Jump to content
Annons

Melodifestivalen 2007


mallorcamange (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 281
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

jAG TYCKER det är en samling neandertalare hela Melodifestival arret 😲

Det är bara folk som kliar varandra på ryggen.

Det är bara pengar som styr hela skiten.Som mycket annat i samhället tyvärr.

Jo nog är det pengar som styr, det måste kosta en smärre förmögenhet att arrangera melodifestivalen så de måste nog se till att dra in lite kulor så de kan finansiera det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (antikartellmusikern

@ 25 August 2006, 20:34)

LÖJLIGT ATT vissa har mage att ens försvara något som är så uppbart ,

EN STOR ANKDAMM I STOCKHOLM

Är ni totalt blinda över vad som händer ?  ÅR EFTER ÅR

AV de 32 bidrag som kommer med

står bara 3-4 låtskrivare för , som dessutom har en egna förlag

ne de är en riktig Puga tjorvatillställning

ÅR EFTER ÅR

Sen tror ja årets Joker blir Niklas Strömstedt

eller har vi andra heta som vore toppen att få med i år igen ?

Tror de är rena kohandeln mellan förlagen , när dom får

buntarna ifrån SVT , tror förlagen inte vill förändra något

på detta systemet som antagligen bara gynnar dem .

Hörde att bara under marianns tak FINNS DE 9 förlag

vet inte om de är sant , men om de är så skulle de innebära

att dom får en rejäl bunt med bidrag ifrån svt som dom

får sålla ut , tror inte dom sållar ut sina egna bidrag då .

Och om vissa ställen i sth får lika mycket av svt hög

av 3000 bidrag .

så borde väl någon vakna nån gång . eller ?

HAAHAHAHAHAHAAHAHA

word!!!

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en låtskrivare som är knuten till ett förlag. Han har ihop med andra fått med bidrag till semifinalerna tre gånger. Han sitter själv med i sitt förlags jurygrupp, och jag fick urvalsprocessen förklarad för mig förra året, då jag nämnde att jag funderade på att skicka in ett bidrag.

- Glöm det, var kommentaren.

Min upphovsman beskrev processen exakt som Claes och Hans beskriver. Förlagen har all makt, de väljer vilka låtar som går vidare, och med vilka artister.

På hans förlag lyssnade de knappt till den tilldelade högen av insänt "från folket", de hade nog att göra med att sovra bland sina egna låtskrivares alster. Så tyvärr Fredrik, det skall nog vara MYCKET till om någon annan får med en låt, då skall den vara otroligt bra och man skall ha en otrolig tur att nån råkar höra den.

Jag tycker synd om de som tror att de har en ärlig chans att komma med, och att det hela skulle vara någon form av blindtest där man har chans att bli upptäckt. Melodifestivalen handlar om något helt annat. Artister skall framträda, de matas med låtar från förlagen, i avsikt att göra TV-underhållning och sälja skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner en låtskrivare som är knuten till ett förlag. Han har ihop med andra fått med bidrag till semifinalerna tre gånger. Han sitter själv med i sitt förlags jurygrupp, och jag fick urvalsprocessen förklarad för mig förra året, då jag nämnde att jag funderade på att skicka in ett bidrag.

- Glöm det, var kommentaren.

Min upphovsman beskrev processen exakt som Claes och Hans beskriver. Förlagen har all makt, de väljer vilka låtar som går vidare, och med vilka artister.

På hans förlag lyssnade de knappt till den tilldelade högen av insänt "från folket", de hade nog att göra med att sovra bland sina egna låtskrivares alster. Så tyvärr Fredrik, det skall nog vara MYCKET till om någon annan får med en låt, då skall den vara otroligt bra och man skall ha en otrolig tur att nån råkar höra den.

Jag tycker synd om de som tror att de har en ärlig chans att komma med, och att det hela skulle vara någon form av blindtest där man har chans att bli upptäckt. Melodifestivalen handlar om något helt annat. Artister skall framträda, de matas med låtar från förlagen, i avsikt att göra TV-underhållning och sälja skivor.

Men (igen)!!

SVTs jury lyssnar på alla bidrag som blivit bortsållade av Förlagsjuryn.

Din kompis blir kanske lönnmördad nu eftersom han erkänner att alla era konspirationsteroier är sanna.

Märkligt att efter alla dessa år så har inte någon (från sekten) hoppat av och erkänt offentligt för allmännheten hur det ligger till utan endast erkänt för sina "kompisar" hur de bluffar och fuskar sig till sina platser i finalen.

