Jump to content
Annons

Färdigproducerat, "osignat". VAR?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Det finns ju demospalter för osignade band och solister lite varstans, man hittar dem i olika tidningar. Det finns ju även som bekant en avdelning

kallad "Demoinspelningar" på detta forum också. Och den som vill, kan skicka in videos till sin lokala tv-kanal.

Men vad gör man om man självproducerat en cd i relativ liten skala, men inte vill kalla den demo! Man är ju inte signad, av nån annan än sig själv, men...

Den får väl inte plats nånstans då väl? Bland "demos" platsar den ju inte, jag frågade nämligen en skivaffär som svarade att de bara säljer demos (osignat).

Kan ni komma upp med exempel på tidningar man kan skicka till för recension? TV-kanaler, radiokanaler och Forum där man får lov att presentera sina alster, ÄVEN om de inte är demoinspelningar. Det är svårt att få plats på de kändare magazinen, antar jag, särskilt som det inte finns något skivbolagsnamn ens...

En artist som alltså är okänd och inte har för avsikt att ge en enda konsert, handlar det om. Man får ju liksom inte plats på Åhléns/NK:s cd-hyllor då... Återstår nu bara att försöka kränga på hemsidan? Underlättar det om det finns ISRC, UPC och skivbolagsnamn på plattan? Jag har googlat en stund och läst lite recensioner, för heavy metal faktiskt, och det verkar som om recensenterna på de där fanzinen jag stött på ägnar en stor del av tiden till att leta efter skivmärkesloggan och en skapad oro över var de ska placera plattan - egenproducerad eller inte. Nåväl, det är väl inte en demo bara för det...

Eller?

EDITH: Gör som Overkill säger och lägger in de jag själv tror kan funka:

Z-TV

😕

:musik

Redigerat av musik
Annons
musik (oregistrerad)
Postat

a tricky one, eh?

😛

Vad tror ni om Z-TV?

Postat

Skicka den överallt! När vi släppte CD (för länge sedan) skickade vi till P1-3, lokalradiostationer, skivbolag, stora tidningar, små tidningar, fanzines, ja överallt dit vi hittade en adress. (Och ja, det var innan Internet slog igenom, på den tiden när en sökning på Cornelis Wreesvijk gav 0 träffar.) Hur det gick? Jo, den spelades lite här och där, uppmärksammades i ett och annat radioprogram och recenserades i en del tidningar.

D from Pocketwaves (oregistrerad)
Postat

Hej på er!

Ge inte upp.

Det går.

få lite inspiration om hur komma ut i dagens läge..on the net..wireless..to end customer..tjäna en slant

maila gärna.. uppgifter finns på min "D" pocketwaves hemsida

so go to

Pocketwaves.com

musik (oregistrerad)
Postat
Skicka den överallt! När vi släppte CD (för länge sedan) skickade vi till P1-3, lokalradiostationer, skivbolag, stora tidningar, små tidningar, fanzines, ja överallt dit vi hittade en adress. (Och ja, det var innan Internet slog igenom, på den tiden när en sökning på Cornelis Wreesvijk gav 0 träffar.) Hur det gick? Jo, den spelades lite här och där, uppmärksammades i ett och annat radioprogram och recenserades i en del tidningar.

Och det var alltså INTE en demo?

Vad hette tidningarna?

musik (oregistrerad)
Postat

Om det inte var en demo, varför skickade ni till skivbolag, Hellpig?

😛

Postat

😏

Det är väl ganska vanligt att skicka egenproducerade skivor till bolag? Det händer faktiskt att bolag tar över marknadsföring och distribution av redan befintliga skivor. Dessutom finns ju möjligheten att de skulle vilja ge ut en ytterligare skiva?

Postat

Hitta på ett skivbolag! 😏

Postat
Hitta på ett skivbolag! 😏

Ett skivbolag är åas varken svårt eller dyrt att starta. Men det handlar ju om att vara ett mer eller mindre välkänt bolag om folk ska bry sig.

musik (oregistrerad)
Postat
Hitta på ett skivbolag! 😉

Du menar skriva ett namn på skivan som antyder att det skulle vara ett skivbolag, även om det inte är registrerat, som t.ex. "Bluff Productions".

Det är faktiskt inte så dumt som det låter. Det ger ett proffsigare intryck till recensenter och folk i allmänhet och när man ska betala in pengar till Skattekontoret sedan så har man ju redan ett namn i alla fall, för de sa till mig att man kan registrera sig efteråt för bolag, om det börjar på hobbynivå...

Men frågan är om man inte då även måste "hitta på" ett skivnummer? Och vad säger/skriver man som uppgifter till STIM i sådana fall?

