Jump to content
Annons

Hur ska jag koppla och vilka kablar?


solid studio

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har E-MU 1212m ljudkort, och ska nu koppla så jag får ljud ut. Hur ska jag koppla på bästa sätt och med vilka kablar?

Vill få ut ljud till min Surround Receiver (Pioneer AX3) och från den går ljudet till mina högtalare. Sedan så ska jag ju få ljudet ut till mina hörlurar också och jag vill ju helst slippa släpa förstärkaren nära datorn bara för att koppla in hörlurarna, vad ska jag köpa för kablar, eller ev. hårdvara?

EDIT: Kommer köpa Mic senare, en Studio Project B1 och kanske en VTB1 till den. Tänkte att jag skriver det ifall det nu gör någon skillnad.

Tacksam för hjälp.

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mellan ljudkort och förstärkare behöver du två kablar med RCA hane i ena änden och stor tele hane i andra.

proel_dh535_2.jpg

Alternativt kan du använda en lång RCA kabel (sådana som man använder mellan cd och förstärkare du vet) och köpa adaptrar med rca hona->stor tele.

rcatele.jpg

Till hörlurarna kan du använda en förlängningssladd stereotele hona->stereotele hane.

HPE-325.gif

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, förlängningssladd kan jag ju också köpa till hörlurar...

Blir det sämre kvalité och hur mycket, om man kör med adaptrar?

Vore ju mycket snyggare och mer händigare/praktisk med en "box" på bordet som tar alla kontakter, kanske till och med mic som kommer inhandlas om nån månad... Vet inte vad en sån "box" skulle heta... mixer kanske, ni ser hur vilse jag är? =)

edit:

Rainydays, Tack för svaret... =)

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag skulle inte påstå att det blir någon märkbar försämring med adaptrar. Det är kvalitén på RCA-kabeln som avgör mer. Men där hänger det på hur mycket du vill betala.

En mixer kan ju vara smidigt som kopplingsstation. Tapco Blend 6 tycker jag är en riktigt prisvärd sådan. Den ligger dock på 1400kr. Behringer och Phonic har ok mixrar under tusenlappen, men de håller inte den kvalitén.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörlursförstärkare då, kan det vara nåt? Om jag kanske ska skaffa fler hörlurar senare, en till micen och kanske en till datorn? Vad snackar vi om för priser då?

edit: Fast då får jag ju skaffa VTB1 också, men det är väl för att hålla högsta möjliga kvalitet... Hur kopplas alla dessa grejer sen, finns ju inte oändligt med ingångar på ljudkortet...

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingångarna är inga problem. Däremot blir utgångarna ett problem om du ska koppla till hörlursförstärkare och reciever individuellt. Då får du antingen skaffa en mixer, eller en hörlursförstärkare med line out (men jag vet inte om jag skulle rekommendera det direkt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att du ska bak på datorn och rota varje gång du vill lyssna i högtalarna? 😛 låter besvärligt. Skaffa hellre en hörlursförstärkare med line out då, jag tror behringers dyrare modell har det om jag inte missminner mig.

Ett alternativ är ju även en liten line-mixer.

Men jag ska sluta förvirra dig mer 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst finns de det. Därmot kan jag inte hitta någon i det mindre formatet som har mer än en utgång tyvärr 🙁

Aja, jag tycker personligen fortfarande att en Blend 6 är ett bra alternativ om du har råd. Då har du alla in och utgångar hands on på skivbordet liksom. Sen skaffar man en hörlursförstärkare till sångbåset.

Men det beror ju på lite om du tänker spela in annat än sång och hur många olika grejer isåfall. Det är ju dumt att ha fler prylar än nödvändigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor skillnad är det egentligen, värt att köpa VTB1 separat för att få maximal kvalité ur micen och sen en billig mixer eller köper jag bara en dyrare mixer vars micpreamps håller samma kvalité som VTB1?

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså detdär med "bra ljud" är ju alltid subjektivt. VTB1 färgar ju ljudet, vilket kan vara önskvärt i vissa sammanhang, mindre önskvärt i andra. Just när det gäller sång brukar folk föredra ett färgat ljud, och gärna med ett rör inblandat för att få lite "värme". I mixers brukar man oftast eftersträva ett så transperant ljud som möjligt i pre-ampsen eftersom det ska funka till alla ändamål.

