Jump to content
Annons

Skillnader mellan SX3 och SL3


surikatmamma

Recommended Posts

Halloj, först och främst vill jag bara för att slippa frågor erkänna att jag länge har kört på ett crackat cubase sx3. Men för en tid sen började jag fundera över att göra min studio helt laglig och i samma veva byta till pro tools. Senare kom jag på att det är onödigt att byta program (iaf i dagsläget) eftersom det ju är cubase jag kan. Så jag funtar på att köpa mig SL3, på grund av att SX är så sjukt dyrt.

På hemsidan kan man läsa att den i stort sett enda skillnaden mellan de två är att SX har stöd för surroundmixning (vilket jag inte håller på med) och tydligen har ett notationsprogram (som jag inte ens visste om och därför aldrig använt). Dock känns det som att det borde vara något mer som skiljer, till exempel sämre ljudkvalitet eller någon sorts teknisk begränsning, för att motivera prisskillnaden på runt 5000 spänn.

Så ja, är det någon mer skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ah, där fanns det ju lite mer info, tack! Då vill jag bara reda ut vad vissa grejer är, som SX har men inte SL.

Inplace Editor (MIDI Editing in Project Window)

Kommer jag alltså inte kunna pilla med midin i SL? Låter konstigt isåfall.

Edit: Alltså till exempel flytta inspelade noter eller rita in nya med pennverktyget?

External Instruments

Handlar det om att jag inte kommer kunna skicka midi från cubase till en extern synt?

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Inplace Editor (MIDI Editing in Project Window)

Kommer jag alltså inte kunna pilla med midin i SL? Låter konstigt isåfall.

Edit: Alltså till exempel flytta inspelade noter eller rita in nya med pennverktyget?

Jo då.. Men inte i project fönstret, du kan alltid dubbeklicka på midi och få upp ett eget fönster med midifilerna..

Och det är ju ganska pilligt att pyssla med stora midifiler i project fönstret iallafall...

External Instruments

Handlar det om att jag inte kommer kunna skicka midi från cubase till en extern synt?

Osäker där.. använder inte det själv, jag tror att du kan skicka sysex grejor och sådär men inte bygga upp egna instruments som styr alla parametrar i synthen/externa effekter

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips: Vänta in Cubase 4 Studio som kommer snart.

Är det uppföljare till SX 3 - typ "Cubase SX 4"?

När är releasen planerad?

Så som det verkar är Cubase 4 uppföljare till SX3

Och Cubase 4 studio typ SL??

Nedräkningen har visst börjat:http://www.steinberg.net/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips: Vänta in Cubase 4 Studio som kommer snart.

Är det uppföljare till SX 3 - typ "Cubase SX 4"?

När är releasen planerad?

Så som det verkar är Cubase 4 uppföljare till SX3

Och Cubase 4 studio typ SL??

Nedräkningen har visst börjat:http://www.steinberg.net/

Öh... det där var inte en nedräkning, det var ju en så'n där pryl som brukar stå på psykdoktorns skrivbord (i reklamfilmerna). Eller så bommade jag något... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips: Vänta in Cubase 4 Studio som kommer snart.

Är det uppföljare till SX 3 - typ "Cubase SX 4"?

När är releasen planerad?

Så som det verkar är Cubase 4 uppföljare till SX3

Och Cubase 4 studio typ SL??

Nedräkningen har visst börjat:http://www.steinberg.net/

Öh... det där var inte en nedräkning, det var ju en så'n där pryl som brukar stå på psykdoktorns skrivbord (i reklamfilmerna). Eller så bommade jag något... 😆

Finns en diskusion på cubase forumet stienberg ska visst ge information om nya cubase när alla kulor släppt... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php?showtopic...30entry474818

I den tråden kan vi också ta snacket om Cubase4.

Här är förresten PDF:en som teddawid pratade om.

Jämförelse mellan SE1, SL3 och SX3

Lista över ytterligare skillnader sedan 3.1 [PDF]

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...