😛

Postat
Men frågan är om man inte då även måste "hitta på" ett skivnummer? Och vad säger/skriver man som uppgifter till STIM i sådana fall?

Varför inte bara regga en enskild firma och göra det på riktigt?

mallorcamange (oregistrerad)
Postat
Hitta på ett skivbolag!  😉

Du menar skriva ett namn på skivan som antyder att det skulle vara ett skivbolag, även om det inte är registrerat, som t.ex. "Bluff Productions".

Det är faktiskt inte så dumt som det låter. Det ger ett proffsigare intryck till recensenter och folk i allmänhet och när man ska betala in pengar till Skattekontoret sedan så har man ju redan ett namn i alla fall, för de sa till mig att man kan registrera sig efteråt för bolag, om det börjar på hobbynivå...

😛

Så här gjorde i a f jag. Spelade in lite bra låtar. Skickade till olika radiokanaler runt om i Sverige. Fick de spelade. Registerade mig hos Stim, fick hem NCB-blankett och skickade in den. Efter det så fick jag tillbaka blanketten med ett skivnummer på. Brände sen en massa skivor och matade ut till världen. Detta nummer är tydligen ngt som de registerar på radiostationer för ibland dimper det ner en och annan utbetalningsavi....när du sen skriver en ny låt och ger ut så anmäler du det till stim och allt sköts automatiskt.

Blev inte miljonär utan det blev en massa jobb men trevligt ändå. Sen är det alltid kul att spela någonstans och efteråt kränga lite skivor till alla svenska turister här ;-)

Vad var det frågan egentligen var?(jag har druckit sangria ikväll) få se ja du kan ju även lägga ut dina låtar på

http://www.mela.se är typ en sajt där folk kan köpa och sälja musik.

Det smartaste du kan göra är nog ändå att regga en firma(skivbolag,förlag,studio you name it) och sen köra hårt....jag tror jag utvecklar resonemanget mer imorgon.

Mallorca: grymt fin kväll ikväll

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mallorca, där borde jag bo, fast inte så dumt här i värmen i Sverige nu heller.

Fick du skivnummer av STIM? Det fattar jag inte. När jag lät trycka upp kassetter en gång i tiden, för att kravet från STIM:s sida för att bli medlem just var nån slags produktion man skulle göra, så frågade de MIG vad det var för skivnummer! Jag fick aldrig tillbaka nån blankett med nummer på. Det skulle jag fixa själv.

Har varit STIM-ansluten i mer än 10 år. Tidningen läser jag varje gång, annars inget.

😉

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Mela verkade inte så dumt. Men ungefär de tjänsterna kan man ju lägga in själv på myspace.

😉

musik (oregistrerad)
Postat
CDBaby är en ganska vettig distributionskanal med. Men tänk på att japanerna ratar CD-R 😉

Oj. Säljer de även cd-r-inspelat material där? Det var där jag läste om gruppen Thunderhand Joe & The Medicine Show allra första gången. Ett band med viss anknytning till gruppen Redbone (som slog igenom på 70-talet). Trummisen tror jag spelade med dem i början av -71.

Apropå trummis, jag såg en fräck trummis på en musikvideo förut. Återkommer med namnet strax...

Postat
(Och ja, det var innan Internet slog igenom, på den tiden när en sökning på Cornelis Wreesvijk gav 0 träffar.)

Du tror inte att det eventuellt berodde på att det stavas Vreeswijk? 😉

Postat
Oj. Säljer de även cd-r-inspelat material där?

Yep. Och de distribuerar numera till majoriteten av alla digitala försäljningsställen (som iTunes) också, så slipper man det besväret.

Fast som sagt, Japanerna tror fortfarande att CD-R förstör skivspelarna, så räkna inte med att slå där 😉

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
CDBaby är en ganska vettig distributionskanal med. Men tänk på att japanerna ratar CD-R 😉

Oj. Säljer de även cd-r-inspelat material där? Det var där jag läste om gruppen Thunderhand Joe & The Medicine Show allra första gången. Ett band med viss anknytning till gruppen Redbone (som slog igenom på 70-talet). Trummisen tror jag spelade med dem i början av -71.

Apropå trummis, jag såg en fräck trummis på en musikvideo förut. Återkommer med namnet strax...

...kan de ha hetat Wiremoves eller nåt? Jag kommer inte in på sidan där nu iaf. Det var en musikvideo där i mitt tycke. Tyvärr har jag väl för lösigt bredband, så den stannade precis hela tiden. Lät bra.

