Jump to content
Annons

fel i reason


depp

Recommended Posts

ibland när jag spelar upp en låt så stannas allt upp och så komemr det en ruta där det står "computer to slow to play song.... please optimize the song (see the documentation). the song can still be exportet as an audio file. Audio is re-enabled by pressing play or stop."

Det är jävligt störande när man håller på och ändrar grejer under tiden man spelar upp låten och sen helt plötsligt kommer den här grejen upp.. och jag ahr ingen aning om vad den text rutan betyder så hjälp hade vart schysst

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Din dator är helt enkelt för klen! Hände mig förut när jag körde reason på en dator med bara 256 mb minne. (kan ju även vara att processorn är för långsam) Vad har du för specifikationer på datorn?

Du kan fortfarande exportera låten som en ljudfil, och allt låter som det ska i den ljudfilen! Alltså när du spelar in i reason så kan du muta några ljudkanaler som du för tillfället inte behöver lyssna på, och sen när du spelat in allt så kan du ta bort mute på kanalerna, exportera filen och lyssna på den i något ljuduppspelningsprogram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Problemet är att det ibland inte ens hjälper att muta kanaler eftersom bara det faktum att du har alla devicer uppladdade kan slöa ner datorn. Om inte Jejjes tips fungerar så rekomenderar jag att du höjer buffer sizen eller stuvar om lite i racket. Kopplar du till exempel dina effekter via mixerbordet så att du kan använda samma effekt på flera olika spår eller kör du insereffekter rakt av på varje instrument? Det förra rekomenderas starkt om du vill spara på datorkraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Om du listar vad du sitter på för hårdvara och programvara så blir det lättare att tala om var det brister - ett ganska vanligt problem som ger just det felet med Reason är t.ex. att man sitter på en laptop med för långsam hårddisk...

=/

Det är sjukt tråkigt att ha för långsam dator, men om du listar din setup här så kan säkert någon tala om precis var problemet är eller eliminera det som möjligt problem.

Lycka till!

Hälsningar,

Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

min dator är en intel pentium 4 CPU, 2.80GHz

512MB RAM

Jag har andvänt reason i några månader nu men det är först nu det har börjat hända, kan det inet vara att min dator har för jävla mycket skit som segar ner allt?

hmmm, möjligtsvis att du borde skaffa dig 1 gig minne!

Det är inte så att den låten du jobbar med nu i reason har en jäkla massa effekter och instrument? (Mer än dem som du gjort innan)

Kan ju vara idé att försöka "rensa upp" i datorn också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jejje

min dator har rätt många gig i datorn...

Jo den låten jag håller på med nu ha rätt mycket effekter.

Sen så håller jag på och rensar min dator för tillfället, för nu på den senaste veckan har den fuckat sig som fan....

Link to comment
Dela på andra sajter

min dator är en intel pentium 4 CPU, 2.80GHz

512MB RAM

Jag har andvänt reason i några månader nu men det är först nu det har börjat hända, kan det inet vara att min dator har för jävla mycket skit som segar ner allt?

hmmm, möjligtsvis att du borde skaffa dig 1 gig minne!

Det är inte så att den låten du jobbar med nu i reason har en jäkla massa effekter och instrument? (Mer än dem som du gjort innan)

Kan ju vara idé att försöka "rensa upp" i datorn också!

Handlar nog också en del om hur "effektiva" hans låtar är. och rensning. minnet tror jag inte är problem eller datorn i sig öht.

Jag lyckas göra låtar på min 654mhz adm athlon med 320 i ram. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jejje

min dator har rätt många gig i datorn...

Jo den låten jag håller på med nu ha rätt mycket effekter.

Sen så håller jag på och rensar min dator för tillfället, för nu på den senaste veckan har den fuckat sig som fan....

Jag menade alltså att du bör uppgradera från 512 mb till 1 gig RAM!

Gjorde det själv och det blev betydligt bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

512MB RAM
hmmm, möjligtsvis att du borde skaffa dig 1 gig minne!
min dator har rätt många gig i datorn...

