Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

tjena, ny på forumet så relax nu om ja gör nåt fel 😆

Det är så att ja har trummorna i källaren och ja skulle vilja ha tips på hur man bäst på billigaste viset isolerar bra så att inte t.ex. virveln låter som en trasig kastrull.

Tacksam för svar 😳

Mvh Cobb

Annons
Posted
tjena, ny på forumet så relax nu om ja gör nåt fel 😎

Det är så att ja har trummorna i källaren och ja skulle vilja ha tips på hur man bäst på billigaste viset isolerar bra så att inte t.ex. virveln låter som en trasig kastrull.

Tacksam för svar 😳

Mvh Cobb

Här har vi ett klassiskt fel - så nu får du en knäpp på näsan direkt... 😆

Ska du isolera eller akustikbehandla...?

Isolera = dämpa ljud till och från omgivningen, så att du inte stör och så att omgivningen inte stör dina inspelningar.

Akustikbehandling = skapa bättre förutsättningar för att få bättre ljud i rummet.

Dessa saker är helt olika, så det är bäst att hålla isär begreppen.

Välkommen till forumet i alla fall. 😆 Alla är barn i början och man kan inte veta allt direkt...

Posted

Här har vi ett klassiskt fel - så nu får du en knäpp på näsan direkt... 😱

Ska du isolera eller akustikbehandla...?

Isolera = dämpa ljud till och från omgivningen, så att du inte stör och så att omgivningen inte stör dina inspelningar.

Akustikbehandling = skapa bättre förutsättningar för att få bättre ljud i rummet.

Dessa saker är helt olika, så det är bäst att hålla isär begreppen.

Välkommen till forumet i alla fall. 🙁 Alla är barn i början och man kan inte veta allt direkt...

Hehe, då vet jag det. Och då är det så att jag menar "akustikbehandla" rummet. Virveln låter som sagt som ett kastrull-lock (dålig liknelse men ni förstår säkert) 😮 och allt låter så högt och metaliskt på nåt sätt...

Så vad kan man göra? Bör nog också tillägga att jag ska inte (!) spela in i rummet, utan i detta rummet över jag bara, och vill att trummorna ska låta lite bättre helt enkelt.

Mvh Cobb

Posted (edited)

Jag skulle tro att du behöver ha någon sorts absorbent ovanför trumsetet, för att reducera det ljud som går upp i taket och studsar tillbaks därifrån. Sedan skulle det nog vara bra med absorbenter på väggarna också... Hur stort är rummet och vad är det för material på väggar/tak/golv? Kan du kanske göra en enkel skiss på rummet och visa var du har placerat trumsetet?

Det är också bra att veta om du orkar lägga lite tid och arbete på det eller om du vill skaffa någon färdig lösning - och hur mycket det i så fall får kosta?

Edited by Claes
Posted
Jag skulle tro att du behöver ha någon sorts absorbent ovanför trumsetet, för att reducera det ljud som går upp i taket och studsar tillbaks därifrån. Sedan skulle det nog vara bra med absorbenter på väggarna också... Hur stort är rummet och vad är det för material på väggar/tak/golv? Kan du kanske göra en enkel skiss på rummet och visa var du har placerat trumsetet?

Det är också bra att veta om du orkar lägga lite tid och arbete på det eller om du vill skaffa någon färdig lösning - och hur mycket det i så fall får kosta?

Rummet är ungefär 4*4 meter och drygt 2 meter i takhöjd. Den väggen som jag ser framför mig när jag spelar och golvet är gjorda av stenhård betong. De andra väggarna och taket är gjorda av, vad jag också tror, något slags betong.

Trumsetet är placerat ganska så i mitten av rummet.

Det är inte meningen att det ska bli värsta studioakustiken i rummet utan jag vill bara ha lite skönare ljud, så stora pengar har jag inte tänkt mig.

Mvh Cobb