Jump to content
Annons

Orkestersampling och ett bra program därtill!


Funkificator (oregistrerad)

Recommended Posts

Funkificator (oregistrerad)

Hej!

Spritt ny på forumet, men spelar bland annat trombon och lite sånt. Komponerade lite förr, tröttnade, men har fått nytändning, men behöver BRA ljud!

Har en roland xp-50. De ljuden har man tröttnat på... ni förstår nog.

Dock så kan man ju styra lite "riktiga" ljud med den...samplingar.

Har aldrig grejat med samplingar förut, utan endast kört på min roland och sen en gaaaammal cubase som bara registrerar noterna....

Gillar symfonisk musik, och vill ha bra orkesterljud (hel symfoniorkester)

Tips?

Ett bra program att hålla på med? Tips mottages VARMT!

Det får gärna vara enkelt upplagt, så man bara mosar in ljuden o kör... =)

Har ett nytt SB X-Fi platinum, samt en AMD 64 3500+, 2 gig ram, och 160 gig HD

Thank you musiclovers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Orkesterljudbibliotek finns det flera att välja bland, så det beror lite på din budget vad du ska titta närmare på... 🙂

Några som jag kommer på just nu:

EastWest Quantum Leap Symphony Orchestra (EWQLSO) Silver, Gold eller Platinum

Garritan Personal Orchestra (GPO)

Steinberg HALion Symphony Orchestra

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkificator (oregistrerad)

Härligt!

Vilket/vilka program använder man dessa i?

Jag är som sagt grön på detta....

Får gärna vara ganska enkelt men funtkionellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

EastWest och Garritan använder en specialversion av Native Instrument's Kontakt, medan Steinberg använder sitt HALion som motor, så de jag nämnde är alltså ljudbibliotek där det ingår en player som fungerar i de flesta sequencerprogram. Själv kör jag Cubase SX3 och både EastWest Silver och Gold, samt GPO. GPO är lite torrare och lite mer klassisk orkester, medan EastWest är lite mer med draging åt filmmusikhållet i soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkificator (oregistrerad)

Verkar lite klurigt allt detta...

Men med ett sånt paket så väljer man alltså instrument i cubase precis som man gör på sin synth, o sen är det bara att klanka på midi-keyboardet?

Men om man har cubase sx 2.0 funkar dessa då? När man installerar, integreras de i cubase med lämplig "motor"??

Som sagt, har inte koll på detta. Vill bara att skiten ska funka haha

Link to comment
Dela på andra sajter

De instrument som Claes praatr om är vst:ier d v s de är vst instrument så de fungerar bra med Cubase sx2. Man installerar dem och kör dem i Cubase, kopplar in och klinkar precis som du säger. Med Giga får man köra dem via rewire eftersom de inte är i vst-format. Det är naturligtvis lättast att köra ett enkelt vst:i Ju dyrare och större bibliotek detso mer krävs av användaren i form av att lära sig programmet. DEt beror på både din tid och dina pengar. I gengäld (stavas det så?) så låter det mycket mer naturtroget, du kan göra bättre legato o s v. Allt beror på vilken kvalité du är ute efter. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

De instrument som Claes praatr om är vst:ier d v s de är vst instrument så de fungerar bra med Cubase sx2. Man installerar dem och kör dem i Cubase, kopplar in och klinkar precis som du säger. Med Giga får man köra dem via rewire eftersom de inte är i vst-format. Det är naturligtvis lättast att köra ett enkelt vst:i Ju dyrare och större bibliotek detso mer krävs av användaren i form av att lära sig programmet. DEt beror på både din tid och dina pengar. I gengäld (stavas det så?) så låter det mycket mer naturtroget, du kan göra bättre legato o s v. Allt beror på vilken kvalité du är ute efter. 😲

De bättre ljudbiblioteken kräver också mer av datorn - och av plånboken... EWQLSO Platinum ligger på ca 30000:-... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De instrument som Claes praatr om är vst:ier d v s de är vst instrument så de fungerar bra med Cubase sx2. Man installerar dem och kör dem i Cubase, kopplar in och klinkar precis som du säger. Med Giga får man köra dem via rewire eftersom de inte är i vst-format.  Det är naturligtvis lättast att köra ett enkelt vst:i Ju dyrare och större bibliotek detso mer krävs av användaren i form av att lära sig programmet. DEt beror på både din tid och dina pengar. I gengäld (stavas det så?) så låter det mycket mer naturtroget, du kan göra bättre legato o s v. Allt beror på vilken kvalité du är ute efter.  😲

De bättre ljudbiblioteken kräver också mer av datorn - och av plånboken... EWQLSO Platinum ligger på ca 30000:-... 🙂

Tänkte faktiskt precis fråga vad EWQLSO kostade. Men shit!! Låter det så bra att det är vart det priset!!

Hehe, det får nog bli något lite billigare.

Vad ligger Gold och Silver på i pris och vad skiljer dom åt?