Om nu din kompis bara kommit till semifinal i flera år kan han då inte kräva av de andra jurymedlemmarna att det skall vara hans tur att komma till finalen i år?

Sedan så är det inte tyvärr för mig om någon annan får med sitt bidrag eller inte eftersom det kan inte påverka mig på något sätt.

Naturligtvis krävs en massa tur oxå för att få med ett bidrag.

Naturligtvis skall artister framträda och avsikten är att göra TV-underhållning och sälja skivor MEN då borde det vara ännu viktigare för SVT (obs inte förlagen) att skaka fram de bästa låtarna eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

LÖJLIGT ATT vissa har mage att ens försvara något som är så uppbart ,

EN STOR ANKDAMM I STOCKHOLM

Är ni totalt blinda över vad som händer ?  ÅR EFTER ÅR

AV de 32 bidrag som kommer med

står bara 3-4 låtskrivare för , som dessutom har en egna förlag

ne de är en riktig Puga tjorvatillställning

ÅR EFTER ÅR

Sen tror ja årets Joker blir Niklas Strömstedt

eller har vi andra heta som vore toppen att få med i år igen ?

Tror de är rena kohandeln mellan förlagen , när dom får

buntarna ifrån SVT , tror förlagen inte vill förändra något

på detta systemet som antagligen bara gynnar dem .

Hörde att bara under marianns tak FINNS DE 9 förlag

vet inte om de är sant , men om de är så skulle de innebära

att dom får en rejäl bunt med bidrag ifrån svt som dom

får sålla ut , tror inte dom sållar ut sina egna bidrag då .

Och om vissa ställen i sth får lika mycket av svt hög

av 3000 bidrag .

så borde väl någon vakna nån gång . eller ?

Blivit en grogg för mycket eller?

Har du några som helst bevis för dina påstående eller är det din egen logik som spelar dig ett spratt?

3-4 låtskrivare som står för de 32 bidragen 😄 ?

Om Marianne har 9 förlag så borde de ha en hel hög med kompositörer o en jäkla massa bidrag, ärligt talat så är det i så fall konstigt att Bert inte har fler bidrag med varje år.

Jo vakna skall man göra någon gång men man kanske skall gå och lägga sig först.

har redan skrivet de

KOhandeln kanske funkar då

Skrivet vad?

Var du hittat denna fakta?

Hade man sagt att de vart ett faktum

så hade väl hela de nuvarande festivalskonceptet darrat nu

som de borde gjort för länge sen enligt många kritiker

men sagan fortsätter varje år i samma stil

samma författare o.s.v

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att efter alla dessa år så har inte någon (från sekten) hoppat av och erkänt offentligt för allmännheten hur det ligger till utan endast erkänt för sina "kompisar" hur de bluffar och fuskar sig till sina platser i finalen.

För det första är det inte fusk, reglerna följs, reglerna är dock extremt orättvisa och just detta är det geniala 😄!

För det andra är det ingen som bryr sig! Det är för komplicerat med förlag hit och jury dit och ovanpå detta specialjury och därefter

kanske en granskningsjury o.s.v. Och vem ska rapportera, Rapport 😆? Folk gillar melodifestivalen och vill inte ha en massa gnäll.

Det finns skandaler om Kungen också, ingen är intresserad. Folk gillar kungen och vill inte ha en massa gnäll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns skandaler om Kungen också, ingen är intresserad. Folk gillar kungen och vill inte ha en massa gnäll.

Bra jämförelse, det är bara att spana in vad kvällstidningarna innehåller för "nyheter"... För övrigt så var det någon här på forumet som skrev, kanske var förra året, ett jäkligt intressant inlägg i denna fråga (så det borde gå att söka upp om man orkar). Jag kommer inte ihåg detaljerna men om jag minns rätt hade han även skrivit till Björkman o company. Det handlar bland annat om hur mycket tid de skulle lägga ner om de verkligen hade lyssnat på alla insända bidrag från "folket". Lika stor chans som en snöboll i helvetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, det oärliga är uppmaningen att skicka in låtbidrag till SVT och dessutom ha mage att påstå att alla "har chansen"! '

Ifall uppmaningen hade varit att skicka in sin demo till skivbolag/förlag skulle allt ha varit i sin ordning.

Det här med specialjuryn som granskar alla bidrag är bara föör mycket 🙁! (Den måste dom skrattat gott åt på SVT!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

skickat in en

hård elektro pop med trallvänlig refräng

fast det är ändå ingen typisk shlager direkt...

Ang. förlag och melodifestivalen.

