Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu skall ett av mina spÄr spelas Ä en webradio. Jag funderar pÄ om man kanske skall börja sÀtta STIM pÄ sin musik. Har blÀddrat lite pÄ sidan, men som jag fattar det mÄste man gjort minst ett Live frÀmtrÀdande .!?

Hur skall jag göra?

Annons
Postat
Den som komponerat och/eller skrivit text till musik, den som bearbetat musik eller text och musikförlag kan ansöka om anslutning till Stim. För att bli ansluten medlem mÄste man ha haft minst ett musikverk som spelats offentligt eller Àr inspelat och utgivet.

var nog det jag menade.

SÄ alltsÄ om mitt spÄr spelas pÄ en webradio sÄ Àr allt lugnt

Postat (redigerat)

RÀtt, du behöver inte gjort en livespelning. Det rÀcker att nÄgon av dina lÄtar har spelats offentligt, t.ex pÄ en webradiostation.

Problemet hÀr Àr att nÀstan inga webradiostationer rapporterar vad dom spelar, sÄ chansen att du fÄr betalt för spelningen Àr ganska liten. Jag vet inte vilka krav de "kommersiella" webradiostationerna (t.ex Spraydio) har, men vi som driver ideella webradiostationer har inte nÄgot krav att vi ska rapportera vilken musik som spelas. Som kassör i Sveriges Webradioförening har jag diskuterat detta med Stim, vi vill rapportera musiken men Stim vill inte ha nÄgra rapporter.

Vilken station Àr det som ska spela din lÄt?

Redigerat av bakke
Postat
Den som komponerat och/eller skrivit text till musik, den som bearbetat musik eller text och musikförlag kan ansöka om anslutning till Stim. För att bli ansluten medlem mÄste man ha haft minst ett musikverk som spelats offentligt eller Àr inspelat och utgivet.

var nog det jag menade.

SÄ alltsÄ om mitt spÄr spelas pÄ en webradio sÄ Àr allt lugnt

JĂ€pp! SĂ„ kan man absolut tolka det. 😆

TÀnk bara pÄ att om du gÄr med i STIM, sÄ kan du inte lÀngre lÀgga upp din musik pÄ websiter som saknar ramavtal med STIM. Du kan lÀgga din musik pÄ din egen hemsida efter att ha fÄtt tillstÄnd frÄn STIM (tillstÄndet fÄr man utan problem, sÄ det Àr bara en formalitet), men alltsÄ inte pÄ vilka websiter som helst...

Postat
RÀtt, du behöver inte gjort en livespelning. Det rÀcker att nÄgon av dina lÄtar har spelats offentligt, t.ex pÄ en webradiostation.

Problemet hÀr Àr att nÀstan inga webradiostationer rapporterar vad dom spelar, sÄ chansen att du fÄr betalt för spelningen Àr ganska liten. Jag vet inte vilka krav de "kommersiella" webradiostationerna (t.ex Spraydio) har, men vi som driver ideella webradiostationer har inte nÄgot krav att vi ska rapportera vilken musik som spelas. Som kassör i Sveriges Webradioförening har jag diskuterat detta med Stim, vi vill rapportera musiken men Stim vill inte ha nÄgra rapporter.

okey. Det Àr pÄ en stattion som heter playdio (www.playdio.se)

Dom skriver pÄ sin sida att dom Àr anslutna till stim osv.

Har just skickatin min ansökan till stim och fÄr avtalet om ca 4-5veckor. Vad Àr min uppgift att göra nu? Eller Àr det sÄ sÄ att det Àr upptill radion o ordna resten?

Postat

Ah.. knepigt. SÄ om jag vill lÀgga en demo hÀr pÄ sidan mÄste jag alltsÄ ha ett avtal med stim först som lÄter mig att lÀggaut min musik pÄ min egen server? eller?!

Postat

okey. Det Àr pÄ en stattion som heter playdio (www.playdio.se)

Dom skriver pÄ sin sida att dom Àr anslutna till stim osv.

Har just skickatin min ansökan till stim och fÄr avtalet om ca 4-5veckor. Vad Àr min uppgift att göra nu? Eller Àr det sÄ sÄ att det Àr upptill radion o ordna resten?

Först ska du vÀnta till dom har spelat lÄten, nÀr du fyller i avtalet med Stim sÄ fÄr du skriva var och nÀr lÄten spelades. Sedan behöver du inte göra annat Àn att skicka in pappren.

