Jump to content
Annons

Inspelning Audiophile 2496


KalleDisco (oregistrerad)

Recommended Posts

KalleDisco (oregistrerad)

Har köpt ett Audiophile 2496 ljudkort till min dator. Men när jag går in i "kontrollpanelen/egenskaper för ljud och ljudenheter/inspelning av ljud", så kan jag välja i rullisten mellan dom olika alternativen. Men rutorna "volym" och "avancerat" är grå. Man kan inte göra några val där. Så jag undrar var man justerar inspelningsvolymen. Hittar inget i kontrollpanelen som följde med ljudkortet heller. Kortet är installerat på en PCI 2.2 plats i datorn, kan det vara det som krånglar? Det går att spela från ljudkortet, det är anslutet till stereon som "bandspelare", håller på att spela över dj-samlingen till datorn.

I min gamla burk med ett terrateckort och windows 2000 funlade allt. Den nya datorn har winxp home.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
KalleDisco (oregistrerad)

Japp, det är vinyl. Är väl en 10 backar disco från 70-80-90talet, Donna Summer är så go 😛

Skall kolla i M-Audios kontrollpanel istället. Använder Wavelab för aspela in i och bränna ifrån. HIttar inget om det i M-Audiomanueln som kom med ljudkortet heller, och inget på deras hemsida.

Skulle bli väldigt glad om någon har installerat på samma som sätt jag gjort kunde berätta lite om hur dom gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Du använder väl någon form av förstärkare mellan skivsplearen och ljudkortet? eller är det ett RIAA-steg utan volymkontroll?

När jag spelar in vinyl till datorn styr jag inspelningsvolymen med DJ-mixern eller förstärkaren som jag använder som mellansteg.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

KalleDisco (oregistrerad)

Har ingen DJmixer kvar, sålde hela riggen :rolleyes:

Det är i Wavelab som jag inte kan justera inspelningsvolymen, det slår upp till 0db oavsett vad jag ändrar på M-Adui´s kontrollpanel.

Kanske skall gå över till Pro-Tools?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Japp, skall göra det. Tack för hjälpen.

Det var det lilla.

Hur spelar du in, spår för spår eller hela sidan på ett spår?

Jag spelar alltid in en hel sida i taget och använder Neros utmärkta Tracksplit-funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

KalleDisco (oregistrerad)

Jag spelar in hela sidan, sen klipper jag ner varje låt för sig, sen tar jag bort repor, knaster och brus med Waves pluggar, x-click, x-crackle och x-noise. Sen brukar jag dra upp bas och diskant litegrann. Har provat Spectralizer lite grann, det lyfter upp ljudet en del. Efter det så gör fade in och fadout på låtarna. Sen bränner jag

det med brännfunktionen i Wavelab. Hur funkar det att göra det i Pro-Tools? Jag tror att Wavespluggar funkar i Pro-Tools.

Redigerat av KalleDisco
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen DJmixer kvar, sålde hela riggen 😲

Det är i Wavelab som jag inte kan justera inspelningsvolymen, det slår upp till 0db oavsett vad jag ändrar på M-Adui´s kontrollpanel.

Kanske skall gå över till Pro-Tools?

Att gå över till Protools gör ingen skillnad på om du får in för kraftig signal till ljudkortet...

Hur kopplar du in vinylspelaren? Det framgick inte om du hade någon RIAA-förstärkare...? Du måste ha RIAA-korrektionen för att ljudet ska bli rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

KalleDisco (oregistrerad)

Hmm, var lite otydlig där, datorn´s line out är kopplad på tape in på förstärken, och line in på tape out. Det är det att jag inte kan justera involymen till kortet nånstans. Skivspelaren är inkopplad som vanligt till phono på förstärkaren. Använder en MCpick up, så jag ahr ju en MC trafo mellan skivspelaren och förstärkaren.