Jag säger inte att det behöver vara sämre kvalitet på låtar som icke förlagda personer skickar in, men det KAN (observera kan) vara en bidragande orsak till att det är samma folk som får med låtar, dvs dom vet hur schlagers ska skrivas och de har resurser att det låter skiva direkt om proddarna och mixarna... sen vill väl svt ha säkra kort också som lockar tittare.

Jag vet dock flera som har skickat in låtar icke bundna till nåt förlag som har kommit med och det var på den tiden när det var 10-12 bidrag med så det är inte omöjligt.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, det oärliga är uppmaningen att skicka in låtbidrag till SVT och dessutom ha mage att påstå att alla "har chansen"! '

Ifall uppmaningen hade varit att skicka in sin demo till skivbolag/förlag skulle allt ha varit i sin ordning.

Det här med specialjuryn som granskar alla bidrag är bara föör mycket 🙁! (Den måste dom skrattat gott åt på SVT!)

hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att efter alla dessa år så har inte någon (från sekten) hoppat av och erkänt offentligt för allmännheten hur det ligger till utan endast erkänt för sina "kompisar" hur de bluffar och fuskar sig till sina platser i finalen.

För det första är det inte fusk, reglerna följs, reglerna är dock extremt orättvisa och just detta är det geniala 🙁!

För det andra är det ingen som bryr sig! Det är för komplicerat med förlag hit och jury dit och ovanpå detta specialjury och därefter

kanske en granskningsjury o.s.v. Och vem ska rapportera, Rapport 😱? Folk gillar melodifestivalen och vill inte ha en massa gnäll.

Det finns skandaler om Kungen också, ingen är intresserad. Folk gillar kungen och vill inte ha en massa gnäll.

Om man dikterar reglerna som bara gynnas av vissa

så lever vi väl under ett uppdiktatoriskt parrasitsystem

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att efter alla dessa år så har inte någon (från sekten) hoppat av och erkänt offentligt för allmännheten hur det ligger till utan endast erkänt för sina "kompisar" hur de bluffar och fuskar sig till sina platser i finalen.

För det första är det inte fusk, reglerna följs, reglerna är dock extremt orättvisa och just detta är det geniala 😱!

För det andra är det ingen som bryr sig! Det är för komplicerat med förlag hit och jury dit och ovanpå detta specialjury och därefter

kanske en granskningsjury o.s.v. Och vem ska rapportera, Rapport 😄? Folk gillar melodifestivalen och vill inte ha en massa gnäll.

Det finns skandaler om Kungen också, ingen är intresserad. Folk gillar kungen och vill inte ha en massa gnäll.

Om man dikterar reglerna som bara gynnas av vissa

så lever vi väl under ett uppdiktatoriskt parrasitsystem

Det är möjligt... fast så är det i musikbranchen... inte bara i schalgersammanhang. Är man ett namn kan man göra vilka skitlåtar som helst och få ut dem är man ingen spelar det ingen roll hur bra låtar man gör.

Antingen får man spela med eller göra nåt annat. Så är det nog i de flesta andra brancher också tyvärr... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ett namn kan man göra vilka skitlåtar som helst och få ut dem är man ingen spelar det ingen roll hur bra låtar man gör.

En till som fattat, men just detta gör det möjligt! Så, om man gör något riktigt bra och kämpar för att det ska uppmärksammas så finns chansen.

Om man enbart vill dagdrömma... så visst - skicka då in ett bidrag till melodifestivalen eller en demo till skivbolag´😠...

... köp sedan en lottokupong och fyll i den, lägg den på en parkbänk och håll tummarna för att någon ska passera och tänka

oj någon har glömt att skicka in sin lottokupong, jag ska genast gå och betala in kupongen åt denne glömske person!

Eller ännu bättre, gör ingenting... ty förr eller senare kommer du på något magiskt sätt ändå att bli upptäckt!

Ju mindre man gör men ju mer man hoppas desto större är chansen att slå igenom. Göra = dåligt. Hoppas = bra!

Kämpa = dåligt! Skicka in låtar och hoppas = bra!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ett namn kan man göra vilka skitlåtar som helst och få ut dem är man ingen spelar det ingen roll hur bra låtar man gör.

En till som fattat, men just detta gör det möjligt! Så, om man gör något riktigt bra och kämpar för att det ska uppmärksammas så finns chansen.

Om man enbart vill dagdrömma... så visst - skicka då in ett bidrag till melodifestivalen eller en demo till skivbolag´😠...

... köp sedan en lottokupong och fyll i den, lägg den på en parkbänk och håll tummarna för att någon ska passera och tänka

oj någon har glömt att skicka in sin lottokupong, jag ska genast gå och betala in kupongen åt denne glömske person!