Postat
Ah.. knepigt. SÄ om jag vill lÀgga en demo hÀr pÄ sidan mÄste jag alltsÄ ha ett avtal med stim först som lÄter mig att lÀggaut min musik pÄ min egen server? eller?!

Ska du kunna lÀgga dina lÄtar pÄ din egen site, sÄ mÄste du ha tillstÄnd frÄn STIM (en ren formalitet, men ÀndÄ).

LÀnkar du frÄn en annan website till din egen site, sÄ Àr det inga problem, men om lÄtarna ska ligga fysiskt pÄ nÄgon annans webserver, sÄ mÄste de ha ett ramavtal med STIM.

Postat

Ja, men det Àr inte svÄrt att fÄ. Stim har en egen lÀnksamling som du bara anmÀler dig till och fÄr en gratis licens för din sida.

Postat

Okey. Jag reggade mig online. Men antar att det inte börjar gÀlla förens jag har alla papper i min hand, som kommer om ca 4-5 veckor.

SÄ jag kan alltsÄ ha det pÄ min server om jag har avtal om det. Skulle jag i detta avtal tx kunna vÀlja att ha vissa spÄr pÄ studios server för at posta demos?

Hur Àr det nu; Allt jag gör kommer aoutomatiskt vara "stimmat" varesig jag vill eller inte?

Postat
Okey. Jag reggade mig online. Men antar att det inte börjar gÀlla förens jag har alla papper i min hand, som kommer om ca 4-5 veckor.

SÄ jag kan alltsÄ ha det pÄ min server om jag har avtal om det. Skulle jag i detta avtal tx kunna vÀlja att ha vissa spÄr pÄ studios server för at posta demos?

Nej, du kan inte vÀlja det i ditt avtal. Studio mÄste ha ett eget avtal för sin server.

Hur Àr det nu; Allt jag gör kommer aoutomatiskt vara "stimmat" varesig jag vill eller inte?

Du mÄste anmÀla alla lÄtar till Stim, sÄ dom finns i deras register. Det Àr dÄ dom blir "stimmade".

Postat

okey.. dĂ„ kan jag alltsĂ„ sjĂ€lv vĂ€lja vilka lĂ„tar jag vill ha stimmade.. 😆

SÄ om jag gör ebn demo o lÀgger den hÀr sÄ kan jag sedan tabort den nÀr jag kÀnner att det Àr dax att stimma! eller Àr jag helt ute o pimplar pÄ isen?

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

SÄ om jag gör ebn demo o lÀgger den hÀr sÄ kan jag sedan tabort den nÀr jag kÀnner att det Àr dax att stimma! eller Àr jag helt ute o pimplar pÄ isen?

Nix, allt du gjort och gör och kommer att göra omfattas av ditt kontrakt med stim.

Postat

Det stimmer nog.

Men nÀr jag pratade med stim angÄende web radio sÄ sa dom

att man inte fÄr nÄgon ersÀttning för det. Utan det lilla dom fÄr in för webradio

delas upp över alla medlemmar.

Postat (redigerat)

OBS, jag har bara hört detta nÄgonstans och det kan vara helt fel, men sÄhÀr har jag fÄtt saker förklarade för mig nÄgon gÄng:

Nu Àr jag inte helt sÀker pÄ vilket avtal dendÀr webradion rÄkar ha med STIM, men vanligtvis brukar betalningen i sÄnna sammanhang ske med en klumpsumma som fördelas mellan medlemmarna beroende pÄ hur mycket andra spelningar dom haft. I praktiken fÄr alltsÄ Per Gessle pengar för att dina lÄtar spelas.

Och som sagt, rÀtta mig om det Àr fel, jag Àr inte alls sÀker.

edit: ah, auto_mode va före dÀr ja.. Okej, men dÄ verkar det stÀmma i alla fall...

Redigerat av VacUm
Postat
okey.. dĂ„ kan jag alltsĂ„ sjĂ€lv vĂ€lja vilka lĂ„tar jag vill ha stimmade.. 😼

Nix, allt du gjort och gör och kommer att göra omfattas av ditt kontrakt med stim.

