lux (oregistrerad) Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 Hej. Jag tänker, likt många andra här 😎 , börja spela in lite hemma och ber om råd. Jag har sökt i arkivet och funnit följande tips: Studiopaket: http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=...exp=&info=11621 + Cubase En relativt vettig dator har jag redan men det nuvarande ljudkortet duger inte. Något mer som ni rekommenderar så här till att akutbörja med? Jag behöver egentligen inte kunna spela in många kanaler samtidigt - det räcker att kunna mixa efteråt. Anledningen är att jag huvudsakligen kommer att fippla själv och trummr etc kommer troligen att vara digitala i alla fall. Musiken kommer dels att vara experimentell industri(noise, dels mer åt det "traditionella" synthhållet, m a o bör jag kunna spela in vanlig sång och lite traditionella instrument men också diverse "egna" ljud från hushållsmaskiner och gudvetvad. Jag behöver i det senasre sammanhanget också tips på någon sorts bärbar inspelningsutrustning i hyggligt billig klass så att jag kan sampla diverse ljud ute på stan etc. Så, några råd till en nybörjare som i ärlighetens namn bara begriper strax under hälften av alla termer på produktbeskrivningarna...
android Postat 4 september 2006 Postat 4 september 2006 (redigerat) Med det där paketet kan du bara spela in en sak åt gången. -Ljudkortet har ju 2 ingångar, men preampen är mono. Iofs tvivlar jag på att du behöver fler ingångar, det räcker ju med en mick för att spela in det mesta. Har du däremot hårdvarusynthar du tänker använda i musiken skulle jag nästan snarare rekommendera en liten mixer istället för preampen. Då får du dels mickförstärkning och dels möjlighet att enkelt fixa lyssning (och inspelning) från syntharna och datorn. När det gäller bärbar inspelningsmojäng, verkar det sjukt nog fortfarande vara minidisc som gäller... Jag har själv samma funderingar, och förutom just MD så finns det ytterst få apparater som har mick-ingång som inte kostar skjortan. Redigerat 4 september 2006 av android
android Postat 4 september 2006 Postat 4 september 2006 PS. Många använder även vanliga enkla ljudkort för att göra musik med hjälp av andra drivrutiner... Leta efter kx eller asio4all. -Kan ju vara ett alternativ såhär i början, men ett "riktigt" ljudkort som t.ex. Juli@ är absolut att rekommendera!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.