Eller ännu bättre, gör ingenting... ty förr eller senare kommer du på något magiskt sätt ändå att bli upptäckt!

Ju mindre man gör men ju mer man hoppas desto större är chansen att slå igenom. Göra = dåligt. Hoppas = bra!

Kämpa = dåligt! Skicka in låtar och hoppas = bra!

Men hallå! Har du någonsin skickat in en låt till ett bolag, förlag eller liknande? Om inte så tycker jag inte du ska uttala dig!

Jag har spelat in ett par plattor med olika band och olika skivkontrakt. Men tro inte att bolagen ringde och frågade om jag ville spela in en platta! Självklart måste man skicka in demos, även på 2000-talet.

Eller du kanske tror att någon knackar på dörren och vill ha dig, om du bara hoppas tillräckligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ett namn kan man göra vilka skitlåtar som helst och få ut dem är man ingen spelar det ingen roll hur bra låtar man gör.

En till som fattat, men just detta gör det möjligt! Så, om man gör något riktigt bra och kämpar för att det ska uppmärksammas så finns chansen.

Om man enbart vill dagdrömma... så visst - skicka då in ett bidrag till melodifestivalen eller en demo till skivbolag´😆...

... köp sedan en lottokupong och fyll i den, lägg den på en parkbänk och håll tummarna för att någon ska passera och tänka

oj någon har glömt att skicka in sin lottokupong, jag ska genast gå och betala in kupongen åt denne glömske person!

Eller ännu bättre, gör ingenting... ty förr eller senare kommer du på något magiskt sätt ändå att bli upptäckt!

Ju mindre man gör men ju mer man hoppas desto större är chansen att slå igenom. Göra = dåligt. Hoppas = bra!

Kämpa = dåligt! Skicka in låtar och hoppas = bra!

Den inställningen är nog inte helt rätt... 😠 varför ska man inte kämpa? Det har ju gått för andra så varför inte för en själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ett namn kan man göra vilka skitlåtar som helst och få ut dem är man ingen spelar det ingen roll hur bra låtar man gör.

En till som fattat, men just detta gör det möjligt! Så, om man gör något riktigt bra och kämpar för att det ska uppmärksammas så finns chansen.

Om man enbart vill dagdrömma... så visst - skicka då in ett bidrag till melodifestivalen eller en demo till skivbolag´😆...

... köp sedan en lottokupong och fyll i den, lägg den på en parkbänk och håll tummarna för att någon ska passera och tänka

oj någon har glömt att skicka in sin lottokupong, jag ska genast gå och betala in kupongen åt denne glömske person!

Eller ännu bättre, gör ingenting... ty förr eller senare kommer du på något magiskt sätt ändå att bli upptäckt!

Ju mindre man gör men ju mer man hoppas desto större är chansen att slå igenom. Göra = dåligt. Hoppas = bra!

Kämpa = dåligt! Skicka in låtar och hoppas = bra!

Den inställningen är nog inte helt rätt... 😠 varför ska man inte kämpa? Det har ju gått för andra så varför inte för en själv?

Tror du att alla måste kämpa lika mycket

eller tror du att de har med hur mycket man kämpar

eller om vi säger såhär , om du redan visste på förhand

att du har en kompis som kan fixa med några bidrag till

festivalen , hur mycket skulle du kämpa då ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ett namn kan man göra vilka skitlåtar som helst och få ut dem är man ingen spelar det ingen roll hur bra låtar man gör.

En till som fattat, men just detta gör det möjligt! Så, om man gör något riktigt bra och kämpar för att det ska uppmärksammas så finns chansen.

Om man enbart vill dagdrömma... så visst - skicka då in ett bidrag till melodifestivalen eller en demo till skivbolag´😆...

... köp sedan en lottokupong och fyll i den, lägg den på en parkbänk och håll tummarna för att någon ska passera och tänka

oj någon har glömt att skicka in sin lottokupong, jag ska genast gå och betala in kupongen åt denne glömske person!

Eller ännu bättre, gör ingenting... ty förr eller senare kommer du på något magiskt sätt ändå att bli upptäckt!

Ju mindre man gör men ju mer man hoppas desto större är chansen att slå igenom. Göra = dåligt. Hoppas = bra!

Kämpa = dåligt! Skicka in låtar och hoppas = bra!

Den inställningen är nog inte helt rätt... 😠 varför ska man inte kämpa? Det har ju gått för andra så varför inte för en själv?

