kungenavparis Postat 19 augusti 2006 Postat 19 augusti 2006 Hej. Undrar om ljudkortet har fantommatning. StÄr inte pÄ M-Audios hemsida.
kungenavparis Postat 19 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 19 augusti 2006 Kanske dĂ€rför det inte stod dĂ„ đ LĂ€ste Studios guide till hemmastudion och dĂ€r stod det att de flesta hade det utom billiga externa. NĂ„vĂ€l. Tips pĂ„ ett billigt kort för följande Ă€ndamĂ„l: vill spela in aukustisk gitarr (tĂ€nkte köpa tvĂ„ Behringer C2) och sĂ„ng (dynamisk mick modell Shure Sm58).
Linkowich Postat 19 augusti 2006 Postat 19 augusti 2006 [...] LĂ€ste Studios guide till hemmastudion och dĂ€r stod det att de flesta hade det utom billiga externa. [...] Nu kanske jag Ă€r ute och cyklar hĂ€r...men Ă€r det inte snarare vĂ€ldigt ovanligt att interna ljudkort har Phantommatning!? (oavsett prisklass) đ Externa burkar med preamp och egen strömmatning kan ju ha det utan problem, men var det interna kortet skulle hĂ€mta krĂ€m till en phantom ifrĂ„n har jag svĂ„rt att se...
adama Postat 19 augusti 2006 Postat 19 augusti 2006 Kanske dĂ€rför det inte stod dĂ„ đ LĂ€ste Studios guide till hemmastudion och dĂ€r stod det att de flesta hade det utom billiga externa. NĂ„vĂ€l. Tips pĂ„ ett billigt kort för följande Ă€ndamĂ„l: vill spela in aukustisk gitarr (tĂ€nkte köpa tvĂ„ Behringer C2) och sĂ„ng (dynamisk mick modell Shure Sm58). kör pĂ„ det kort du tĂ€nkt. Fast köp till en preamp. Typ Studio Projects VT-B1 Ă€r ju en budgetfavorit. 1295:-. Köp kanske ocksĂ„ Studio Projects B1 micken till sĂ„ng och akustisk gitarr istĂ€llet för de tvĂ„ behringermickarna + sm58an. Funkar kanon. / adama
c2k6 Postat 19 augusti 2006 Postat 19 augusti 2006 Fast för att kunna micka akke-guran med x-y mÄste man ju tvÄ mikrofoner. TvÄ Behringer C2 kopplade till en Toneport UX-2 kanske?
Elof (oregistrerad) Postat 19 augusti 2006 Postat 19 augusti 2006 Fast för att kunna micka akke-guran med x-y mĂ„ste man ju tvĂ„ mikrofoner. TvĂ„ Behringer C2 kopplade till en Toneport UX-2 kanske? Det Ă€r klart. Men det Ă€r roligare med en bra mick Ă€n tvĂ„ halvdana, och ett bra reverb pĂ„ guran. Om det handlar om pop sĂ„ finns det ingen anledning att micka XY, knappt om det Ă€r sologitarr heller. Klassiskt, ja, men man fĂ„r Ă€ndĂ„ inte sĂ„ roligt ljud med tvĂ„ behringermickar i ett sov- eller vardagsrum đł (förlĂ„t om jag hackar pĂ„ din idĂ©, menar inget ont)...
kungenavparis Postat 19 augusti 2006 TrĂ„dstartare Postat 19 augusti 2006 Hej Elof đł Det handlar om inspelning i mitt eget sovrum sĂ„ nĂ„gon vidare akustik Ă€r inte att prata om. Internt ljudkort Ă€r att föredra, det Ă€r billigare. Av samma anledning vore det soft om det rĂ€ckte med ett ljudkort och mick för runt 2000 pix.
Claes Holmerup Postat 19 augusti 2006 Postat 19 augusti 2006 Spela gĂ€rna in i stereo om ditt rum lĂ„ter bra - men undvik det annars... đł
c2k6 Postat 19 augusti 2006 Postat 19 augusti 2006 Hej Elof đł Det handlar om inspelning i mitt eget sovrum sĂ„ nĂ„gon vidare akustik Ă€r inte att prata om. Internt ljudkort Ă€r att föredra, det Ă€r billigare. Av samma anledning vore det soft om det rĂ€ckte med ett ljudkort och mick för runt 2000 pix. Gjorde en snabbkoll hos Thomann. HĂ€r fĂ„r du tvĂ„ mickar och ljudkort under 2000 kr. http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-190436.html http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_c2_...t_prodinfo.html
kungenavparis Postat 19 augusti 2006 TrÄdstartare Postat 19 augusti 2006 Ser guld ut det dÀr. Ingen fara med högre latency nÀr man kör USB? Kommer köra det pÄ en 64-bitars AMD Athlon 3200+ och Cubase SX3.
c2k6 Postat 20 augusti 2006 Postat 20 augusti 2006 (redigerat) Ser guld ut det dÀr. Ingen fara med högre latency nÀr man kör USB? Kommer köra det pÄ en 64-bitars AMD Athlon 3200+ och Cubase SX3. Det finns lÀnkar till tester av Tapcon hÀr: http://www.tapcoworld.com/products/linkusb/index.html Jag skummade nÄgra och det verkar inte vara nÄgra latency-problem. (Den gÄr tydligen dessutom att köra med ASIO4ALL om man har extrema latency behov- 2.3 ms.) Redigerat 20 augusti 2006 av c2k6
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.