Jump to content
Annons

Asus P5W DH Delux

Recommended Posts

Spectre (oregistrerad)
Postat (redigerat)

mors!

Har just satt ihop mina nya delar och mitt Asus P5W DH Delux moderkort. Jag kör med två Sata diskar, 400 och 350 gig. 400 gigen är C: och sitter på SATA1 men det är lite konstigt för i Windows XP är den bara 127 gig!?, detsamma stod när jag installerade Windows. Är det nån jumper jag missat eller är det någon inställning i BIOS, varför tillgodogör den inte hela hårddiskutrymmet?. Jag kör inte med RAIDinställningarna nu ska jag också säga...nån som har något förslag på detta?

tackar på förhand.

Redigerat av Spectre
Annons
Postat (redigerat)

Hejsan,

jag är inte helt säker men jag tror detta har med windows att göra..

har du en windows som inte har integrerad sp?

om jag inte mins fel så klaradde inte första XP mer än just 127.

annars så har jhu iofs vissa HD jumper setting som stänger av allt över en viss storlek.. så kolla så jumpern inte sitter på något sådant..

om du skulle ha en windows xp utan integrerad sp så rekomenderar jag att du slipstreamar din xp med SP2

http://www.winsupersite.com/showcase/windo..._slipstream.asp

här kan du läsa hur man gör det..

Annars är http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-...ostreamer.shtml

ett yterst bra program som fixar slipstreamen och skapar en ny iso åt dig.

MvH B

Redigerat av Broghard
Spectre (oregistrerad)
Postat

ni är ju bara för bra!, ska kolla igenom detta...låter iofs lite sunkigt att XP inte kan hantera så stora diskar från första början dock :-).

Sen skulle jag också vilja ha något tips om ni har - hur den bästa konfigurationen skulle se ut med mina hårddiskar. Ska erkänna att jag är inte särskilt hemma på RAID eftersom jag aldrig använt det. Det enda jag känner till är något jag hörde för många år sedan att om en hårddisk går sönder så förlorar man all annan information också, när dom är ihopkopplade och funkar som en stor disk, kanske är fel.

Men om man som jag har en SATA2 400gig som ska vara C: och en SATA2 350 som ska vara lagringsdisk samt två vanligt IDE på 400 respektive 80 gig som också ska vara lagring, hur skulle den bästa konfigurationen se ut då tycker du?, jag vill helst inte köra så att flera diskar bildar en stor enhet utan jag vill ha dom som separata enheter, C:, E:, H:, G: osv osv, jag vill ju självklart utnyttja tekniken på moderkortet och det är inte så att jag av princip inte vill köra RAID eftersom det ju finns flera olika sorters RAID-konfiguartioner. Men om jag samtidigt vill utnyttja tekniken och snabbheten i RAID och samtidigt inte riskera något, vilken RAID konfig skulle passa mig bästa då. Jag har läst om de olika RAID-alternativen men jag vet inte riktigt vilken som passar mig bäst.

Jätte tack på förhand om du har något tips om detta för ett ASUS P5W DH Delux-moderkort!, vet att sådana här posts är lite jobbiga att svara på, mycket som ska klargöras men jag är verkligen i behov av lite tips.

Postat
låter iofs lite sunkigt att XP inte kan hantera så stora diskar från första början dock :-)

XP kom iofs 2001 och det har hunnit hända mycket sedan dess 😉

Tur för dig att du har ett BIOS som kan köra SATA-disken som om den vore en IDE. 😄 Annars hade du behövt lägga SATA-drivrutiner på diskett eller slipstreama in dem också.

Postat
ni är ju bara för bra!, ska kolla igenom detta...låter iofs lite sunkigt att XP inte kan hantera så stora diskar från första början dock :-).

De XP-skivor man köper i dag, är det inga problem med, eftersom de innehåller det nödvändiga SP2... :rolleyes:

Spectre (oregistrerad)
Postat

ok...jag verkar ha löst problemet med det försvunna HD-utrymmet, gjorde en ny XP-skiva med SP2 inkluderat så funkade det, nu visas hela utrymmet på diskarna.

Men en konstig grej. Jag kör nu AHCI under IDE-Configurations i BIOS, var tvungen att göra en SATA-diskett och köra den vanliga F6-installationen när XP höll på att installeras. MEN - mina två SATA2 diskar som sitter på "SATA1" och "SATA3" kontakten på mitt ASUS P5W DH Deluxe står som third master och slave i BIOS??? - borde dom inte heta Primary?, när jag provar att sätta i en IDE disk som jag har från gamla datorn som jag tänkte ha att lagra grejer på i denna nya dator så dyker däremot DEN upp som primary master, jag förstår ingenting, den borde ju ligga som third eller liknande, dom två SATA2 diskarna är ju dom jag har XP på samt min nya lagringsdisk, dom vill jag ju ha som primära, vad göra någon som har tips?

tack på förhand.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.