Jump to content
Annons

Köpa ljudkort...


solid studio

Recommended Posts

Hejsan.

Japp, har sökt, men hittade inte mycket nyttigt...

Jag har tänkt börja göra Trance-musik och en synt ska inhandlas. Men vad gäller ljudkortet så vet jag inte riktigt vad jag bör kolla efter, vad behövs det för att kunna producera som "pro", ex. I/O dvs.?

Kollade lite vad Airbase (airbase.nu) har för studio, och hans låtar håller ju acceptabel kvalité och han kör med M-Audio Audiophile 2496. Det är det enda kortet jag kastat ett öga på. Finns det bättre kort, är det risk att man behöver ett kort man kan växa i, nån med erfarenhet inom trance och kanske kan dela med sej lite?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Det är värt 500kr mer?

Finns det fördelar med att köra Firewire kort istället för PCI förutom att den då är extern och antagligen är mer användarvänlig med tanke på att man kan koppla sladdarna i en box istället för att nå bakom datorn där "pci-sladdarna" befinner sej?

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ingen som testat alla dessa kort och kanske kunde göra mitt val enklare, för- resp nackdelar? Vilket kort har bäst mjukvara, lättast att använda, bäst kvalité etc.? Vill köpa ett kort nu. Vill helst slippa köra "ole, dole, doff". =)

Ok, lite mer information om hur jag tänkt använda kortet, Jag har Beyerdynamic DT250 hörlurar, ska köpa midi-synt, ska koppla ljudkortet till min receiver samt ev köpa monitorer och kanske ev nåt annat som kan vara nyttigt i hårdavroväg när man ska producera elektronisk musik ("Trance"), Mixer eller nåt, jag vet inte, än!!

Tacksam för svar.

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Söker du på ovan nämnda kort här så kommer du att få träffar om du inte har stavat fel.

Jag kan ge dig en nackdel med firewire-enheter som jag fått lära mig den hårda vägen: om du pluggar in eller drar ut sladden medan burken är igång så är risken hög att du bränner enheten. För mig är det så *censurerat* dumt att det fw-kort jag nu har är den sista firewire-enhet jag någonsin köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

PCI-kort resurssnålast, så om du är ute efter minsta möjliga processorbelastning så är det PCI som gäller. Det finns ju även PCI-kort med extern låda, men de kostar oftast lite mer...

De tre korten du nämner är som sagt i stort sett likvärdiga.

-2496 är lite äldre och har därmed troligen stabilare drivrutiner, men samtidigt har det hänt en del inom elektronik/prestanda sedan det var nytt...

-Juli@ har fördelen att du kan köra med balanserade kablar om du vill, det går inte med nåt av de andra korten, och det ska ge mindre brus.

-0404 har inbyggd processor som kan köra EMUs egna effekter, vilket ju kan va bra om datorn inte riktigt orkar med. Men effekterna sägs inte direkt va i toppklass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...