Taylor (oregistrerad) Postat 9 augusti 2006 Postat 9 augusti 2006 Hej alla! Jag har aldrig varit ägnat mig själv åt att spela in på datorn förut. Nu köpte jag mig en ny gitarr + en mini marshall stack och en boss gt8 för en vecka sen. Så nu är jag intresserad av att komma igång med att spela in själv hemma. Kanske bara lite gitarrmusik och sång till att börja med. Kanske kan jag skapa en enkel trubadurdemo åt mig och kamraterna som kör tillsammans. (Två gitarrer en bas och två sång.) Den där boss-effekten har ju midi out och digital out. Jag har en frontpanel till datorns ljudkort med de intressanta ingångarna på vad jag förstår. Men jag vet inte vilket program jag skall använda som är lätt och billigt för att spela in dessa enkla grejor till hårddisken. Finns det något Freeware eller shareware som jag bör prova o s v.? Eller måste man ha ett dyrt köp-program? Vilka sladdar behöver jag skaffa mig? Jag är någorlunda haj på det där med datorer. Men inte kombinationen datorer och musik tyvärr. Jag har provat att söka på forumet men inte lyckats hitta någon tråd som passar mig. Nån som vill vara snäll att berätta för mig så jag kan komma igång? Tack på förhand!! //Ödmjuka hälsningar Anders E. S.
sixties Postat 10 augusti 2006 Postat 10 augusti 2006 Jag har en frontpanel till datorns ljudkort med de intressanta ingångarna på vad jag förstår. Det ljudkort som brukar finnas i datorn är inte optimerat för musik så därför bör du ha ett riktigt ljudkort (kostar ca 1000:-). inspelningsprogram finns det ju massor, har för mig att jag läst om något som var gratis, annars kan det följa med program till vissa ljudkort så då kan du få allt på en gång. Själv har jag bara använt Cubase och tycker det funkar bra och de enklare versionerna kostar :Cubase SE3 1420:-, Cubase SL3 2995:- (på musikbörsen kanske finns billigare nån annanstans).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.