Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Kanske dĂ€rför det inte stod dĂ„ 😄 LĂ€ste Studios guide till hemmastudion och dĂ€r stod det att de flesta hade det utom billiga externa. NĂ„vĂ€l.

Tips pÄ ett billigt kort för följande ÀndamÄl: vill spela in aukustisk gitarr (tÀnkte köpa tvÄ Behringer C2) och sÄng (dynamisk mick modell Shure Sm58).

Postat
[...] LÀste Studios guide till hemmastudion och dÀr stod det att de flesta hade det utom billiga externa. [...]

Nu kanske jag Ă€r ute och cyklar hĂ€r...men Ă€r det inte snarare vĂ€ldigt ovanligt att interna ljudkort har Phantommatning!? (oavsett prisklass) 😄

Externa burkar med preamp och egen strömmatning kan ju ha det utan problem, men var det interna kortet skulle hÀmta krÀm till en phantom ifrÄn har jag svÄrt att se...

Postat
Kanske dĂ€rför det inte stod dĂ„ 😄 LĂ€ste Studios guide till hemmastudion och dĂ€r stod det att de flesta hade det utom billiga externa. NĂ„vĂ€l.

Tips pÄ ett billigt kort för följande ÀndamÄl: vill spela in aukustisk gitarr (tÀnkte köpa tvÄ Behringer C2) och sÄng (dynamisk mick modell Shure Sm58).

kör pÄ det kort du tÀnkt. Fast köp till en preamp. Typ Studio Projects VT-B1 Àr ju en budgetfavorit. 1295:-. Köp kanske ocksÄ Studio Projects B1 micken till sÄng och akustisk gitarr istÀllet för de tvÄ behringermickarna + sm58an. Funkar kanon. / adama

Postat

Fast för att kunna micka akke-guran med x-y mÄste man ju tvÄ mikrofoner. TvÄ Behringer C2 kopplade till en Toneport UX-2 kanske?

Elof (oregistrerad)
Postat
Fast för att kunna micka akke-guran med x-y mÄste man ju tvÄ mikrofoner. TvÄ Behringer C2 kopplade till en Toneport UX-2 kanske?

Det Àr klart. Men det Àr roligare med en bra mick Àn tvÄ halvdana, och ett bra reverb pÄ guran. Om det handlar om pop sÄ finns det ingen anledning att micka XY, knappt om det Àr sologitarr heller.

Klassiskt, ja, men man fĂ„r Ă€ndĂ„ inte sĂ„ roligt ljud med tvĂ„ behringermickar i ett sov- eller vardagsrum 😳 (förlĂ„t om jag hackar pĂ„ din idĂ©, menar inget ont)...

Postat

Hej Elof 😳

Det handlar om inspelning i mitt eget sovrum sÄ nÄgon vidare akustik Àr inte att prata om. Internt ljudkort Àr att föredra, det Àr billigare. Av samma anledning vore det soft om det rÀckte med ett ljudkort och mick för runt 2000 pix.

Postat
Hej Elof 😳

Det handlar om inspelning i mitt eget sovrum sÄ nÄgon vidare akustik Àr inte att prata om. Internt ljudkort Àr att föredra, det Àr billigare. Av samma anledning vore det soft om det rÀckte med ett ljudkort och mick för runt 2000 pix.

Gjorde en snabbkoll hos Thomann. HÀr fÄr du tvÄ mickar och ljudkort under 2000 kr.

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-190436.html

http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_c2_...t_prodinfo.html

Postat

Ser guld ut det dÀr. Ingen fara med högre latency nÀr man kör USB? Kommer köra det pÄ en 64-bitars AMD Athlon 3200+ och Cubase SX3.

Postat (redigerat)
Ser guld ut det dÀr. Ingen fara med högre latency nÀr man kör USB? Kommer köra det pÄ en 64-bitars AMD Athlon 3200+ och Cubase SX3.

Det finns lÀnkar till tester av Tapcon hÀr:

http://www.tapcoworld.com/products/linkusb/index.html

Jag skummade nÄgra och det verkar inte vara nÄgra latency-problem. (Den gÄr tydligen dessutom att köra med ASIO4ALL om man har extrema latency behov- 2.3 ms.)

Redigerat av c2k6

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.