Jump to content
Annons

inspelning av bongotrumma


Impey

Recommended Posts

Jag har lånat små bngotrummor eller vad det heter.

Nu tänkte jag spela in och tänkte fråga om ni har erfarenhet att spela in från dom?

hur ska man placera mikrofonerna för att få "bäst" ljud. jag har en känsla av att man kan ha det på lite olika ställen för olika "!sound" men undrar vad rekomenderar och tycker är bäst.

var tycker ni alltså att mikrofonen placeras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Soundet sitter i händerna! Närmicka me dynamiska mikrofoner (Shure SM-57 snett vinklade mot trummorna att föredra) och om du vill va riktigt seriös så ställ ett stereopar me kondensatormickar en bit ifrån så du får med lite rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Jag brukar sätta en mic mittemellan (om man har två trummor dvs) ungefär 30-40cm ovanför utan att rikta den rakt mot något av skinnen. Testa att lägga ett tunnt tyg över trummorna för att få olika ljudkaraktär. Gillar man rumskaraktär är det ju bara att sätta miken höre upp. För att få med basen, sätt en mic i botten och en ovanför och mixa sedan mellan dessa två. Men det är bara att prova sig fram, tidskrävande men lärorikt. Grejen med tyg gillar jag skarpt, det tar bort det vassa ljudet och lägger trummorna mer i botten på mixen. Detta gäller iof congas, men nåt kanske fungerar på små bongos...

Link to comment
Dela på andra sajter

härligt härligt med tips.

har funderat på det där med en ovanför och under faktiskt. men jag har ju bara en dyn & en kond mik så jag funderar och fundrar. därför är det bra att höra vad ni gör och testat

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Testa med kondensator i botten och dynamisk över om trummorna är stora nog. Kondensator tar ju upp grymt med bas ofta om den sitter nära. Kan bli grym botten om micarna är bra 😉

Skär sen bort låga register i den dynamiska och vice versa med kondmicen för en bra balans. Tidsödande att spela in istället för att bara sätta en mic men har man tid så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro - ska spela in på fredag eller lördag så jag har tid och fundera och testa lite.

VacUm - ok ska närmicka med den dynamiska. funkade ju bra med trumpet inspelningen. får se hur det här kan låta

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro - ska spela in på fredag eller lördag så jag har tid och fundera och testa lite.

VacUm - ok ska närmicka med den dynamiska. funkade ju bra med trumpet inspelningen. får se hur det här kan låta

Ajudetja! Får man höra trumpeten nån gång eller??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajudetja! Får man höra trumpeten nån gång eller??

ja du kan nog få höra, kan skicka det till dig någon dag. Det är en helskum,soft jazz instrumental. 😎

Den ska vara med på en liten samplingsskiva 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat in Congas en gång, placerade slagverkaren i ett bås med ett kondensator par stereo, liksom. ung. 1.5m från trummorna. Blev sketabra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...