Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Besökte en stadsfestival med ett till synes rejält PA - starkström, 2 x 4st subbar, 18", antagligen dubbla 8 x 15", hängande från kranar, diskanthorn. Hela torget skakade... Hur är det möjligt att få så starkt och stort ljud, jämfört t ex med min gamla Marshall JCM2000 (DSL100 100W) med dubbla 400W 1960-lådor? Förvisso en mäktig ton från den (all men play on ten, you know) men ändå - inte samma *kraft*.

Jag vill gärna ha tekniska svar, tack: har det att göra med magnetvikt, spolens utförande, "drivers", membramtjocklek, slutstegens kvalitet, eller vaddå? Hjälp en okunnig, annars får jag väl börja tjata på JBL et consortes...

-archaengel

Annons
Postat

Du svarar ju på din egen fråga i frågan ju: "2 x 4st subbar, 18", antagligen dubbla 8 x 15", hängande från kranar, diskanthorn."

Postat

Kraft känner du endast från låga frekvenser.

Den rigg du nämner bör klara av att leverera bra tryck ända ner till 40 Hz.

Sen är det en jäkla skillnad på prylar mellan gitarrstärkare och PA.

Man matar inte så stora baslådor under 2000 watt per låda, vilket resulterar i en ren förstärkning.

Det du hört är en jäkla massa kraftfulla slutsteg i ett trevägs delat PA-system.

Det låter fantastiskt mäktigt och stort.

Tilläggas ska väl att det inte alltid låter bra för att det är starkt.

Det är inte lätt att hantera stor kraft.

Take care!!!

/Cruncharn'

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Kraft känner du endast från låga frekvenser.

Njae..

Postat
Tilläggas ska väl att det inte alltid låter bra för att det är starkt.

Det är inte lätt att hantera stor kraft.

Word!

Postat

Tyckte nog att ljudet var lite för basigt...man hörde lixom inte tonen i basen -o gurorna var grymt lågt mixade...musiken var lixom som en enda fet matta...(Utom Jeppsons solo, fast då bottnade han ju sin stärkare rejält...)

Bra konsert annars!

Inbillar mig att det är denna typ av ljud som blir resultatet sedan man införde den stenhårda decibelgränsen??

eller?

Postat

Ang. decibelgränsen så tror jag inte det var orsaken till att alla instrument inte hördes.

Samma sak live som i studio. Det hänger helt och hållet på hur den som mixar, själv hör sin mix.

Många faktorer påverkar men som livetekniker försöker man skapa ett så neutralt ljud som möjligt går, över så stor yta som möjligt.

Det är detta som är den verkliga kunskapen med liveljud.

Att kunna spela starkt nog för att få fram "livekänslan" utan att det är en massa bråkande frekvenser som kan vara direkt skadliga för publikens öron.

I övrigt om decibelgränsen kan sägas två saker.

Socialförvaltningarna som har i uppdrag att göra mätningar åt kommunerna vid offentliga framträdanden av musik..., har inte den blankaste aning om vad de pysslar med eller hur regelverket ska tolkas.

Och nuvarande livetekniker jobbar som inom alla andra yrkeskategorier, på rutin där de kör så det skakar i marken för det är vad artisterna vill ha. Omställningen är svår att göra om man jobbat på ett sätt i 10 år.

Det allra största problemet är dock okunnigheten kommunalt om hur decibelmätningen ska göras.

Även inom branchen förekommer okunskap om detta så det stänker.

Följande gäller senast jag uppdaterade mig.

Ljudet ska mätas där det spelas som starkast ur lyssningssynpunkt.

Alltså där publiken står och är närmast högtalare.

(Om det finns ett kravallstaket framför PA-lådor så ska man alltså inte mäta vid högtalaren utan där publiken står.)

Ljudet får vid mätningspunkt inte överstiga 100 decibel varav "peakar" får uppstå till max 115 decibel.

Mätningen ska göras baserad på ett medelvärde från konsertens början till konsertens slut. HELA KONSERTEN!!!!

Här finns det ett rejält kryphål i lagen som man kan använda sig av.

Det är ett medelvärde som ej får överstiga 100 decibel!

Om ett band spelar tio låtar med 100 decibel ljudtryck och har åtta pauser mellan låtarna där ljudet går ner till 90 decibel så landar snittet på 95.5 decibel i runda slängar.

Självklart är inte detta en helt korrekt räkning då ljudet konstant förändras, men man inser snabbt hur jävla högt det går att spela utan att man bryter mot lagen!

Jag jobbar ofta som livetekniker. Har stött på många idioter som gjort mätningar på de mest korkade sätt kan jag lova.

Min enda rekommendation är:

Se till att det låter gött och att det inte finns några elaka frekvenser som gör att publiken går hem med tjut i öronen, så kan du spela hur starkt du vill.

Lagen är ju till för att förhindra hörselskador! Inte för att förstöra en liveupplevelse!!

Ha det gött och var rädda om öronen. Ni har bara två!

/Cruncharn'

Postat

www.labgruppen.se kanske är första platsen att starta eftersom det behövs en fruktansvärd kraft för att förflytta luft med 18". Och labgruppen levererar...

Sedan gäller det som i studiosammanhang att få till bra EQ på de individuella instrumenten och helheten. Det är faktiskt lättare än man tror, bara man koncentrerar sig på att det är helheten som gäller och inte individuella bandmedlemmars ständiga "more-me" syndrom... Det fixar man i monitorerna istället.

Sist men inte minst: Lär dig systemet så du vet hur det låter och skall låta. Det finns alldeles för många felinställda delningsfilter här i världen. Usch!

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jo Glaskatten.

Du måste ner i låga frekvenser för att "känna" ljud i form av "kraft".

Du lär ju inte nockas bakåt av en 1KHz ton precis!

Tror du syftar på något annat och förklara gärna vad du menar.

Take care!

/Cruncharn'

Ett kraftfullt mellanregister känner man ju också av och en diskant som skär i örat....

Postat

Stämmer Glaskatten!

Tänkte att det nog var detta du menade...

Men det syftades på kraft. Ren energi som uppstår av sammanpressningarna i luften av ljudvågor från 100 Hz och nedåt.

Det krävs en ganska kraftfull mäng energi för att skapa detta vilket man lättast känner av och oftast kallar kraft.

Man brukar säga kraftfull bas men sällan kraftfull diskant.

Högt mellanregister brukar ju benämnas vasst och lågt mellanregister som instängt.

Visst kan mellanregistret uppfattas som kraftfullt men oftast är det faktiskt basfrekvenser du hör då.

Gitarrstärkare klarar galant av att leverera 50 Hz men inte med samma energi som låt säga 200 Hz.

Hmm... något snurrigt det här men jag tror att det ska gå att utröna vad jag menar!

jag är helt övertygad om att du vet vad jag menar Glaskatten!

Take care!

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.