Tror du att alla måste kämpa lika mycket

eller tror du att de har med hur mycket man kämpar

eller om vi säger såhär , om du redan visste på förhand

att du har en kompis som kan fixa med några bidrag till

festivalen , hur mycket skulle du kämpa då ?

shit vilken tråkig inställning... livet är väl orättvist? Det gäller väl allt... vissa har kontakter och kan fixa lägenheter till höger och vänster i innerstan medan andra måste som jag, måste köpa lägenhet i förorten. Vissa får värsta jobbet för att dom känner en vd, etc etc...

Men det gör inte att jag kämpar mindre i allafall. Annars kan man ju bara lägga sig ner och dö.

Självklart har det med hur mycket man kämpar blandannat...

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ett namn kan man göra vilka skitlåtar som helst och få ut dem är man ingen spelar det ingen roll hur bra låtar man gör.

En till som fattat, men just detta gör det möjligt! Så, om man gör något riktigt bra och kämpar för att det ska uppmärksammas så finns chansen.

Om man enbart vill dagdrömma... så visst - skicka då in ett bidrag till melodifestivalen eller en demo till skivbolag´😆...

... köp sedan en lottokupong och fyll i den, lägg den på en parkbänk och håll tummarna för att någon ska passera och tänka

oj någon har glömt att skicka in sin lottokupong, jag ska genast gå och betala in kupongen åt denne glömske person!

Eller ännu bättre, gör ingenting... ty förr eller senare kommer du på något magiskt sätt ändå att bli upptäckt!

Ju mindre man gör men ju mer man hoppas desto större är chansen att slå igenom. Göra = dåligt. Hoppas = bra!

Kämpa = dåligt! Skicka in låtar och hoppas = bra!

Den inställningen är nog inte helt rätt... 😠 varför ska man inte kämpa? Det har ju gått för andra så varför inte för en själv?

Tror du att alla måste kämpa lika mycket

eller tror du att de har med hur mycket man kämpar

eller om vi säger såhär , om du redan visste på förhand

att du har en kompis som kan fixa med några bidrag till

festivalen , hur mycket skulle du kämpa då ?

shit vilken tråkig inställning... livet är väl orättvist? Det gäller väl allt... vissa har kontakter och kan fixa lägenheter till höger och vänster i innerstan medan andra måste som jag, måste köpa lägenhet i förorten. Vissa får värsta jobbet för att dom känner en vd, etc etc...

Men det gör inte att jag kämpar mindre i allafall. Annars kan man ju bara lägga sig ner och dö.

Självklart har det med hur mycket man kämpar blandannat...

Om vi säger såhär da

vore de inte roligare om reglerna var sådana att du hade nåt

att kämpa för och ett litet hopp att kanske komma med på en

rättvis grund

de är ju de denna tråden handlar om

att antingen betalar vi skatt till staten för att dom skall ge oss

en rättvis valuta för pengarna , på ett solidariskt sätt

eller så betalar vi skatt ändå med piskan till dom , som roffar åt sej

av kakan , för att dom sitter mitt i smeten .

SVT är ju statligt

men är antagligen sveriges största Ankdamm genom tiderna

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ett namn kan man göra vilka skitlåtar som helst och få ut dem är man ingen spelar det ingen roll hur bra låtar man gör.

En till som fattat, men just detta gör det möjligt! Så, om man gör något riktigt bra och kämpar för att det ska uppmärksammas så finns chansen.

Om man enbart vill dagdrömma... så visst - skicka då in ett bidrag till melodifestivalen eller en demo till skivbolag´😆...

... köp sedan en lottokupong och fyll i den, lägg den på en parkbänk och håll tummarna för att någon ska passera och tänka

oj någon har glömt att skicka in sin lottokupong, jag ska genast gå och betala in kupongen åt denne glömske person!

Eller ännu bättre, gör ingenting... ty förr eller senare kommer du på något magiskt sätt ändå att bli upptäckt!

Ju mindre man gör men ju mer man hoppas desto större är chansen att slå igenom. Göra = dåligt. Hoppas = bra!

Kämpa = dåligt! Skicka in låtar och hoppas = bra!

Den inställningen är nog inte helt rätt... 😠 varför ska man inte kämpa? Det har ju gått för andra så varför inte för en själv?

Tror du att alla måste kämpa lika mycket

eller tror du att de har med hur mycket man kämpar

eller om vi säger såhär , om du redan visste på förhand

att du har en kompis som kan fixa med några bidrag till

festivalen , hur mycket skulle du kämpa då ?

shit vilken tråkig inställning... livet är väl orättvist? Det gäller väl allt... vissa har kontakter och kan fixa lägenheter till höger och vänster i innerstan medan andra måste som jag, måste köpa lägenhet i förorten. Vissa får värsta jobbet för att dom känner en vd, etc etc...