Link to comment
Dela på andra sajter

De instrument som Claes praatr om är vst:ier d v s de är vst instrument så de fungerar bra med Cubase sx2. Man installerar dem och kör dem i Cubase, kopplar in och klinkar precis som du säger. Med Giga får man köra dem via rewire eftersom de inte är i vst-format.  Det är naturligtvis lättast att köra ett enkelt vst:i Ju dyrare och större bibliotek detso mer krävs av användaren i form av att lära sig programmet. DEt beror på både din tid och dina pengar. I gengäld (stavas det så?) så låter det mycket mer naturtroget, du kan göra bättre legato o s v. Allt beror på vilken kvalité du är ute efter.  😲

De bättre ljudbiblioteken kräver också mer av datorn - och av plånboken... EWQLSO Platinum ligger på ca 30000:-... 🙂

Hm, EWQLSO Platinum kostar väl cirka 15000? Det är bundeln som går lös på c:a 30.000... men du kanske menar att XP är oumbärligt?

Funkificator: Om du är student så kan du få rabatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

De instrument som Claes praatr om är vst:ier d v s de är vst instrument så de fungerar bra med Cubase sx2. Man installerar dem och kör dem i Cubase, kopplar in och klinkar precis som du säger. Med Giga får man köra dem via rewire eftersom de inte är i vst-format.  Det är naturligtvis lättast att köra ett enkelt vst:i Ju dyrare och större bibliotek detso mer krävs av användaren i form av att lära sig programmet. DEt beror på både din tid och dina pengar. I gengäld (stavas det så?) så låter det mycket mer naturtroget, du kan göra bättre legato o s v. Allt beror på vilken kvalité du är ute efter.  🙂

De bättre ljudbiblioteken kräver också mer av datorn - och av plånboken... EWQLSO Platinum ligger på ca 30000:-... 🙂

Hm, EWQLSO Platinum kostar väl cirka 15000? Det är bundeln som går lös på c:a 30.000... men du kanske menar att XP är oumbärligt?

Funkificator: Om du är student så kan du få rabatt.

Nej - det är helt ok med Platinum för 15000:- också - men det finns ju mer variationer i XP-biblioteket, så vill man ha det så perfekt som möjligt, så är det det som gäller... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkificator (oregistrerad)

Ojoj... det är massor med pengar det.....

Att våldta plånboken får vänta tills jag matchar den prisnivån....

Har dock pulat lite med nån lite äldre cubase jag hittade på nån skiva.

Fick ljud i eländet, och att den fattade vad min Roland XP-50 sa åt den.

Jag hade dock en fruktansvärd latency på input: 100 : output: 700.

Det lät inte klokt när jag fick igång nåt inbyggt vst-instrument...

Efter lite rotande på detta eminenta forum, läste jag om ASIO4ALL, och efter installation av dessa, och byte av ASIO i cubase, fick jag en latens på 13ms (in/ut)

Sen skulle man ändra buffer size. Den var på ca 500 först (13 ms latens)

Sen så ändrade jag den succesivt till 72 och har då latens på 3ms (in/ut).

Det knäpper inte i ljudet då. Är detta en godtagbar latens? Vilket buffervärde ska man inte gå under??

Jag spelar ju med min dator också. ASIO-drivaren (ASIO4ALL) har väl inget med spelljud att göra? Den sabbar väl inte övrig funktion hos X-Fi?

Till sist: Tack till alla som svarar och är kunniga!

Jag är mycket sugen på att höra ett smakprov på en låtsnutt skapad av "dyra" samplingar, typ de ni pratat om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkificator (oregistrerad)

Det där lät sjukt bra... fy helvete....

Spelföretag osv måste ju kunna spara massor på att skapa musiken på detta sätt... Trodde faktiskt inte att det var så bra grejer.

Gustav Holst svit "planeterna" har jag spelat själv ett par gånger, och måste säga att det lät otroligt. Jag trodde att man enklare skulle märka att det var "datorljud"....

Tur att man inte satsade på att bli musiker hahah!!

Men vad tror ni om mina frågor angående buffer size mm??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Om man köper Kontakt 2 (vilket jag nödgats göra) så får man med en bantad version av vsl-biblioteket som kan duga till att börja med... man kan ju f.ö också köpa en volym åt gången av EWQLSO så får man ta det pö om pö.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Kampanjen finns även på hemmaplan hos alla ÅF: http://www.fitzpatrick.se/nyhet-ew.html 😉

Vad bra, trodde Eastwest var såna lymmlar som bara hade kampanjerna från sig själva... kan ju vara bra om de lokala aktörerna får lite omsättning också! =) Det var ju knappt ngn prisskillnad. Skall det där vara pris i butik eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kampanjen finns även på hemmaplan hos alla ÅF: http://www.fitzpatrick.se/nyhet-ew.html  😉

Vad bra, trodde Eastwest var såna lymmlar som bara hade kampanjerna från sig själva... kan ju vara bra om de lokala aktörerna får lite omsättning också! =) Det var ju knappt ngn prisskillnad. Skall det där vara pris i butik eller?

Jäpp - pris i butik inkl moms. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kampanjen finns även på hemmaplan hos alla ÅF: http://www.fitzpatrick.se/nyhet-ew.html  😉

Vad bra, trodde Eastwest var såna lymmlar som bara hade kampanjerna från sig själva... kan ju vara bra om de lokala aktörerna får lite omsättning också! =) Det var ju knappt ngn prisskillnad. Skall det där vara pris i butik eller?

Jäpp - pris i butik inkl moms. 😉

Strålande, då kan jag slösa ännu mer i min favvo-butik! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...