Precis! DĂ€rför Ă€r det faktiskt tveksamt om det Ă€r nĂ„gon mening att vara med i STIM - Ă„tminstone tills de justerar sina regler sĂ„ att de fungerar bĂ€ttre i dagens verklighet... 😆

Postat

"Per Gessle fördelningen" verkar gÀlla, mailade stim om webradio och det Àr ganska kört om man inte Àr Gessle eller Björn och Benny. Detta gÀller Àven SR:s webradio. Felet mÄste ju ÀndÄ ligga hos Stim eftersom Sr rapporterar allt de spelar, det finns ju listor Àven för webradion. KÀnns lite smÄtt irriterande.

Postat
"Per Gessle fördelningen" verkar gÀlla, mailade stim om webradio och det Àr ganska kört om man inte Àr Gessle eller Björn och Benny. Detta gÀller Àven SR:s webradio. Felet mÄste ju ÀndÄ ligga hos Stim eftersom Sr rapporterar allt de spelar, det finns ju listor Àven för webradion. KÀnns lite smÄtt irriterande.

I sÄdana lÀgen kan man anmÀla den enskilda spelningen separat till STIM pÄ en blankett, sÄ fÄr man ÀndÄ ersÀttning (om man vet vid vilka tillfÀllen lÄten har spelats, alltsÄ...) - men det Àr ju idiotiskt att de inte anvÀnder den info som skickas dit frÄn webradion.

Postat

Lite luddigt allt detta. Men man kan se saken som sÄ; Jag fÄr inga pengar pga att jag inte rÄkar vara en artist med ett ex antal skivor i bagaget?

LÄtar som jag gjort och Àr stimmade oavsett jag vill eller inte frÄnochmed nÀr jag blev ansluten!?

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
Lite luddigt allt detta. Men man kan se saken som sÄ; Jag fÄr inga pengar pga att jag inte rÄkar vara en artist med ett ex antal skivor i bagaget?

LÄtar som jag gjort och Àr stimmade oavsett jag vill eller inte frÄnochmed nÀr jag blev ansluten!?

PÄ A. sÀger vi nej - det beror pÄ att webradiostationerna inte detaljraporterar. Inte pÄ hur mÄnga skivor du slÀppt. Om du spelas i riksradion fÄr du pengar.

PĂ„ B. svarar vi ja - alla dina verk omfattas av Stimavtalet.

Postat

...men om du sjĂ€lv detaljrapporterar till STIM de gĂ„nger du vet nĂ€r din musik har spelats nĂ„gonstans, sĂ„ fĂ„r du ersĂ€ttning Ă€ndĂ„ - och pengarna gĂ„r i sĂ„ fall inte i klumpsumman som delas ut till de mest spelade - men du mĂ„ste kunna berĂ€tta var och nĂ€r lĂ„ten har spelats. Det som STIM ska göra enligt avtalet - alltsĂ„ bevaka nĂ€r medlemmarnas lĂ„tar spelas - gĂ€ller alltsĂ„ inte i alla lĂ€gen, utan ibland mĂ„ste man bevaka sjĂ€lv Ă€ndĂ„... 😄

Postat
...men om du sjĂ€lv detaljrapporterar till STIM de gĂ„nger du vet nĂ€r din musik har spelats nĂ„gonstans, sĂ„ fĂ„r du ersĂ€ttning Ă€ndĂ„ - och pengarna gĂ„r i sĂ„ fall inte i klumpsumman som delas ut till de mest spelade - men du mĂ„ste kunna berĂ€tta var och nĂ€r lĂ„ten har spelats. Det som STIM ska göra enligt avtalet - alltsĂ„ bevaka nĂ€r medlemmarnas lĂ„tar spelas - gĂ€ller alltsĂ„ inte i alla lĂ€gen, utan ibland mĂ„ste man bevaka sjĂ€lv Ă€ndĂ„... 😄

Det hade jag faktiskt ingen aning om. Synd att jag inte visste det tidigare 🙁 nu minns jag inte alla datum och tider.

Tack för upplysningen iaf!

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

Det dÀr har aldrig funkat för mig.

Förresten Àr det givet att du ska gÄ med. Vad Àr alternativet? Att sjÀlv samla in pengar frÄn radiostationerna som spelar din musik?

Att Stims stiffa regelverk förefaller svÄrt att kombinera med andra idéer Àn de traditionella innebÀr inte att det funkar sÄ i verkligheten.

Exempel: Om "LÄdan" vill slÀppa musik som "The Box" och inte har registrerat "The Box" som pseudonym hos Stim Àr risken obefintlig att Stim gör kopplingen.