Men det gör inte att jag kämpar mindre i allafall. Annars kan man ju bara lägga sig ner och dö.

Självklart har det med hur mycket man kämpar blandannat...

Om vi säger såhär da

vore de inte roligare om reglerna var sådana att du hade nåt

att kämpa för och ett litet hopp att kanske komma med på en

rättvis grund

de är ju de denna tråden handlar om

att antingen betalar vi skatt till staten för att dom skall ge oss

en rättvis valuta för pengarna , på ett solidariskt sätt

eller så betalar vi skatt ändå med piskan till dom , som roffar åt sej

av kakan , för att dom sitter mitt i smeten .

SVT är ju statligt

men är antagligen sveriges största Ankdamm genom tiderna

vad som är rättvist är ju i det här fallet relativt och subjektivt. Så länge det finns folk som väljer låtar så blir det andra som blir missnöjda. Annars skulle man ju kunna lägga ut alla 3000låtar på en hemsida eller köra alla 3000låtar dygnet runt i 5 veckor och höra blandannat Arne 89 år som aldrig har tagit en ton i hela sitt liv. Tror du inte att Carola skulle vinna ändå? Vilka skriver låtar åt Carola? G:son och co...

Vad vinner du på att klaga på staten? Melodifestivalen är ingen rättighet som står inskriven i grundlagen direkt. Däremot har dom ansvar över 8 miljoner tittare och antagligen har dom kommit fram till att det bästa sättet är att ha det som dom har nu. Tror du att fler skulle titta på melodifestivalen om det inte var några kändisar med? Det kan jag garantera att det INTE skulle vara... Då kanske det inte skulle vara så stort för en låtskrivare att få med en låt där...

Dessutom får ju majoriteten som den vill. Eftersom det är tittarsiffror som räknas. Vad jag vet så är melodifestivalen dom program som ses av absolut flest människor i sverige...

Om alla tänkte att det inte var någon idé att skicka in låtar så skulle det inte bli många låtar som skickades in... Du får tycka vad du vill, jag bryr mig verkligen inte om du går och irriterar dig på såna här fruktansvärda orättvisor, men en sak har jag lärt mig. Inställningen är A och O oavsett vad man håller på med. Om du tycker att det är omöjligt så är det garanterat omöjligt. Hur kommer folk fram överhuvudtaget i musibranchen? Inte för att dom sitter hemma och klagar direkt

Och jag förstår inte varför ingen klagar på övriga musikbranchen eftersom den ser likadan ut. Den är snarare ännu värre än melodifestivalens urval av låtar. Ska staten lägga sig i där med eftersom videos spelas i sveriges radio och sveriges television också? Det är ett kommersiellt jippo som styrs av kommersiella krafter. Face it!

Det kanske är lättare att få med en låt om man heter G:son men det är inte omöjligt att få med en låt om man inte heter G:son. och skickar man inte in en låt så har man ingen chans alls att komma med.

Om alla i sverige skulle få bestämma vilka program som skulle gå i svt, i sann demokratisk anda, så kan du ge dig på att 80% av alla program skulle tas bort och ersättas med dokusopor och porrfilm...

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ett namn kan man göra vilka skitlåtar som helst och få ut dem är man ingen spelar det ingen roll hur bra låtar man gör.

En till som fattat, men just detta gör det möjligt! Så, om man gör något riktigt bra och kämpar för att det ska uppmärksammas så finns chansen.

Om man enbart vill dagdrömma... så visst - skicka då in ett bidrag till melodifestivalen eller en demo till skivbolag´😉...

... köp sedan en lottokupong och fyll i den, lägg den på en parkbänk och håll tummarna för att någon ska passera och tänka

oj någon har glömt att skicka in sin lottokupong, jag ska genast gå och betala in kupongen åt denne glömske person!

Eller ännu bättre, gör ingenting... ty förr eller senare kommer du på något magiskt sätt ändå att bli upptäckt!

Ju mindre man gör men ju mer man hoppas desto större är chansen att slå igenom. Göra = dåligt. Hoppas = bra!

Kämpa = dåligt! Skicka in låtar och hoppas = bra!

Den inställningen är nog inte helt rätt... 😉 varför ska man inte kämpa? Det har ju gått för andra så varför inte för en själv?

