CrazyCow Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 Hej! Är intresserad av att mixa lite låtar med hjälp av datorn men undrar om någon vet hur man kan lyssna på en låt i högtalarna samtidigt som man spelar en annan låt i hörlurarna? Har ett ljudkort med både digital utgång och utgång för hörlurar.
Christoffer Bergfors Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 Du glömde berätta vad det är för kort...
CrazyCow Postat 2 september 2006 Trådstartare Postat 2 september 2006 Det är ett SigmaTel High Definition Audio card och datorn jag använder är en bärbar Sony Vaio AR11 B.
Florian le Sage Postat 2 september 2006 Postat 2 september 2006 vaddå-ska du mixa en låt i högt. samtidigt som du hör en annan i lurarna...så skrev du och det låter skruvat i mina öron 😮🙂😆 e väl klart att det låter olika i de båda olika ljudåtergivarna...lär sig att förstå skillnaden för att förstå likheterna... 😎
CrazyCow Postat 3 september 2006 Trådstartare Postat 3 september 2006 vaddå-ska du mixa en låt i högt. samtidigt som du hör en annan i lurarna...så skrev du och det låter skruvat i mina öron 😮 🙂 😆 e väl klart att det låter olika i de båda olika ljudåtergivarna...lär sig att förstå skillnaden för att förstå likheterna... 😎 Hmm, du får nog läsa inlägget nykter. Förstår inte hur det gick att missuppfatta så totalt. Jag vill alltså lyssna på två låtar samtidigt fast i olika ljudkanaler, en i högtalarna och en i hörlurarna. Vill således separera ljudet från datorn på något sätt, hur är det jag undrar över.
drloop (oregistrerad) Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 Låter som ett DJ problem? Det beror nog både på mjukvara och ljudkort. I DJ forumet kanske någon har koll?
Elof (oregistrerad) Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 vaddå-ska du mixa en låt i högt. samtidigt som du hör en annan i lurarna...så skrev du och det låter skruvat i mina öron 😎 😆 😆 e väl klart att det låter olika i de båda olika ljudåtergivarna...lär sig att förstå skillnaden för att förstå likheterna... 😎 Hmm, du får nog läsa inlägget nykter. Förstår inte hur det gick att missuppfatta så totalt. Jag vill alltså lyssna på två låtar samtidigt fast i olika ljudkanaler, en i högtalarna och en i hörlurarna. Vill således separera ljudet från datorn på något sätt, hur är det jag undrar över. Det är lätt att missuppfatta när du postar i "inspelning" och saken inte har ett dugg med detta att göra. Du vill ju spela upp två olika spår genom två olika utgångar.
Claes Holmerup Postat 3 september 2006 Postat 3 september 2006 De flesta vanliga ljudkort tar automatiskt hörlurs-signalen från någon av utgångarna - oftast kanal 1+2. Har du ett ljudkort med många kanaler, så kan du styra vad som ska till vilka utgångar i de flesta vettiga programvaror... Sedan är ju frågan om du verkligen behöver göra det så krångligt för dig...? Om du ska göra en mix, så kan du ju köra med två stereospår i t ex Cubase SE - och för att mixa dem på rätt ställe, är det ju bara att flytta spåren längs tidslinjen tills det blir rätt. Inget du behöver göra i realtid, alltså.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.