Redigerat av musik
Postat
...kan de ha hetat Wiremoves eller nåt? Jag kommer inte in på sidan där nu iaf. Det var en musikvideo där i mitt tycke. Tyvärr har jag väl för lösigt bredband, så den stannade precis hela tiden. Lät bra.

Hehe, jag ska hälsa Johan att du tycker han är fräck 😉

musik (oregistrerad)
Postat

Ja, jag menar alltså att det var jäkligt duktigt spelat. Lite Clem Burke över honom.

Skulle vilja se hela videon. Den stannar hela tiden. 😏 Men det är ju mitt s.k. bredband säkerligen...

😳

Postat
Och det var alltså INTE en demo?

Det var väl ... både och på sätt och vis. Det är lång historia som jag skall försöka korta ner nu: Skulle varit en demo med covers, ändrades till cover och eget material, ändrades till eget material. Skulle bekostats av vår dåvarande "manager" (citationstecken pga hans lurighet men det är en annan historia) men han drog sig ur så vi bekostade rubbet själv. Så, det var väl en demo men samtidigt var det ju en färdig produkt, STIM och allt vad det innebär. Jag vet inte riktigt var man drar gränsen där...

Jag kommer inte ihåg alla skivbolag och tidningar, vi släppte skivan '94 om jag inte minns fel. Vi ordnade ett eget releaseparty som faktiskt var ganska stort och där spelade vi och sålde skivan. Sedan skickade vi den överallt, till både tänkbara och otänkbara ställen. "Vadå otänkbara?!" Well, bl a till Troma Entertainemnt... 😄

Rainydays:

Så du har skivan?! 😳 Du kanske rent av är någon som jag känner? Eller så har du väl hittat den i någon av de butiker som vi övertalade att sälja den... eller *lurig min* så var du med i bandet rent av?? (Vi hade en låt som hette just "Rainy days" en gång i tiden, hmmm.... 😏 )

mallorcamange (oregistrerad)
Postat
Mallorca, där borde jag bo, fast inte så dumt här i värmen i Sverige nu heller.

Fick du skivnummer av STIM? Det fattar jag inte. När jag lät trycka upp kassetter en gång i tiden, för att kravet från STIM:s sida för att bli medlem just var nån slags produktion man skulle göra, så frågade de MIG vad det var för skivnummer! Jag fick aldrig tillbaka nån blankett med nummer på. Det skulle jag fixa själv.

Har varit STIM-ansluten i mer än 10 år. Tidningen läser jag varje gång, annars inget.

😕

nja skivnumret får man när man NCB registerar låtarna. Men jag har fått för mig att det krävdes att man var stim-ansluten innan......

Igår var en fin kväll och den här dagen blir f-n likadan....

Mallorca: Sjukt varmt!

musik (oregistrerad)
Postat
nja skivnumret får man när man NCB registerar låtarna. Men jag har fått för mig att det krävdes att man var stim-ansluten innan......

STIM-ansluten är jag. Slutsatsen av detta är att man måste n©b-registrera låtarna innan man gör skivetiketten och booklet då... Ok!

:rolleyes:

musik (oregistrerad)
Postat
Så, det var väl en demo men samtidigt var det ju en färdig produkt, STIM och allt vad det innebär. Jag vet inte riktigt var man drar gränsen där...

ÄNTLIGEN!! Där berördes själva frågan.

:rolleyes:😉

Postat
Så du har skivan?! 😉 Du kanske rent av är någon som jag känner? Eller så har du väl hittat den i någon av de butiker som vi övertalade att sälja den... eller *lurig min* så var du med i bandet rent av?? (Vi hade en låt som hette just "Rainy days" en gång i tiden, hmmm.... :rolleyes: )

Nja, jag var bara en liten spoling på 14-15 när ni släppte den. Spelade ihop med Henrik Jönssons lillebror på den tiden innan han började spela med Lipslide. Ah, those were the days. Det fanns ju lite mer musikliv i Älmhult då känns det som. Nu är det mest Blind och Shoot Charlie som man hör något ifrån.

Vem av gossarna är du förresten?

Postat
Så, det var väl en demo men samtidigt var det ju en färdig produkt, STIM och allt vad det innebär. Jag vet inte riktigt var man drar gränsen där...

ÄNTLIGEN!! Där berördes själva frågan.

:rolleyes:😉

Det handlar väl ganska mycket om attityden och vad man väljer att kalla det känns det som. Jag menar, vår förra platta kallade vi för demo, trots att den var utgiven av ett bolag (basistens) och reggad. Den nya kallar vi för EP. Och ja, den enda skillnaden är väl egentligen att det är 5 låtar istället för 3, och att vi inte kallar den för demo.

It's all about context.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.