Tror du att alla måste kämpa lika mycket

eller tror du att de har med hur mycket man kämpar

eller om vi säger såhär , om du redan visste på förhand

att du har en kompis som kan fixa med några bidrag till

festivalen , hur mycket skulle du kämpa då ?

shit vilken tråkig inställning... livet är väl orättvist? Det gäller väl allt... vissa har kontakter och kan fixa lägenheter till höger och vänster i innerstan medan andra måste som jag, måste köpa lägenhet i förorten. Vissa får värsta jobbet för att dom känner en vd, etc etc...

Men det gör inte att jag kämpar mindre i allafall. Annars kan man ju bara lägga sig ner och dö.

Självklart har det med hur mycket man kämpar blandannat...

Om vi säger såhär da

vore de inte roligare om reglerna var sådana att du hade nåt

att kämpa för och ett litet hopp att kanske komma med på en

rättvis grund

de är ju de denna tråden handlar om

att antingen betalar vi skatt till staten för att dom skall ge oss

en rättvis valuta för pengarna , på ett solidariskt sätt

eller så betalar vi skatt ändå med piskan till dom , som roffar åt sej

av kakan , för att dom sitter mitt i smeten .

SVT är ju statligt

men är antagligen sveriges största Ankdamm genom tiderna

vad som är rättvist är ju i det här fallet relativt och subjektivt. Så länge det finns folk som väljer låtar så blir det andra som blir missnöjda. Annars skulle man ju kunna lägga ut alla 3000låtar på en hemsida eller köra alla 3000låtar dygnet runt i 5 veckor och höra blandannat Arne 89 år som aldrig har tagit en ton i hela sitt liv. Tror du inte att Carola skulle vinna ändå? Vilka skriver låtar åt Carola? G:son och co...

Vad vinner du på att klaga på staten? Melodifestivalen är ingen rättighet som står inskriven i grundlagen direkt. Däremot har dom ansvar över 8 miljoner tittare och antagligen har dom kommit fram till att det bästa sättet är att ha det som dom har nu. Tror du att fler skulle titta på melodifestivalen om det inte var några kändisar med? Det kan jag garantera att det INTE skulle vara... Då kanske det inte skulle vara så stort för en låtskrivare att få med en låt där...

Dessutom får ju majoriteten som den vill. Eftersom det är tittarsiffror som räknas. Vad jag vet så är melodifestivalen dom program som ses av absolut flest människor i sverige...

Om alla tänkte att det inte var någon idé att skicka in låtar så skulle det inte bli många låtar som skickades in... Du får tycka vad du vill, jag bryr mig verkligen inte om du går och irriterar dig på såna här fruktansvärda orättvisor, men en sak har jag lärt mig. Inställningen är A och O oavsett vad man håller på med. Om du tycker att det är omöjligt så är det garanterat omöjligt. Hur kommer folk fram överhuvudtaget i musibranchen? Inte för att dom sitter hemma och klagar direkt

Och jag förstår inte varför ingen klagar på övriga musikbranchen eftersom den ser likadan ut. Den är snarare ännu värre än melodifestivalens urval av låtar. Ska staten lägga sig i där med eftersom videos spelas i sveriges radio och sveriges television också? Det är ett kommersiellt jippo som styrs av kommersiella krafter. Face it!

Det kanske är lättare att få med en låt om man heter G:son men det är inte omöjligt att få med en låt om man inte heter G:son. och skickar man inte in en låt så har man ingen chans alls att komma med.

Om alla i sverige skulle få bestämma vilka program som skulle gå i svt, i sann demokratisk anda, så kan du ge dig på att 80% av alla program skulle tas bort och ersättas med dokusopor och porrfilm...

De handlar om våra skattepengar i SVT

borde inte alla få ta del av dom ?

i en öppen solidarisk anda utan rävspel

, eller skall vi behöva se samma tryne

år efter år roffa åt sej ca 50 % av startfältet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur roligt kan det va att leva med en sådan pessimistisk inställning, är ni lika pessimistiska till allt annat här i livet?

Pennudd har ju för övrigt fått upp en av sina låtar på topplistorna o han berättade själv i nån tråd att han skickat in låtar till förlaget i flera år och början så totalsågade de hans låtar.

Tror ni han hade lyckats få fram en hit om han hade lagt sig på soffan efter första försöket o lipat o tyckt att livet var så fruktansvärt orättvist och menat att det är minsann bara Gson som kan få fram låtar via ett förlag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur roligt kan det va att leva med en sådan pessimistisk inställning, är ni lika pessimistiska till allt annat här i livet?

Pennudd har ju för övrigt fått upp en av sina låtar på topplistorna o han berättade själv i nån tråd att han skickat in låtar till förlaget i flera år och början så totalsågade de hans låtar.

