som tar dina texter, det behöver du inte oroa dig för på något vis.

Lägg upp dom här så ska jag komma med handfasta, konstruktiva råd för att göra dig till en superherowriter!

okey..så fort jag kommer hem lite senare i kväll/natt så kan jag slänga ut en.

Postat

Hej där!

För att göra det säkra före det osäkra, gör som några skrivit: skicka dina texter i ett rekommenderat brev till dig själv. Det är det enda som kan skydda dig när det gäller upphovsrätten. Samma sak är om du tonsätter ditt verk. Jag talade nyligen med STIM om detta, och det finns egentligen inget annat sätt att "bevisa" att det är du som är upphovsman till verket på annat sätt än att just posta det till dig själv. Förvara det sedan i tryggt förvar! Kanske i bankfack! Sen får man hoppas att man lyckas utan att behöva dra det inför domstol! Lycka till!!!// Gladys

Postat
Om du ändå har skrivit nåt på engelska så finns det ett bra forum där du kan få hjälp och kritik av engelsktalande.

Göran

http://www.musesmuse.com/forums/index.php

Jag är medlem där och skulle inte rekommendera det. Det är klart att det är bättre än inget alls, men det är inte särskilt bra. Folk där känns så pretentiösa och kommersiella. Och det finns en del som är så där att om man skriver en text som handlar om typ att man miste sin flickvän så är den bra bara för att den handlar om det.

Ett alternativ skulle kunna vara Sputnik Musics forum (songwriting-delen), även om det kanske inte är så mycket bättre det heller.

Postat
Ett alternativ skulle kunna vara Sputnik Musics forum (songwriting-delen), även om det kanske inte är så mycket bättre det heller.

Varför ska det behövas ett alternativ till Studio Forum???

Postat
Hej där!

För att göra det säkra före det osäkra, gör som några skrivit: skicka dina texter i ett rekommenderat brev till dig själv.

Lugn o fin.

Det finns inte en chans att nogpn stjäl texter på det viset, särskilt inte som Mr. Putte själv säger att han inte skriver särskilt bra...

Postat

Precis. Även om en text skulle vara skitbra så är det totalt meningslöst att ta hela exakt som den är. 😐

Okej att man snor ett rim, tema eller koncept, men det brukar kallas "inspireras". 😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.