Jump to content
Annons

Söker ljudkort med låg latancy

Recommended Posts

Haddock (oregistrerad)
Postat

Idag använder jag mig av ljudkortet: EMU 0404. Anledningen är att jag tycker om dess AD/DA-omvandlare, låga brus och låga latency (20ms)

Trots detta vill jag ha mindre latency än vad jag har idag. Vad finns det för alternativ för mig som vill ha bra AD/DA, lågt brus och ännu lägre latency, utan att belasta datorn?

Annons
Postat

Nog ska väl du kunna köra bra mycket lägre än 20ms med ditt nuvarande?!?

Det låter ju jättehögt för att ett sådant ljudkort 😉

Postat

Det beror ju på hur många analoga I/O du behöver - men ett förslag är RME HDSP9632, som är grymt bra - och kan i gynnsamma fall komma ner till 1.5 eller 3ms latency. Köper du ett sådant så behöver du förmodligen inte byta ljudkort på många år. 😉

Sedan beror det också på hur du använder det. Om du inte använder effekterna i Cubase (eller vilket program du nu använder) under inspelning, så finns Total Mix (en DSP-mixer/router inbyggd i ljudkortet), som ge dig möjlighet att vara helt utan latency i monitorlyssningen när du spelar in sång. När du spelar in midi, så kommer du däremot aldrig ifrån latency om du spelar upp med ljud från VSTi...

Vilken latency du verkligen klarar, beror både på hur kraftig datorn är och på hur många spår och pluggar du kör, så om du kör många spår, måste du kanske upp på 12ms eller något sådant - men det beror som sagt på omständigheterna...

Postat

Jag har ett liadant ljudkort sm du och kör med 2 ms latency. Om man börjar komma upp i många spår får jag ändra latencyn till 4 eller 5 ms. 20 låter alltså väldigt högt!? Vad har du för prestanda på datorn? Kanske den som behöver uppgraderas istället?

Haddock (oregistrerad)
Postat

Datorn som jag kör:

P4 3Ghz, 2GB RAM, Flera hårddiskar och Win XP Pro Servicepack 2.

I datorn har jag även 3st UAD-kort och jag använder mig av Cubase SX 3, brukar komma upp i 40-50 kanaler per produktion.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.