Så det är inte så lätt att säga egentligen eftersom det har så mycket med tycke och smak att göra. Men du får nog svårt att hitta en mixer som låter snarlikt VTB1. Om det sen låter bättre eller sämre är ju en smakfråga.

Behringer har förresten en relativt ny liten monitormixer som kanske skulle kunna vara något. Men jag har inte ens sett den i verkligheten så jag kan inte lova hur den låter 🙁 men det kan vara värt att titta på. Billig är den iaf.

http://www.behringer.com/MON800/index.cfm?lang=ENG

Ett dyrare men bättre (kvalitetsmässigt) alternativ är ju SM Pro Audio M-Patch 2.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

M-patchen såg ju fin ut. =)

Edit:

Skulle det bli bra om jag köper M-Patch2 och sen VTB1, blir ju aningen dyrt men precis på gränsen. Thomann.de har ju M-patch2.

Edit2: ah du hann före mej där... hehe

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

1250kr+150kr frakt hos thomann.de. "Vår egen" Claes säljer den också om jag inte missminnermig.

Det som är smidigt med behringerburken är ju att du har talkbackknapp och så vilket är bra om man ska ha separat sångbås tex. Men M-Patch är ju bättre kvalité.

Link to comment
Dela på andra sajter

Talkback-knapp behöver jag inte, komemr inte ha ett eget rum för mic-inspelning anyway, den kommer ju vara i närheten... =)

Verkar som att det börjar klarna nu iaf. Får väl bli dessa grejer då framöver, men för att gå tillbaka till topicen så undrar jag om vad för sladdar jag ska ha med dessa saker då, samma som du tipsade om tidigare, det blir ju annan kopplings-schema nu antar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror faktsikt ändå att jag bara kör med en förlängningssladd för hörlurarna till att börja med, och väntar och ser vilka mina behov blir senare... M-Patch2 är ju rätt dyr trotsallt, Köper B1 och VTB1, så får det nog bli. Det blir ändå långa kablar till förstärkaren, inte hela värden om en till kabel kramar sej bland dom sas. =)

Tack för alla hjälp, tror jag klarar mej nu. =)

Edit: Haha, Men man måste ju koppla ut hörlurarna för att höra nåt från högtalarna, så det är nog ändå bäst med M-patch ...? eller, får kolla i manualen för min förstärkare vilka alternativ jag har. Det här gäller kanske bara om man kopplar in hörlurarna i fronten då, ska jag koppla dom i nån line-out eller typ liknande för att jag ska kunna byta kanal/switcha mellan hörlurar och högtalare utan att dra ut kabeln? Nån som vet?

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det har du rätt i, många förstärkare bryter högtalaroutput när man kopplar in hörlurar. Tänkte inte på det eftersom ingen jag haft funkat så 😄

Men om så är fallet så köp en såndär liten hörlursförstärkare från behringer som jag länkade till och koppla in den på en line utgång på förstärkaren. Du bör inte koppla hörlurarna direkt till line-out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vågar dock inte svara på hur mycket förstärkaren kommer att påverka ljudet. Det blir ju trots allt en liten omväg. Men det funkar ju tillfälligt.

Här är förresten orginalet till monitormixern som behringer plagierat. Kostar 1300kr.

http://www.samsontech.com/products/product...=1650&brandID=2

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Vill helst slippa säga "jahapp, här fattas det visst en sladd". 😆

Hypotetisk köplista:

Studio Project B1 (Vad medföljer???) http://www.thomann.de/thoiw5_studio_projec...1_prodinfo.html

Studio Project VTB1 http://www.thomann.de/thoiw5_studio_projec...1_prodinfo.html

Mic-Stativ http://www.thomann.de/thoiw5_km_27105_prodinfo.html

Mic-"Ploppkiller" http://www.thomann.de/thoiw5_km_23956_plop...r_prodinfo.html

M-Patch2 http://www.thomann.de/thoiw5_sm_pro_audio_...2_prodinfo.html

2x XLR Hona > 2xRCA hane på ca10m

3x Tele Balanserade hane-hane

Kablarna är svårast att hitta, vilket märke, så om ni vet vilka kablar skulle passa dessa komponenter så tipsa gärna? Finns det chans att få rabatt om jag köper allt från samma ställe tex. thomann eller nån annan nätbutik?

lär väl hamna nära 450€ eller mer 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...