Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo jag håller på att lära mig spela synth, men jag lär mig genom en keyboardbok och det är på ett ställe jag inte riktigt vet hur jag ska göra.

Man spelar ju normalt takten med vänsterhand? Och melodin med höger...

Nu ks jag helt plötsligt spela takten, ackorden med höger... Verkar det som.

Ska jag då lägga vänster hand på samma ställe som förut fast på motsvarande fast med höger hand, alltså på den högra delen?

DEt är väldigt dåligt förklarat och jag är inte så hi än så det skulle vara kul ifall någon kunde svara på varför man ska behöva byta hand för ackorden... heh

Annons
Postat

Lite fel avdelning för denna tråd tror jag. Prova Studioutrustning/intrusment eller nåt.

Men det där i boken tycker jag låter som en koordinationsövning.

Postat

Det är inte alltid som du vill ha med melodin i höger hand..

Exempel 1.

Lägg någon basgång med vänster hand, alternativt bara bastonen, och ta ackorden med höger hand.

Exempel 2.

Lägg basgång/baston i vänster hand, och lägg till toner till melodin i höger hand som ingår i ackordet. Ta då mörkare toner, och inte på varje ton utan där det känns rätt taktmässigt och vid ackordsbyte. Då hörs fortfarande melodin.

Eller om du spelar i band, så spelar du sällan melodin..

Utan att veta vad det står i boken och vad du spelar, så håll högerhanden på samma ställe där du brukar ha den när du spelar melodier. Och ta ackorden precis som du gjort med vänsterhanden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.