Alla teoretiska hinder som Stimmedlemskapet sÀgs innebÀra Àr just enbart teoretiska. I verkligheten har inte Stim en suck att jaga sina medlemmar. Och ingen lust heller, vad det verkar.

Postat
...men om du sjĂ€lv detaljrapporterar till STIM de gĂ„nger du vet nĂ€r din musik har spelats nĂ„gonstans, sĂ„ fĂ„r du ersĂ€ttning Ă€ndĂ„ - och pengarna gĂ„r i sĂ„ fall inte i klumpsumman som delas ut till de mest spelade - men du mĂ„ste kunna berĂ€tta var och nĂ€r lĂ„ten har spelats. Det som STIM ska göra enligt avtalet - alltsĂ„ bevaka nĂ€r medlemmarnas lĂ„tar spelas - gĂ€ller alltsĂ„ inte i alla lĂ€gen, utan ibland mĂ„ste man bevaka sjĂ€lv Ă€ndĂ„... 🙂

Är det verkligen sĂ„ nĂ€r den som spelar verken redan har ett avtal? Vem betalar i sĂ„ fall dessa extrapengar? De som har ett avtal kan ju inte plötsligt fĂ„ en saltad rĂ€kning om alla upphovsmĂ€n anmĂ€ler varje spelning som görs. Vad Ă€r dĂ„ i sĂ„ fall poĂ€ngen med klumpsummeavtalet frĂ„n början?

Postat

Nej, du kan inte vÀlja det i ditt avtal. Studio mÄste ha ett eget avtal för sin server.

Och det har dom ocksÄ.

Postat
...men om du sjĂ€lv detaljrapporterar till STIM de gĂ„nger du vet nĂ€r din musik har spelats nĂ„gonstans, sĂ„ fĂ„r du ersĂ€ttning Ă€ndĂ„ - och pengarna gĂ„r i sĂ„ fall inte i klumpsumman som delas ut till de mest spelade - men du mĂ„ste kunna berĂ€tta var och nĂ€r lĂ„ten har spelats. Det som STIM ska göra enligt avtalet - alltsĂ„ bevaka nĂ€r medlemmarnas lĂ„tar spelas - gĂ€ller alltsĂ„ inte i alla lĂ€gen, utan ibland mĂ„ste man bevaka sjĂ€lv Ă€ndĂ„... 🙂

Är det verkligen sĂ„ nĂ€r den som spelar verken redan har ett avtal? Vem betalar i sĂ„ fall dessa extrapengar? De som har ett avtal kan ju inte plötsligt fĂ„ en saltad rĂ€kning om alla upphovsmĂ€n anmĂ€ler varje spelning som görs. Vad Ă€r dĂ„ i sĂ„ fall poĂ€ngen med klumpsummeavtalet frĂ„n början?

Det blir inga extra pengar nÄgonstans. STIM fördelar ju pengarna som kommer in och varje radiokanal betalar en viss summa för rÀtten att sÀnda musik. Anledningen till att de rapporterar in musiken, Àr ju att upphovsmÀnnen ska fÄ sin bit av kakan och att STIM ska kunna kolla att de inte överskrider tiden som de har köpt. Om du sjÀlv rapporterar till STIM att din lÄt har spelats pÄ kanal X kl 13:42-13:45 den truttonde septober 2006, sÄ ska du fÄ ut de ören du har rÀtt till för spelningen - och den summan du fÄr, försvinner förstÄs dÄ frÄn klumpsumman som delas ut till de mest spelade.

Vad poĂ€ngen med klumpsumman Ă€r, kan nog bara STIM svara pĂ„, men jag kan tĂ€nka mig att det Ă€r för att göra rapporteringen enklare för smĂ„ radiokanaler som inte har sĂ„ mycket resurser att avsĂ€tta till rapporteringen eller teknik för att göra det enkelt eller nĂ„got sĂ„dant. Det Ă€r i alla fall helt idiotiskt att pengarna kan delas ut till andra Ă€n de som verkligen har spelats - speciellt om sĂ„ sker Ă€ven i vissa fall nĂ€r det detaljrapporteras frĂ„n radiokanalen... 🙂

Postat
Det blir inga extra pengar nÄgonstans. STIM fördelar ju pengarna som kommer in och varje radiokanal betalar en viss summa för rÀtten att sÀnda musik. Anledningen till att de rapporterar in musiken, Àr ju att upphovsmÀnnen ska fÄ sin bit av kakan och att STIM ska kunna kolla att de inte överskrider tiden som de har köpt. Om du sjÀlv rapporterar till STIM att din lÄt har spelats pÄ kanal X kl 13:42-13:45 den truttonde septober 2006, sÄ ska du fÄ ut de ören du har rÀtt till för spelningen - och den summan du fÄr, försvinner förstÄs dÄ frÄn klumpsumman som delas ut till de mest spelade.