😆

Edit: För övrigt är ju ramfrågan viktigast om man använder många samplade instrument i typ NN-XT. Om man fyller racket med Subtractors och Malströms är det snarare CPU:n som går ner för räkning.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

min dator är en intel pentium 4 CPU, 2.80GHz

512MB RAM

Jag har andvänt reason i några månader nu men det är först nu det har börjat hända, kan det inet vara att min dator har för jävla mycket skit som segar ner allt?

hmmm, möjligtsvis att du borde skaffa dig 1 gig minne!

Det är inte så att den låten du jobbar med nu i reason har en jäkla massa effekter och instrument? (Mer än dem som du gjort innan)

Kan ju vara idé att försöka "rensa upp" i datorn också!

Handlar nog också en del om hur "effektiva" hans låtar är. och rensning. minnet tror jag inte är problem eller datorn i sig öht.

Jag lyckas göra låtar på min 654mhz adm athlon med 320 i ram. 😆

Hur fan lyckas du med det?

Minimalism regerar eller? 😆

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

min dator är en intel pentium 4 CPU, 2.80GHz

512MB RAM

Jag har andvänt reason i några månader nu men det är först nu det har börjat hända, kan det inet vara att min dator har för jävla mycket skit som segar ner allt?

hmmm, möjligtsvis att du borde skaffa dig 1 gig minne!

Det är inte så att den låten du jobbar med nu i reason har en jäkla massa effekter och instrument? (Mer än dem som du gjort innan)

Kan ju vara idé att försöka "rensa upp" i datorn också!

Handlar nog också en del om hur "effektiva" hans låtar är. och rensning. minnet tror jag inte är problem eller datorn i sig öht.

Jag lyckas göra låtar på min 654mhz adm athlon med 320 i ram. 😆

Hur fan lyckas du med det?

Minimalism regerar eller? 😛

jag har en dator som jag stoppat i reason i, är 633mHz CPU, och 256 RAM, det funkar galant, om man kör snålt..

men ja.. minimalism regerar!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar också få problemet att datorn börjar slöa sig efter ett tag! Vet inte hur många gånger jag formaterat skiten! Borde väl egentligen skaffa sig en separat musikdator som inte är uppkopplad till Internet.

Eller en Mac 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar också få problemet att datorn börjar slöa sig efter ett tag! Vet inte hur många gånger jag formaterat skiten! Borde väl egentligen skaffa sig en separat musikdator som inte är uppkopplad till Internet.

Eller en Mac 😆😆

WORD!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar också få problemet att datorn börjar slöa sig efter ett tag! Vet inte hur många gånger jag formaterat skiten! Borde väl egentligen skaffa sig en separat musikdator som inte är uppkopplad till Internet.

Eller en Mac 😆😆

Har faktiskt funderat på det! Men de har ju varit ganska dyra om man jämför med PC, men nu har de väl blivit lite billigare har jag hört?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de har ju varit ganska dyra om man jämför med PC, men nu har de väl blivit lite billigare har jag hört?

Ja, det har du 😕

Ja, av dig, men jag vill helst höra det från någon säker källa också 😕

Det har de!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de har ju varit ganska dyra om man jämför med PC, men nu har de väl blivit lite billigare har jag hört?

Ja, det har du 😕

Ja, av dig, men jag vill helst höra det från någon säker källa också 😕

Det har de!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan lyckas du med det?

Minimalism regerar eller? 😕

Pazo (han får rätta mig om jag har fel) använder mest Malstörms och sitter och skruvar till olika ljud till oigenkännlighet. Då krävs det inte så mycket ram.

hähä.. Näää Använder Dr.Rex och Redrum mer. Sen subtractorn och NN-XT används lika mkt som malström.

Jag har helt enkelt blivit tvungen att göra låtar väldigt optimala i reason 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Du bör kunna lösa ditt problem med hjälp av inställningarna.

Öppna reason

Edit -> Preferences -> Miscellaneous -> CPU Usage Limit -> NONE

Skulle då detta inte funka, så kan du ju alltid prodda i 22 och när det är dags för lyssning så ändrar du tillbaka sample raten till 44 och gör en export, och hoppas på att gud inte har varit elak mot dig =)

Lycka till,

//Matte

Redigerat av YöApina
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...