Tror ni han hade lyckats få fram en hit om han hade lagt sig på soffan efter första försöket o lipat o tyckt att livet var så fruktansvärt orättvist och menat att det är minsann bara Gson som kan få fram låtar via ett förlag?

tycker svt borde gå ut med de ,en gång för alla , att dom bara luras

när dom säger att de är en öppen tävling

dom där , i den där festivals-ledningen

måste ju antagligen bara garva när dom ger oss samma besked varje år

april april din dumma sill , gick du på den eller

sen ringer dom kanske till spybar och hyr stället hela natten

och bjuder in alla sina kompisar som ständigt syns i SE & hörnsten

åså får kanske svt stå för kalaset dessutom

tala om puga tjorvakorva

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har just suttit och lyssnat på mina och Bernies samlade låtar till årets melodifestival och inser att JAG KAN INTE SJUNGA!!!!!!!

STARTA PANIKEN!!!!!!!!!!!!!

Måste hitta en sångerska eller sångare.

Det löser sig nog. Det måste lösa sig..........måste 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ett namn kan man göra vilka skitlåtar som helst och få ut dem är man ingen spelar det ingen roll hur bra låtar man gör.

En till som fattat, men just detta gör det möjligt! Så, om man gör något riktigt bra och kämpar för att det ska uppmärksammas så finns chansen.

Om man enbart vill dagdrömma... så visst - skicka då in ett bidrag till melodifestivalen eller en demo till skivbolag´😄...

... köp sedan en lottokupong och fyll i den, lägg den på en parkbänk och håll tummarna för att någon ska passera och tänka

oj någon har glömt att skicka in sin lottokupong, jag ska genast gå och betala in kupongen åt denne glömske person!

Eller ännu bättre, gör ingenting... ty förr eller senare kommer du på något magiskt sätt ändå att bli upptäckt!

Ju mindre man gör men ju mer man hoppas desto större är chansen att slå igenom. Göra = dåligt. Hoppas = bra!

Kämpa = dåligt! Skicka in låtar och hoppas = bra!

Den inställningen är nog inte helt rätt... 😄 varför ska man inte kämpa? Det har ju gått för andra så varför inte för en själv?

Tror du att alla måste kämpa lika mycket

eller tror du att de har med hur mycket man kämpar

eller om vi säger såhär , om du redan visste på förhand

att du har en kompis som kan fixa med några bidrag till

festivalen , hur mycket skulle du kämpa då ?

shit vilken tråkig inställning... livet är väl orättvist? Det gäller väl allt... vissa har kontakter och kan fixa lägenheter till höger och vänster i innerstan medan andra måste som jag, måste köpa lägenhet i förorten. Vissa får värsta jobbet för att dom känner en vd, etc etc...

Men det gör inte att jag kämpar mindre i allafall. Annars kan man ju bara lägga sig ner och dö.

Självklart har det med hur mycket man kämpar blandannat...

//

Om alla tänkte att det inte var någon idé att skicka in låtar så skulle det inte bli många låtar som skickades in... Du får tycka vad du vill, jag bryr mig verkligen inte om du går och irriterar dig på såna här fruktansvärda orättvisor, men en sak har jag lärt mig. Inställningen är A och O oavsett vad man håller på med. Om du tycker att det är omöjligt så är det garanterat omöjligt. Hur kommer folk fram överhuvudtaget i musibranchen? Inte för att dom sitter hemma och klagar direkt

//

Det kanske är lättare att få med en låt om man heter G:son men det är inte omöjligt att få med en låt om man inte heter G:son. och skickar man inte in en låt så har man ingen chans alls att komma med.

(Det jag skrev var ironi och jag trodde faktiskt att jag var väldigt uppenbar 😆!) (Jag har ovan förkortat vissa inlägg och där markerat med "//"!)

Vad jag menar är att självfallet ska man kämpa för det man tror på, det är ju delvis det livet går ut på!

Men inte kämpa på ett sätt som gör det meningslöst att kämpa! Att skicka in låtar är helt och hållet meningslöst, punkt!

Så gör inte det, utan se först till att få en kontakt som ger din låt till någon som sedan lyssnar.

I detta specifika fall består kämpandet av att göra en så välljudande låt som möjligt samt att via förlag få med sitt bidrag till juryn...

... som sedan lyssnar. Att enbart skapa perfekta schlagerlåtar är helt meningslöst... ifall målet är att få med sin låt i melodifestivalen.

(Ifall målet enbart är att skapa perfekta schlagerlåtar? Fortsätt skapa förfan. Att skicka in ditt låtbidrag till SVT är dock precis lika meningsfullt som att skicka låtbidraget till...

... Statens Bilinspektion!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...