Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ni som hört mina inspelningar kanske lagt mÀrke till att det Àr lite brus i bakgrunden som kommer frÄn sÄng-micken.

Det hÀr beror inte pÄ att rummet Àr sÀrskilt dÄligt dÀmpat eller isolerat utan snarare pÄ att nÀr man krÀmar pÄ med lite efterbehandlingscompress nÀr man mixar sÄ uppstÄr ett brus i sÄng-spÄret, dÀr jag inte sjunger alltsÄ.

Det hÀr finns det vÀl nÄgon plug eller inbyggd funktion som kan fixa, dvs ta bort alla tysta partier - eller ska jag göra pÄ nÄt annat sÀtt tycker ni?

🙁😄đŸ˜Č

Annons
Postat

Du ska ha en Gate före kompressorn. Finns nog i varenda litet musikprogram gjort efter Är 2000 skulle jag tro

Postat

Före kompressorn, hur menar du dÄ? "Samtidigt" Àr det som slÄr mig. Jag anvÀnder bara Cubases medhÀngande funktioner.

Pratar jag i mössa för nattbruk nu?

Postat

Har ingen koll pĂ„ cubase, men jag antar att det liksom finns en slinga med plugins som ligger i en serie efter varandra. Innan du klickar fram kompressorn sĂ„ ska du ha en gate.. fan! NÅN MED CUBASE!! HjĂ€lp honom!! Har ju ingen aning om hur dedĂ€r programmer ser ut.. 😉

Postat

Ehh. VSTs Ă€r "parallellkopplade" och inte "seriekopplade" i Cubase, vad jag vet. Man lĂ€gger dem bara ovanpĂ„ varandra. Eller gĂ„r det att göra pĂ„ annat sĂ€tt?? 😉

Postat

det Àr lÄter jÀkligt konstigt.. SÄ signalen delas ut till alla pluggar och mixas sen ihop?? DÄ missar man ju otroligt mycke nÀr man ska mixa om det inte gÄr att lÀgga dom i serie (som t ex gate och sen kompressor).. eller EQ och sen kompressor.. osv osv osv..

Postat

Om du anvĂ€nder Cubase SL/SX dĂ„ har du Autogate inne i Dynamics som du hittar i fliken inserts, dĂ€r finns Ă€ven Limiter. Lycka till. 😉

mvh:Zando

Postat (redigerat)
Nej, herregud. SÄ galet KAN det ju bara inte vara. Det lilla jag har kört Cubase fick jag intrycket av att det funkade precis som i Sonar som jag Àr van vid. Man har en effektKEDJA. De ligger efter varandra med andra ord. Det som Àr lite pinsamt med Cubase Àr att man inte kan flytta om ordningen pÄ dem... fniss.

Hmm. Jag har aldrig tĂ€nkt pĂ„ det faktiskt, men det Ă€r ju sant att Inserts Ă€r numrerade i Cubase SX vilket tyder pĂ„ att de Ă€r seriekopplade. Men som du sĂ€ger kan man inte flytta om dem. Inte utan att behöva göra om dess instĂ€llningar iaf. 😉

edit: det Ă€r fördelen med att vara rookie, dĂ„ lĂ€r man sig hela tiden nya grejor... 🙂

Redigerat av hackeman
Postat
jösses

hur mÄnga ljudingenjörer krÀvs det igentligen

för att kratta till ett ljudspÄr ?

😉 hahaha.. Ja vafan hĂ„ller man pĂ„ med egentligen...

Postat
jösses

hur mÄnga ljudingenjörer krÀvs det igentligen

för att kratta till ett ljudspÄr ?

C:a 28 st. En som hĂ„ller i krattan och 27 st som tycker till. 😉

Postat
vad gör plus och minus dÀr ?

flyttar markerad öh... mojÀng ?

Expand och Collapse. Precis som i Windows Explorer fast flikar istĂ€llet. 😉

Postat

för att klargöra:

En gate kÀnner av volymen pÄ spÄret och Àr den under ett instÀllt tröskelvÀrde sÄ nollstÀlls volymen helt. Man sÀtter compressorn efter gaten för att dÄ finns det inget brus att förstÀrka mellan fraserna. Bruset medan man sjunger försvinner inte dock (om man nu inte skulle ha en superavancerad gate som analyserar brusets komponenter och filtrerar bort de under sÄngen ocksÄ).

Postat

Tack vÀnner! Om ni hör nÄt brus frÄn mig i framtiden efter detta sÄ fÄr ni vÀl slÀnga en gammal cykel pÄ mig.

Postat
Tack vÀnner! Om ni hör nÄt brus frÄn mig i framtiden efter detta sÄ fÄr ni vÀl slÀnga en gammal cykel pÄ mig.

bike1z.gif

De Àr sÄ förbannat svÄra att fÄ tag pÄ nuförtiden. Tillika svÄra att kasta över Internet.

Postat

Hackeman kastar cykeln innan för att vara pĂ„ den sĂ€kra sidan... 😉

Hamma-G:Kör du med "hÄrd-kompressor" efter micken? eller Àr allt i datorn?

Postat (redigerat)
Ska ni köra Gate och kompressor ihop ska gaten ligga sist

annars fÄr ni inte vÀck bruset.  :rolleyes:

NĂ€... nu tror jag att du har fel.

Bruset finns ju kvar pÄ partierna med sÄng, men gaten tystar helt dÀr volymen hamnar under en viss nivÄ. Den fungerar likadant oavsett om du komprimerar först eller sist.

Gate Àr dock inte nÄgot man vÀnder sig till i första hand nÀr det gÀller brusreducering. Det viktigaste Àr att ha lÄgt brus redan vid inspelningen.

Edit: om man dÀremot lÀgger pÄ reverb eller sÄ, sÄ gör man det normalt sett efter gaten (sÄvida man inte Àr ute efter avhuggna reverb etc.)

Redigerat av Andreas L
Postat
Hamma-G:Kör du med "hÄrd-kompressor" efter micken? eller Àr allt i datorn?

Demonen, jag kör bara med soft compressor, i.e. Cubase inbyggda.

Jucklade lite med gate, reverb och compressor igÄr och jag tror jag börjar haja hur det funkar. Det hÀr skulle man uppenbarligen behöva en grundkurs i nÄn gÄng! :rolleyes: Men nu förstÄr jag principen och lyckas fÄ bort den vÀsnande tystnaden precis som jag ville.

Hacke: Aj! crash.gif

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.