Jump to content
Annons

Extern firewire hd som har börjat krångla


kallemio

Recommended Posts

Hej!

Nu är det så att min LaCie d2 Big Disk Extreme 320gb har börjat tjaffsa med mig.

Typ var 20e minut så slöar den ned jätte mkt. T.ex om man lyssnar på en mp3 låt så blir det tyst i några sekunder och man hör hur hd'n börjar tänka och snurra, sen kommer låten igång igen.

Samma sak när man ska göra musik, "Disk to slow" ploppar upp, och logic låser sig tills hd'n kommit igång igen.

Fruuuuuuuuktansvärt irriterande.

Nån som har en aning om vad det kan vara för fel?

Tacksam för svar

miomiomiomio

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Nu är det så att min LaCie d2 Big Disk Extreme 320gb har börjat tjaffsa med mig.

Typ var 20e minut så slöar den ned jätte mkt. T.ex om man lyssnar på en mp3 låt så blir det tyst i några sekunder och man hör hur hd'n börjar tänka och snurra, sen kommer låten igång igen.

Samma sak när man ska göra musik, "Disk to slow" ploppar upp, och logic låser sig tills hd'n kommit igång igen.

Fruuuuuuuuktansvärt irriterande.

Nån som har en aning om vad det kan vara för fel?

Tacksam för svar

miomiomiomio

Låter som om hårddisken går i vila. Vilket operativsystem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu är det så att min LaCie d2 Big Disk Extreme 320gb har börjat tjaffsa med mig.

Typ var 20e minut så slöar den ned jätte mkt. T.ex om man lyssnar på en mp3 låt så blir det tyst i några sekunder och man hör hur hd'n börjar tänka och snurra, sen kommer låten igång igen.

Samma sak när man ska göra musik, "Disk to slow" ploppar upp, och logic låser sig tills  hd'n kommit igång igen.

Fruuuuuuuuktansvärt irriterande.

Nån som har en aning om vad det kan vara för fel?

Tacksam för svar

miomiomiomio

Låter som om hårddisken går i vila. Vilket operativsystem?

Windows XP.

Jag har stängt av den där energispararfunktionen som gör att diskarna stängs av efter ett visst antal minuter

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu drog jag ut firewiresladden och stoppade in dom igen.. Nu ploppade disken upp iaf..

vet inte om den kommer börja krånga igen iofs, för jag provade att dra ut sladden förrut, o då fortsatte den krångla

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att det är en LaCie tror jag bara det kommer bli värre. Med erfarenhet av två kraschade Lacie Bigdisk 500GB via jobbet så brukar förfarandet vara att windows tappar kontakten med disken. Detta kommer att övergå till att inte hittas alls och sen efter omstart och meck hitta den igen, fast då med betydligt mindre data på disken. Så jag skulle i detta läge räddat det som är intressant och därefter gjort mig av med disken.

Vad jag vidare har läst så är det ganska vanligt för laCie diskar att de antingen funkar rätt bra rätt länge. Eller krashar omedelbart eller efter ungefär ett år. Själv tror jag också att mycket är relaterat till filsystemet, för det är bara under windows XP som jag krashat dem. Har en som rullar med ext3 och går som en klocka. Från början är ju LaCie tänkta för mac och HFS, kan ju ha något med saken att göra. Fast du kör ju på mac förstår jag?

Well, det var inte mycket positivt jag kunde bidra med.. :/

.Lui

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett bra gratisprogram som kanske kan vara värt ett försök:

http://www.hdtune.com/

Det håller reda på temperatur, söktider och annat för att avgöra om hårddisken fungerar som den ska. På så vis kan du se om den verkar vara på väg att dö och hinna tömma den i tid innan du lämnar tillbaka och får en ny på garantin.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan nu verkar det som det blivit värre...

Datorn låser sig typ och efter 1-2min kommer den igång igen och längst ned till höger kommer det upp ett meddelande som säger nått om att en fil inte hunnits skrivas så datan har gått förlorat. Olika filer hela tiden, men många verkar vara filer i mitt samplingsbibliotek o det är ju inte alls kul.

Får väl ta o bränna ner 320gb på dvds... yey!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...