Jump to content
Annons

M-Audio Audiophile 2496 och fantommatning


kungenavparis

Recommended Posts

Annons

Kanske därför det inte stod då 😄 Läste Studios guide till hemmastudion och där stod det att de flesta hade det utom billiga externa. Nåväl.

Tips på ett billigt kort för följande ändamål: vill spela in aukustisk gitarr (tänkte köpa två Behringer C2) och sång (dynamisk mick modell Shure Sm58).

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Läste Studios guide till hemmastudion och där stod det att de flesta hade det utom billiga externa. [...]

Nu kanske jag är ute och cyklar här...men är det inte snarare väldigt ovanligt att interna ljudkort har Phantommatning!? (oavsett prisklass) 😄

Externa burkar med preamp och egen strömmatning kan ju ha det utan problem, men var det interna kortet skulle hämta kräm till en phantom ifrån har jag svårt att se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske därför det inte stod då 😄 Läste Studios guide till hemmastudion och där stod det att de flesta hade det utom billiga externa. Nåväl.

Tips på ett billigt kort för följande ändamål: vill spela in aukustisk gitarr (tänkte köpa två Behringer C2) och sång (dynamisk mick modell Shure Sm58).

kör på det kort du tänkt. Fast köp till en preamp. Typ Studio Projects VT-B1 är ju en budgetfavorit. 1295:-. Köp kanske också Studio Projects B1 micken till sång och akustisk gitarr istället för de två behringermickarna + sm58an. Funkar kanon. / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Fast för att kunna micka akke-guran med x-y måste man ju två mikrofoner. Två Behringer C2 kopplade till en Toneport UX-2 kanske?

Det är klart. Men det är roligare med en bra mick än två halvdana, och ett bra reverb på guran. Om det handlar om pop så finns det ingen anledning att micka XY, knappt om det är sologitarr heller.

Klassiskt, ja, men man får ändå inte så roligt ljud med två behringermickar i ett sov- eller vardagsrum 😳 (förlåt om jag hackar på din idé, menar inget ont)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Elof 😳

Det handlar om inspelning i mitt eget sovrum så någon vidare akustik är inte att prata om. Internt ljudkort är att föredra, det är billigare. Av samma anledning vore det soft om det räckte med ett ljudkort och mick för runt 2000 pix.

Gjorde en snabbkoll hos Thomann. Här får du två mickar och ljudkort under 2000 kr.

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-190436.html

http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_c2_...t_prodinfo.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser guld ut det där. Ingen fara med högre latency när man kör USB? Kommer köra det på en 64-bitars AMD Athlon 3200+ och Cubase SX3.

Det finns länkar till tester av Tapcon här:

http://www.tapcoworld.com/products/linkusb/index.html

Jag skummade några och det verkar inte vara några latency-problem. (Den går tydligen dessutom att köra med ASIO4ALL om man har extrema latency behov- 2.3 ms.)

Redigerat av c2k6
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...