Redigerat av KalleDisco
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, var lite otydlig där, datorn´s line out är kopplad på tape in på förstärken, och line in på tape out. Det är det att jag inte kan justera involymen till kortet nånstans. Skivspelaren är inkopplad som vanligt till phono på förstärkaren. Använder en MCpick up, så jag ahr ju en MC trafo mellan skivspelaren och förstärkaren.

Ok - då fattar jag... 😲

Om det inte finns någon volymreglering i ljudkortets egen kontrollpanel/mixer, så får du antagligen skaffa en dämpsats att sätta mellan förstärkarens utgång och ljudkortets ingång. Många ljudkort utgår ju från att man har en mixer eller preamp utanför, som man reglerar volymen med - så det beror lite på hur ljudkortstillverkaren har tänkt när det gäller just det ljudkortet...

Link to comment
Dela på andra sajter

KalleDisco (oregistrerad)

Det finns i M-Audios kontrollpanel "reglar" för att justera inspelningsvolymen, men dom fungerar inte i min dator, det är det som är det konstiga.

Eller så är det jag som är konstig 😄

Skall åka förbi Musiklagret idag efter jobbet och se om man får lite tips av dom. Tror jag gjort ngt fel vid installationen.

Redigerat av KalleDisco
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du enbart det ljudkortet, elller har du ett som är inbyggt på moderkortet också?

Om det är enda ljudkortet, så kanske Windows försöker ta kontroll över det, så att det är därför det inte fungerar ordentligt... I så fall kan det vara bäst att aktivera det inbyggda ljudkortet och låta det köra allt som har med Windows att göra, medan ditt M-Audio-kort får ta hand om enbart musiken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns i M-Audios kontrollpanel "reglar" för att justera inspelningsvolymen, men dom fungerar inte i min dator, det är det som är det konstiga.

Eller så är det jag som är konstig 😠

Skall åka förbi Musiklagret idag efter jobbet och se om man får lite tips av dom. Tror jag gjort ngt fel vid installationen.

Jag tror inte att man kan ändra inspelningsnivån i ljudkortets mixer, utan den är endast för att ändra lyssningsnivån. Inspelningsnivån måste ändras externt.

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

2496 kortet ska väl ha inbyggda riaa förstärkare om jag inte minns fel...

Jag hittade inget i manualen om RIAA, så det verkar bara vara vanliga lineingångar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
KalleDisco (oregistrerad)

Kan man köra med två olika ljudkort idatorn? Eller kommer det att bli en massa konlikter?

Har fått svar från m-audio att det inte går att justera inspelningsnivån på deras kort, 2496, så jag tänkte att amn kanske kunde ha mitt gamla terrateckort för att spela in med.

Vill inte ha nån mixer eller dyl. mellan stereon och datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

KalleDisco (oregistrerad)

Uppdaterar lite. har nu provat med mitt gamla ljudkort, Terratec EWX 2496, och upptäcker att det gör likadant som Audiophilekortet i den här datorn. I min gamla Dell funkade det helt utan problem.

Det konstiga är, oavsett hur man ställer nivån på inspelning klipper datorn ljudet. Och det slår inte upp till 0 db i wavelab.

Har bara detta Terratec EWX2496 installerat i datorn.

Någon som har något tips?

Har slagit av "on-boardsound" i BIOS.

Förbannade Hem-PCskit, hur f*n kunde jag gå på det. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du instalerat drivrutinen för m-audio kortet.

I så fall har du ju en liten svart symbol som ser ut som ett M brevid klockan

längst ner på skärmen. klickar du på den så får du upp

M-audio delta control panel. när du väljer fliken monitor mixer

så har du ju hardware in volym control där.

Att gå in i kontrollpanelen på start menyn funkar inte på min dator.

Då kommer jag inte åt M-audios cotrollpanel

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

KalleDisco (oregistrerad)

Har avinstallerat och plockat ut Audiophilekortet och satt in Terrateckortet i datorn.

Och det funka klockrent i min gamla dator.

Den nya är en:

HP Pavilion

Pentium ® 3,20 ghz

2,00 gb ram

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...