Vad poĂ€ngen med klumpsumman Ă€r, kan nog bara STIM svara pĂ„, men jag kan tĂ€nka mig att det Ă€r för att göra rapporteringen enklare för smĂ„ radiokanaler som inte har sĂ„ mycket resurser att avsĂ€tta till rapporteringen eller teknik för att göra det enkelt eller nĂ„got sĂ„dant. Det Ă€r i alla fall helt idiotiskt att pengarna kan delas ut till andra Ă€n de som verkligen har spelats - speciellt om sĂ„ sker Ă€ven i vissa fall nĂ€r det detaljrapporteras frĂ„n radiokanalen... 🙂

Aha. Men gÀller detta Àven webradio? AlltsÄ, jag har noll koll, men man hör ju massa olika teser hela tiden av diverse. I praktiken handlar det ju inte om nÄgra summor, men det skulle va kul att veta. Hur fasen gör man exempelvis med studio.se dÄ? Kan man rapportera antalet nerladdningar? Eller webtjÀnster dÀr man kan streama valfri lÄt. DÀr kan ju enbart den som har avtalet kontrollera vad som hÀnt.

Att man kan rapportera SR's lokalradiospelningar vet jag, och dÄ kan man fÄ nÄgra spÀnn extra pÄ avin, men det Àr ju inte vÀrt jobbet.

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
Det Ă€r i alla fall helt idiotiskt att pengarna kan delas ut till andra Ă€n de som verkligen har spelats - speciellt om sĂ„ sker Ă€ven i vissa fall nĂ€r det detaljrapporteras frĂ„n radiokanalen... 🙂

Det Àr ju inte den som rapporterar som har den stora arbetsbördan - Stim klarar knappast att hantera rapporter frÄn varenda liten webserver i hela Sverige.

Och idiotiskt? FrÄgan Àr om det Àr mindre idiotiskt att knalla runt till alla som har musiktillstÄnd och kontrollera vad som spelas... NÄgonstans mÄste man dra grÀnsen, och att den ska gÄ ungefÀr vid webradion - som i bÀsta fall har en lyssnarskara överstigande tio personer - det tycker jag Àr ganska rimligt.

Postat
Det Ă€r i alla fall helt idiotiskt att pengarna kan delas ut till andra Ă€n de som verkligen har spelats - speciellt om sĂ„ sker Ă€ven i vissa fall nĂ€r det detaljrapporteras frĂ„n radiokanalen... 🙂

Det Àr ju inte den som rapporterar som har den stora arbetsbördan - Stim klarar knappast att hantera rapporter frÄn varenda liten webserver i hela Sverige.

Och idiotiskt? FrÄgan Àr om det Àr mindre idiotiskt att knalla runt till alla som har musiktillstÄnd och kontrollera vad som spelas... NÄgonstans mÄste man dra grÀnsen, och att den ska gÄ ungefÀr vid webradion - som i bÀsta fall har en lyssnarskara överstigande tio personer - det tycker jag Àr ganska rimligt.

Om systemet finns alls - och om det ÀndÄ rapporteras i detalj, sÄ tycker jag definitivt att det Àr idiotiskt att Gessle ska fÄ pengar om min eller din lÄt spelas pÄ radio - oavsett hur mÄnga lyssnare den kanalen har. Det blir inte mÄnga ören, men om detaljrapportering sker, sÄ tycker jag inte att det finns nÄgra ursÀkter för att dela ut pengarna till fel upphovsman, utan det ingÄr ju i det Ätagande som STIM har gentemot upphovsmÀnnen, att se till att pengarna kommer rÀtt.

Det hade i sÄ fall varit mer acceptabelt om klumpsumman gÄr till administrativa kostnader hos STIM, eller att det hade blivit nÄgon sorts stipendium av det eller stöd till undgomsverksamhet eller nÄgot annat - men att dela ut pengar till fel upphovsman Àr definitivt fel i alla lÀgen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.