Jump to content
Annons

Hur går ni till väga med effekter på gitarr.


Hellhoff

Recommended Posts

Då ni spelar in, säg en distad gitarr och skall köra ett introsolo som ni vill ha lite sjysst reverb på, kör ni reverbet direkt genom stärkaren och spelar in det, eller föredrar ni att få gitarrljudet så torrt som möjligt för att sedan i efterhand lägga på reverb efter smak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det är svårt att få rätt känsla om man bara lägger reverb efteråt. Om jag är 100 på att guran ska ha reverb lägger jag på lite reverb på stärkaren och kör in den i mono. Ett stereoreverb ovanpå gör att gitarren inte känns så platt, men ändå har kärna och sammanhållning i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rattar nog in i förväg så precist jag bara kan och sen kör jag finliret i datorn. Om det verkligen inte funkar med resten är det ju bara att lira in en gång till. Fast jag ser helt klart fördelarna med att spela in torrt. Hmmm... jag antar att det kan bero på hur "klar" låten är i övrigt. Dels på papperet och dels i ens huvud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverbet i exempelvis en Fender Blackface är en stor del av förstärkarens karaktär. Att inte använda det verkar mest dumt. Att bestämma hur gitarren ska låta innan man spelar in den och sen ratta in exakt det ljudet med hjälp av förstärkeri och gitarr är nästan alltid bäst tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror de flesta föredrar att spela in tort. det gör att du har större möjlighet att ändra reverbet beroende på hur mixen blir. Dock finns det ju inget som säger att du måste göra så. testa och kom på vad som känns bäst för dig.

Man borde ju göra det men inte jag inte, rufflar på med effekterna och sedan tutar jag och kör. Tufft som fan men ibland får man bita i det sura o lägga om gitarrerna. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...