Jump to content
Annons

Mastring


szia

Recommended Posts

Hej allihopa, är ny medlem här på forumet, har inte plöjt igenom tidigare artiklar, kanske finns svaret på min fråga där, men jag kör ändå:

Jag arrar, spelar in och mixar i Logic, och jag har inte brytt mig särdeles mycket om mastring. Kan detta göras i logic med dess pluggar, eller är det rekommenderat att köpa något slags mastringsprogram till detta? Har inte den budgeten att jag för närvarande kan skicka låtar på mastring, utan vill göra det själv. Tänkte bli förmögen på min musik först! java script:emoticon('😄')

Har ganska bra koll på mixning men inte mastring. Har kollat lite på BIAS peak, och det verkar vara ett mac-mastringsprog. Men helst håller jag mig ju till logic om det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Logic går skitbra att mastera i!

Bara lägga in låtarna på varsitt spår så kan man lyssna igenom hela albumet på en gång, det går ju inte i tex t-racks. Så tycker jag det är bekvämt att göra, man hör ju att alla låtar ligger i jämn nivå då. Fast logic pluggarna tycker jag inte duger (har logic audio 6.3) kompressorn funkar, men jag har ingen limiter och eqn kan duga ifall man inte ska göra så mycket, men jag föredrar att använda nån annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nog inte vara något större problem att köra sina egna masteringar i Logic. Det som kan vara det svåraste är ju kunskapen att göra det så det blir bra. Många brukar rekommendera denna pdf: OzoneMasteringGuide.PDF som går igenom mastering på ett sätt som går att applicera på många olika pluggar även ifall upphovsmannen är produktspecifik.

Annars så finns det mycket information denna tråd om mastering.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, en majoritet för alltså, va bra.

Precis, då är det mer en fråga hur jag skall mastra på bästa sätt, frånsett att jag ser till att nivåerna är lika.

Tack jag skall kolla mastringslänkarna.

Men jag har Logic Pro, uppdaterad i vintras, så då betyder det väl att jag har waveburner. Oj, måste kolla detta. Hm hm....

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg in en Ad-limiter, (finns i Logic)

Hård musik, ställ den på soft!

Lugn musik, Medium

Bounca ned..

sedan kan du köra Wave Hammer i Sound Forge. =)

Och sedan har du fått en duglig mastering..

Ej att förglömma.. Du kommer förmodligen aldrig att få till en mastering som är i klass med kända artisters Sound/album..

För dom skivorna har gått igenom, mkt dyra masterings prylar! 🙂

Good Luck!

Hygglo 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer förmodligen aldrig att få till en mastering som är i klass med kända artisters Sound/album..

För dom skivorna har gått igenom, mkt dyra masterings prylar! blink.gif

Och varför skulle man inte kunna det.Det är mer dina öron och din lyssning som avgör om masteringen blir bra än " mkt dyra masterings prylar "

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Och varför skulle man inte kunna det.Det är mer dina öron och din lyssning som avgör om masteringen blir bra än " mkt dyra masterings prylar "

En liten analogi: Man kan göra ett dataprogram genom att skriva in 0:or och 1:or direkt på hårdskivan, men det är lättare och framförallt sannolikare att man lyckas med en proper IDE.

(Det betyder inte att man skall låta bli att pyssla med det hemma, man skall bara förstå vad man kan förvänta sig!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ej att förglömma.. Du kommer förmodligen aldrig att få till en mastering som är i klass med kända artisters Sound/album..

För dom skivorna har gått igenom, mkt dyra masterings prylar! 

inte bara dyra prylar kanske, utan duktiga ljudtekniker med grym

erfarenhet och schyssta lyssningsrum...

skulle nog vilja påstå att utan erfarenhet och bra lyssnings miljö så är det svårt att få till en schysst universell master... men man kan göra väldigt mycket själv som kan låta väldigt bra..

szia - kolla upp nåt bra FFT filter... en bra multiband kompressor

en dynamisk EQ, och nån skön limiter, jag diggar blue tubes limiter.

även lite distortion kan ge värme och rör pluggar oxå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat runt lite på länkarna, och det verkar ju vara en hel hel del i kunna använda redskapen på rätt sätt, snarare än att faktiskt ha de där dyra prylarna. Det är säkert 10 gånger lättare att få till bra ljud med bra grejer, men nog hänger det mcyket på kunskaperna.

Nu utvecklar man ju hörseln efter hand, det har jag sannerligen märkt, och det jag tyckte lät helt OK ljudmässigt för ca 5 år sen då jag satt med cubase på min gamla pc och hade en ganska uschlig jvc-mic och små högtalare...ja vad skall jag säga...jag har hört bättre ljudkvalitet...

Så jag borde väl kunna lista ut en hel del med hjälp av goda råd och spetsade öron ändå...utan dyrprylar...Typ: jag har inte större budget just nu så jag får använda det jag har.

Men jag använder Logic Pro 7 och nya logicpluggar, och där är det limitrar och multibandscompressorer och annat som jag tycker låter bra. Så jag ska förkovra mig i lite litteratur och experimentera lite.

Däremot vet jag inte vad FFT filter är. Någon som kan förklara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Logics AD-limiter låter faktiskt ganska illa, det är inget att använda för att få en bra master.

PSP vintagewarmer som limiter är många gånger bättre, pröva den, då rör du aldrig ADlimitern igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett FFT filter är nåt som jag inte kan förklara, det är rena grekiskan för mig, det ända jag vet är att det är ett mkt exakt filter, du kan göra mkt fina justeringar med det...

mkt bra för att dämpa vissa frekvens-band utan att andra frekvenser blir lidande, därav att det är exakt... adobe audition har ett fint FFT filter.. eftersom att låga frekvenser stjälv mkt bandbred så är det bra att skära av lite dessa, utan att förstöra djupet i låten såklart och på så sätt kunna höjja volymen lite mer... nu förtiden när allt ska låta så högt som möjligt så är det ju bra 😉 hehe

kanske något ljushuvud 🙂 kan förklara så vi förstår....

men läs detta om du har lust, och förklara för mig sen

http://grus.berkeley.edu/~jrg/ngst/fft/fft.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...