Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis flyttat hemifrån och då är det inte bara farsans "goda" mat och syrrornas

tjafs man missar utan också pappas studio...

Så nu har jag lånat en gamal iMac, (vet inte prestandan eller om det finns olika varianter)

och har blivit sjukt sugen på att göra musik.

Nu till frågan; jag har en väldigt begränsad ekonomi nu och har bara datorn och Reason.

Skulle vilja köra Reason men saknar utrymme på hårddisken.

Om jag köper en extern hårddisk och kopplar in den via firewire, skulle jag kunna lägga reason på den disken då och köra programet därifrån? eller ska jag lägga över allt annat på den inklusive det gamla operativsystemet. eller hur ska jag lösa mitt dilemma?

Vill Verkligen komma igång med reason nu!! jag menar vad är bättre än tjejer, wiskey och musik (läs tunga basljud och saxofon...;-))

tacksam för all hjälp

Annons
Postat

Tror inte att du kan installera OS:et på den externa. Men varför inte OS och program på den interna och alla sparade filer på den externa?

Postat
Tror inte att du kan installera OS:et på den externa. Men varför inte OS och program på den interna och alla sparade filer på den externa?

jodå, det går hur bra som helst...bara att välja startdisk i systeminställningar sen

Postat

jodå, det går hur bra som helst...bara att välja startdisk i systeminställningar sen

Det går inte på min Powermac G5 med en Lacie Extreme iaf. Formaterade om datorn när jag skaffade den och det gick bara att välja den interna disken som systemdisk.

Postat

Det går inte på min Powermac G5 med en Lacie Extreme iaf. Formaterade om datorn när jag skaffade den och det gick bara att välja den interna disken som systemdisk.

funkar inte med USB-diskar, men det kanske inte var fallet med din??

Hur som helst ska det inte va några problem (åtminstone på PPC, med Intel vet jag ej)

Postat

hm.. låter som att en ny dator är smartare..

men skulle det gå om jag har kvar alla os versioner på interna hårdisken och lägger över reason

på en extern. Att jag då verkligen kan Köra programmet via firewire?

Postat

Vilken iMac är det, en havsgrön G3, lampfoten med G4-processor eller en iMac G5?

Reason tar ju bara ca en och en halv gb hårdiskutrymme. Tänk på att du bör ha 10% av din systemhårddisk ledigt för att inte börja tappa prestanda.

Om det inte är en gammal G3-iMac du har är det ju bara att börja rensa hårddisken. Lägg över alla dokument och skrot som du inte behöver ha tillgång till på FW-disken och installera program och sånt du har nytta av på den interna.

Postat
hm.. låter som att en ny dator är smartare..

men skulle det gå om jag har kvar alla os versioner på interna hårdisken och lägger över reason

på en extern. Att jag då verkligen kan Köra programmet via firewire?

OS och program (inklusive Reason) på den interna. Alla sparade filer (inklusive dina Reasonprojektfiler) på den externa.

Postat
Vilken iMac är det, en havsgrön G3, lampfoten med G4-processor eller en iMac G5?

Reason tar ju bara ca en och en halv gb hårdiskutrymme. Tänk på att du bör ha 10% av din systemhårddisk ledigt för att inte börja tappa prestanda.

Om det inte är en gammal G3-iMac du har är det ju bara att börja rensa hårddisken. Lägg över alla dokument och skrot som du inte behöver ha tillgång till på FW-disken och installera program och sånt du har nytta av på den interna.

Har en gammal bulb mac, typ 12gb minne och 256mhzprocessor (antagligen G3). och har två (!?) operativsystem som tar upp allt utrymme. då det inte är min dator får jag inte ta bort ngt av dem men kan väll flytta om lite.

kanske iof inte går att köra reason på den i vilket fall...

Postat

Bulb?

Såhär ser iMac G3 ut:

imac_front.jpg

Och såhär ser iMac G4 ut:

imacg4.jpg

Reason 3.0 kräver G4, så om det är den förstnämnda kommer det inte att funka. Om jag inte minns fel borde du dock kunna köra Reason 1.0 och möjligen 2.0 el. 2.5 på den, men jag har inte systemkraven framför mig. Du kommer dock inte ha särskilt stora möjligheter då processorhastigheten och mängden ram förstås begränsar antalet devicer du kan använda simultant.

Att köra Mac OS X om det är en G3 tycker jag att du kan glömma helt och hållet, det kommer att gå dumlångsamt. Mac OS 9 är det som gäller på de gamla akvariemacarna.

Postat
Reason 3.0 kräver G4, så om det är den förstnämnda kommer det inte att funka. Om jag inte minns fel borde du dock kunna köra Reason 1.0 och möjligen 2.0 el. 2.5 på den, men jag har inte systemkraven framför mig. Du kommer dock inte ha särskilt stora möjligheter då processorhastigheten och mängden ram förstås begränsar antalet devicer du kan använda simultant.

Att köra Mac OS X om det är en G3 tycker jag att du kan glömma helt och hållet, det kommer att gå dumlångsamt. Mac OS 9 är det som gäller på de gamla akvariemacarna.

haha!

då har jag en G3.. blir till o skaffa en ny dator helt enkelt... några tipps?

eller kanske ska gå över till en annan tråd.

Tack allihopa för hjälpen!!

Postat

haha!

då har jag en G3.. blir till o skaffa en ny dator helt enkelt... några tipps?

eller kanske ska gå över till en annan tråd.

Tack allihopa för hjälpen!!

Mac mini om du redan har skärm och tangentbord samt blygsamma krav annars är ju en ny iMac väldigt prisvärd och stark.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.